Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Min pappa t ex var arbetare hela livet. Startade väl vid 14 år eller så, vilket var det vanliga då.
Men han hade det ganska bekymmersfritt som pensionär. Då var det allmän pension och lite från AMF och någon till. Ingen stor pension. Och kunde ha villa, fritidshus och bil. Dock var ju allt betalt. Inga skulder. Man han gjorde inte ens av med hela pensionen.
Sedan ordnade jag hemtjänst till honom. Plus matleveranser. Det räckte pensionen till också. Och när man börjar bli så dålig, har man ingen stor annan spendering.
Dvs man klarar sig ganska bra på en ganska låg pension. Men det blir ju inget lyxliv. Sedan har ju dom flesta tröttnat på sådant när dom når pensionsåldern. De flesta alltås. Inte alla.
Och din pappa är precis ett sånt exempel som jag beskrev tidigare, dvs man bäddar för sig genom att betala av lån, minska på utgifter mm så att när man går i pension har man en ekonomi i balans.
Men många kör ju på och bränner det mesta av lönen och först ett halvår innan pension börjar man räkna på det inser att utgifterna överstiger pensionen....
Mitt mål är att vid pension klara mig på halva inkomsten för själva basbehoven, dvs boende, mat, kläder transporter mm
Med 65% gott om pengar över, och sen det privata sparandet på det.
Och så har jag inte räknat in frugans inkomster .