2026-04-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Åldern pensionen är dimensionerad för är idag 68 år för min ålderskategori. Den kommer antagligen behöva höjas ytterligare om inte systemet reformeras. Jag ser det som totalt orealistiskt att jag skulle jobba så länge. Även från en arbetsgivarperspektiv är det skit. Visst finns det undantag, men rent generellt är 70-åringar trögare både fysiskt och psykiskt.

Lågavlönade kommer i princip bara upp garantipension.

Jag tycker ju att pensionärer ska kunna leva utan att bo i en litet kyffe, äta burkmat, leta tomburkar och inte ha råd att gå till läkare eller hämta ut sina mediciner.

Jag tycker att en person som arbetat i minst 35 år borde vara garanterade minst 30 tkr/mån före skatt från 60 års ålder om de går i pension. Det ger minst 20 tkr efter skatt. En skitsumma det med, men går ändå att leva på.
67år är det som gäller inte 68.
Kommer själv gå om exakt 1 år och 1 dag, dvs då jag fyller 64, kommer då få ut drygt 35 000kr nettto.
Citera
2026-04-21, 08:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag skrev att den är påväg dit för de som är unga idag.

8% avkastningen är inget man kan räkna garanterat med som garanterad avkastning, det är en chansning och risktagande

Säg 6% istället, vilket ger 30 miljoner, dvs en månadslön på ca 80k, vilket låter rätt bra.

Men efter 30 år är 80 inte mycket mer värt (backar vi 30 år tillbaka så är det ungefär samma köpkraft, och de ska räcka i 30 år till, vilket gör värdet blir ännu mindre värt

Men man skulle nog klara sig med 20k undan satt till pensionen också. Och räknar vi på 8% då så blir det ca 30 miljoner, och pengarna kan förhoppningsvis följa inflationen någorlunda även när man börjar ta ut den, men 20k till pension på en vanlig medianlön på ca 40k är ju helt orimligt skattetryck, eller hur.

Och det är ju det jag sagt hela tiden, det finns 3 sätt att tackla ökad medellivslängd:

1. Höja skatten
2. Minska nivån på utbetalningarna
3. Höja pensionsåldern.

Ovanpå det kommer problemet med minskad befolkningstillväxt.

Enda realistiska är att höja pensionsavsättningarna. Sen fortsätter ju de kvarstående innestående medlen att avkasta även när utbetalningarna har börjat.
Senast redigerad av IMBILDEN 2026-04-21 kl. 08:20.
Citera
2026-04-21, 08:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Kommer själv gå om exakt 1 år och 1 dag, dvs då jag fyller 64, kommer då få ut drygt 35 000kr nettto.

Det beror på när du är född. För mig gäller 68, men jag är något yngre än dig.
Låter som du har en lön på 70-80 tkr då.
Många ligger tyvärr inte så högt.
Citera
2026-04-21, 11:40
Medlem
Citat:
Nu förstör du ju för alla dödgrävare som menar att pensionärer inte får någon pension. (För att pengarna är slut och andra hjärndöda fantasier).
Citera
2026-04-21, 12:10
Medlem
Citat:
8% avkastningen är inget man kan räkna garanterat med som garanterad avkastning, det är en chansning och risktagande
Håller med. Det är dessutom en nominell avkastning. Man bör ju räkna med real.

Sedan kommer ibland långa perioder med kass avkastning. Hela 1970-talet var bara minus för sparare.

Tittar vi på världens tillväxt så är den ca 1.7% realt före skatter mätt över 40 år.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=1W

Det kan vara ok att räkna med.

Citat:
Ovanpå det kommer problemet med minskad befolkningstillväxt.
Just det behöver inte vara ett bekymmer. Placerar man fonderat över världen så kan man sälja av och betala sina omkostnader som pensionär. Då gör det inget att folkmängden i Sverige minskar.
Citera
2026-04-21, 12:18
Medlem
Citat:
Du kanske ska lyssna på andra än eländesforskare....

Alla jag känner som är pensionärer lever gött och stormtrivs.

Och jag känner en hel del...

Den enda jag vet dom hade det tight morsan, men hon vara ekonomisk analfabet också, (och alkis) så problemet var inte pensionen isig.

Men klart det finns folk som har det knappert, och de hittar man bla 10% som inte har tjänstepension.

Vill man gå i pension tidigare än vad pensionssystemet är dimensionerat för, får man ju lägga undan pengar till det. Förstår inte varför du tar upp som ett problem ens.
Min pappa t ex var arbetare hela livet. Startade väl vid 14 år eller så, vilket var det vanliga då.
Men han hade det ganska bekymmersfritt som pensionär. Då var det allmän pension och lite från AMF och någon till. Ingen stor pension. Och kunde ha villa, fritidshus och bil. Dock var ju allt betalt. Inga skulder. Man han gjorde inte ens av med hela pensionen.

Sedan ordnade jag hemtjänst till honom. Plus matleveranser. Det räckte pensionen till också. Och när man börjar bli så dålig, har man ingen stor annan spendering.

