2026-06-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Så varför be att någon ska bli frisk då om du vet att det inte kommer göra någon skillnad?
Är det för att du själv ska få ro? För i så fall ber du ju åt dig själv.

Hur folk förhåller sig till bön kan se lite olika ut, en del ber om ett mirakel, för andra handlar det mer om ro, tröst, styrka att uthärda. Det kan också vara ett sätt att komma närmare varandra och påminna den som är sjuk att den inte är ensam.
Citera
2026-06-06, 19:11
Avstängd
TheJesuits avatar
Sorg, lidande och prövningar är en del i jordelivet och vi lever alla olika länge och dör på olika sätt. Man kan ju vända på det och tycka att människor inte borde dö alls, det är ju nästan alltid någon som sörjer den döde. En vanlig tanke är att den verklighet vi lever i är oss given, men Gud deltar inte i skeendet.
Citera
2026-06-06, 19:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Bön är bland annat ett medvetet, kärleksfullt deltagande i Guds liv. Det är som att stiga in i solens värme; du förändrar inte solen, men solen förändrar dig.

Bön är alltså inte nåt slags anden-i-flaskan verktyg som ger en tre önskningar.

Så, enkel slutsats, De allra flesta bön om att gud ska skona och rädda andra är alltså verkningslösa ? En bön tjänar mest den som bönar - och då är alla bön alltså förgäves , utom för de som ber ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-06-06 kl. 19:16.
Citera
2026-06-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ok, så hans plan var att ge barn cancer? Nice gud

Ett sätt att se det på är att cancer är ett slags nödvändigt ont, celler måste dela sig för att växa, men denna delning kan ibland mutera okontrollerat.

Man kan t ex se på naturkatastrofer på liknande sätt att å ena sidan så kan en jordbävning få katastrofala följder å andra sidan så resulterar dom i att man återvinner viktiga mineraler och bygger de landmassor som behövs för att ekosystem ska kunna frodas.
Citera
2026-06-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Så, enkel slutsats, De allra flesta bön om att gud ska skona och rädda andra är alltså verkningslösa ? En bön tjänar mest den som bönar - och då är alla bön alltså förgäves , utom för de som ber ?

Jag tror personligen inte rollen bön har är att be om mirakel, utan snarare en rad andra saker. (men detta är min uppfattning, det råder skilda olika åsikter om detta)

Det betyder inte att det bara är för den som ber, det kan ge tröst och styrka för den som man ber för, och för resten av familjen eller ens församling (om man ingår i en sådan)
Citera
2026-06-06, 19:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Det beror väl på hur man tror och om man gör det "rätt". Är ju rent löjligt om man ser till fotbollsspelare som ber till Gud och tackar för att de gjorde ett mål.

Men för troende då är ju livet bara ett stopp i det eviga. Så att be om saker under detta liv är ju inget värt. Om den här familjen var på riktig religiös så vet de ju om detta. Om de ber så ber de för sonens eviga själ som nu alltså är hemma hos Gud.
Citera
2026-06-06, 19:36
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
För 10 år sedan dog min klasskompis i cancer.
Hans familj var djupt religös och brukade be hela tiden att han skulle bli frisk.

Varför hjälpte inte gud honom att bli frisk?
Min farmor fick också cancer men hon blev frisk utan att jag bad till någon gud.

Någon religös som vill förklara hur detta funkar?
Min åsikt är att om gud inte besvarar ens bön så tillåter han att onda saker händer.
Religösa verkar dock inte tänka så mycket på detta och ofta hör man dom jublar åt gud endast när saker går bra, men dom beskyller aldrig gud för att han tex inte lyckas bota deras son från cancer.
Det räcker inte bara med bön.
Man måste också bygga ett altare,,

Och offra ett barn på det.
Citera
2026-06-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det beror väl på hur man tror och om man gör det "rätt". Är ju rent löjligt om man ser till fotbollsspelare som ber till Gud och tackar för att de gjorde ett mål.

Det vanligaste är väl snarare att dom tillägnar Gud målet.
Citera
2026-06-06, 19:39
Avslutad
Kritiserade en gång en laestadian att jag tyckte hans barn lekte för nära vägen och att det kunde ske en riktigt otäck olycka.

Fick till svar "herren ger och herren tar"

Så vissa är väl bara inställda på att gud är orättvis?
Citera
2026-06-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Varför tror du att Gud ger folk cancer? Missade du biologin i skolan?

Om han kan bota det men väljer att inte göra det så ja, då låter han folk dö i cancer.
Om det var han som gav cancern från början låter jag vara osagt.
Citera
2026-06-06, 19:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det vanligaste är väl snarare att dom tillägnar Gud målet.

Om så är det ju mer rätt. Men finns ju sådana som hävdar att bara för de bad så tackade Gud dom sedan genom att de fick göra ett mål.

Det är ju en av sakerna med att tro. Gud kommer bry sig skit om fotboll, eller om pengar och ära, samt även hälsa. Saker som betyder mycket för den enskilda människan.

Men om man kommer över den barriären att man verkligen är en som tror. Så betyder alla detta som människan suktar över noll och inget. Personligen är man rätt långt från den barriären, men det är ju kul att läsa om sådana här riktigt troende som nått över den.
Citera
2026-06-06, 20:07
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bön är alltså inte nåt slags anden-i-flaskan verktyg som ger en tre önskningar.

Så alla religiösa som någonsin sagt att gud uppfyllt deras böner har helt enkelt fel och Gud hade helt enkelt inte något med det att göra.

Det är ett rejält erkännande från en religiös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in