2026-06-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Hur svårt är det att hålla sig till topic?!? Finns sjuttioelva andra trådar att diskutera var man jobbar mest effektivt.

On topic: Ingen jag känner har bytt jobb. Men ingen har heller fått kontorsnärvaro alla dagar i veckan utan kan fortfarande jobba hemma två dagar i veckan, jag inkluderad.

Du är ju inte heller on topic med ditt inlägg då frågan inte ens gäller din arbetsplats.
Citera
2026-06-06, 17:50
Medlem
Det går ju förstå. Scania skall tillverka lastbilar, inte ha en massa folk på distans som knappt kan stava till Scania längre efter att de slutat vara där fysiskt. De skall finnas där i lastbilsmiljön och säkra Scania's ledande position. Annars får de söka annat och Scania kan anställa nya som finner det naturligt att inte göra fabriksjobb på distans.
Citera
2026-06-06, 18:14
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du är ju inte heller on topic med ditt inlägg då frågan inte ens gäller din arbetsplats.

Haha är du dyslektiker eller? Enda som gällde mig själv var två ord i slutet av mitt inlägg:
jag inkluderad

Resten gäller folk som jag känner vilket var tydligt, för alla som inte är dyslektiker. Två dagar i veckan hemma är väldigt vanligt har jag uppfattat det som.
Citera
2026-06-06, 18:23
Medlem
Andra parametrar spelar såklart roll, såsom lön, arbetsuppgifter, resväg, hur man trivs med arbetsuppgifter, chef och arbetskamrater samt hur ens möjligheter på arbetsmarknaden ser ut i övrigt. Men visst, skulle min nuvarande arbetsgivare vilja tvinga in mig på en aktivitetsbaserad arbetsplats fem dagar i veckan skulle jag absolut börja leta mig vidare mer aktivt än jag gör idag.
Citera
2026-06-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är nog inte riktigt den typen av distansarbete som avses, utan när man har 20-30 minuter till jobbet, men tycker det det är smidigare att vara hemma, men det egentligen inga fördelar alls med det.

Vadå inga fördelar med att jobba hemma?
Jag har 5min till jobbet och jobbar hemma 2 dagar i veckan.
Är mer effektiv hemma då jag slipper öppet kontorslandskap.
Alla möten jag har är ändå online med personer i andra städer.
På kontoret tappar jag nog minst 1h med småsnack och fikaraster.
Citera
2026-06-06, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

Ja faktiskt en på ett försäkringsbolag. Hon är idag arb lös
Citera
2026-06-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille8608
Vadå inga fördelar med att jobba hemma?
Jag har 5min till jobbet och jobbar hemma 2 dagar i veckan.
Är mer effektiv hemma då jag slipper öppet kontorslandskap.
Alla möten jag har är ändå online med personer i andra städer.
På kontoret tappar jag nog minst 1h med småsnack och fikaraster.

Om du råkar sitta i ett call-center så kan jag förstå dina argument.
Men den tid som du tycker du "tappar" tycker jag att jag tjänar genom att ha direkt-kommunikation med mina kollegor. Att jag på köpet får lite kunskap om deras barn, bilen, huset, hobbies och svärföräldrar visar sig ibland också vara bra i det långa loppet. Man "bondar" liksom med sina arbetskamrater.

Jag började på nytt jobb precis när pandemin bröt ut. De första sex månaderna träffade jag mina arbetskamrater enbart via videosamtal. Jag fick reda på det jag behövde om det jag frågade efter, men jag lärde inte känna mina arbetskamrater förrän vi så sakta började gå tillbaka till kontoret.
Så jag har förstahandsinfo om hur jag fungerade i en helt distribuerad miljö. Och det var inte så bra.
Man visste liksom inte hur man skulle ta pulsen på folk, man såg inte kroppsspråket, man kunde inte fånga upp de små nyanserna som gör samarbetet så mycket lättare.
Men det kanske bara är jag...
Citera
2026-06-06, 18:56
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Inte alls. 2 saker har fått människor att sluta omgående på min arbetsplats. (Förutom droger). Snott arbetstid eller snott saker. Spelar ingen roll om de varit fackanslutna eller ej. Tror man kunnat få valet att säga upp sig själv istället för avsked. Men några långa processer har det inte varit.

I vårat fall blev det så, vi hade både advokater och facket involverade. Tyvärr så kan det bli riktigt knepigt. Vi köpte ut den ena personen till slut för vi behövde fylla rollen men fick inte anställa förens personen var borta.
Citera
2026-06-06, 19:02
Medlem
Jag sade upp mig och bytte till ett företag som är full distans när jag fick reda på att det var RTO som gällde på en av mina tidigare arbetsgivare.
Citera
2026-06-06, 19:34
Medlem
godboys avatar
Problemet med distansarbete är väl att arbetsgivarna i många fall inte lärt sig mäta produktiviteten på ett konstruktivt sätt.

Själv har jag förtroendearbetstid som det så vackert heter. Sen finns det tillfällen då jag måste vara på plats då jag har kliniskt arbete. Sen kan jag ibland kalla till möten med obligatorisk fysisk närvaro, det kan hända om det är en produktpresentation med kläm och känn.

Men jag kan få för mig att fara iväg och handla en förmiddag och ingen bryr sig om det. Men å andra sidan så kan jag sitta och greja med jobbsaker på en kväll eller helg också.

För mig kan jag säga att en kombo av att vara "inne på kontoret" och "jobba hemma" passar bäst. Sen reser jag en del i min tjänst med.

Jag känner två stycken som bytt arbetsgivare för att de börjat konstra med hemarbete, men det är inga odugliga latoxar vi pratar om här. De som bytt menar att de som gnäller mest över att inte få jobba hemma är de som ändå är sämst, de har helt enkelt bytt för att de fått fina erbjudanden i övrigt.
Citera
2026-06-06, 20:04
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Vi känner alla igen det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Har ni?

Jag gjorde det. Men ja, hände massa annat skit ungefär samtidigt som gjorde det lättare att sluta men primärt var det jobba på plats varje dag som gjorde att jag sa upp mig. Det var så dumt och det gick ut över våra kunder. Blev erbjuden en rejäl befordran och mycket högre lön för att stanna men det fick vara, min närmsta chef (som jag gillar mycket) och jag satt och skrattade tillsammans hur kul det var att jag tackade nej till en sådan lön, men han fattade. Bra minne.

Nu jobbar jag på ett annat ställe där jag bör normalt vara på plats så det är ju nästan samma, fast jag kan jobba distans när jag vill. Men nu vill jag inte jobba distans för jobbet är ett stenkast bort.
Citera
2026-06-06, 20:05
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Vi känner alla igen det.
Har ni?

Ja, en kille. men han var mogen, sökte andra konsultuppdrag och fick napp. Dom flesta bryr sig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in