Dvs man klarar sig ganska bra på en ganska låg pension. Men det blir ju inget lyxliv. Sedan har ju dom flesta tröttnat på sådant när dom når pensionsåldern. De flesta alltås. Inte alla.
Citera
2026-04-21, 14:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nu förstör du ju för alla dödgrävare som menar att pensionärer inte får någon pension. (För att pengarna är slut och andra hjärndöda fantasier).

Hjärndöd fantasi vet jag inte. Systemet har sett likadant ut under hela 2000-talet.
Det som är nytt är att fler uppnår pensionsåldern och att därmed även genomsnittsåldern har ökat. Däremot är det tveksamt om folk blivit piggare i så motto att en 70-åring idag orkar lika mycket som en 55-åring igår. Systemet har blivit underfinansierat av ovan anledningar. För att folk inte ska få ut orimligt lite i pension i förhållande till sin slutlön håller man på och gradvis höjer pensionsåldern.

Jag skulle nog säga att pengarna i princip är slut i den mån de någonsin ens existerat. En person som jobbat i hemtjänsten sedan 20-årsåldern och nu befinner sig i 60-årsåldern (28-30 tkr i lön). De kan förvänta sig den hissnande summan av 15-16 tkr före skatt i pension om de går vid 68. I annat fall runt 12 tkr före skatt om de går vid 65. Bra???
Citera
2026-04-21, 18:01
Medlem
Citat:

Beror ju på hur gammal man är. Jag är runt 50, har också 68 som riktålder.

Men kommer att gå betydligt tidigare än så

35k netto är bra, nice!
Citera
2026-04-21, 18:04
Medlem
Citat:
Håller med. Det är dessutom en nominell avkastning. Man bör ju räkna med real.

Sedan kommer ibland långa perioder med kass avkastning. Hela 1970-talet var bara minus för sparare.

Tittar vi på världens tillväxt så är den ca 1.7% realt före skatter mätt över 40 år.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KD?locations=1W

Det kan vara ok att räkna med.

Just det behöver inte vara ett bekymmer. Placerar man fonderat över världen så kan man sälja av och betala sina omkostnader som pensionär. Då gör det inget att folkmängden i Sverige minskar.

Det blir likväl ett problema då vårt system bygger på att arbetande generation betalar för den pensionerade generationen gällande allmänpensionen. Tjänstepension och privat sparande har du helt rätt i.

Sen är det ju trevligt om det finns folk som jobbar i sjukvården, matbutiken osv så man har nånstans att spendera sina pengar...
Citera
2026-04-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enda realistiska är att höja pensionsavsättningarna. Sen fortsätter ju de kvarstående innestående medlen att avkasta även när utbetalningarna har börjat.

Höjd skatt alltså. Absolut en möjlighet, men vet inte hur många som är beredd att acceptera det
Citera
2026-04-21, 18:13
Medlem
Citat:
Min pappa t ex var arbetare hela livet. Startade väl vid 14 år eller så, vilket var det vanliga då.
Men han hade det ganska bekymmersfritt som pensionär. Då var det allmän pension och lite från AMF och någon till. Ingen stor pension. Och kunde ha villa, fritidshus och bil. Dock var ju allt betalt. Inga skulder. Man han gjorde inte ens av med hela pensionen.

Sedan ordnade jag hemtjänst till honom. Plus matleveranser. Det räckte pensionen till också. Och när man börjar bli så dålig, har man ingen stor annan spendering.

Dvs man klarar sig ganska bra på en ganska låg pension. Men det blir ju inget lyxliv. Sedan har ju dom flesta tröttnat på sådant när dom når pensionsåldern. De flesta alltås. Inte alla.

Och din pappa är precis ett sånt exempel som jag beskrev tidigare, dvs man bäddar för sig genom att betala av lån, minska på utgifter mm så att när man går i pension har man en ekonomi i balans.

Men många kör ju på och bränner det mesta av lönen och först ett halvår innan pension börjar man räkna på det inser att utgifterna överstiger pensionen....

Mitt mål är att vid pension klara mig på halva inkomsten för själva basbehoven, dvs boende, mat, kläder transporter mm

Med 65% gott om pengar över, och sen det privata sparandet på det.

Och så har jag inte räknat in frugans inkomster .
Citera
2026-04-21, 18:15
Medlem
Citat:
Det blir likväl ett problema då vårt system bygger på att arbetande generation betalar för den pensionerade generationen gällande allmänpensionen. Tjänstepension och privat sparande har du helt rätt i.
Nja, jag skrev behöver inte med meningen att det går att konstruera pensionslösningar som är tåliga för minskande befolkning.

Idag är det inkomstpensionen som är sådan som du säger. Den baseras på att yngre transfererar till äldre. Det var konstruktionen som Tage Erlander kokade ihop i slutet på 50-talet.
Innan dessa hade Fp kommit med ett förslag på en fonderande pension. Men den avfärdade (S), och dom hade ett tungt skäl till det.

Resten av pensionerna är fonderande. (Undantaget nog en del tjänstepensioner i offentlig sektor).

Citat:
Sen är det ju trevligt om det finns folk som jobbar i sjukvården, matbutiken osv så man har nånstans att spendera sina pengar...
Det kommer lösas så länge pensionärerna kan betala. Och med en fonderande lösning så kommer dom kunna betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in