2026-06-06, 11:08
  #1
Medlem
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?
Citera
2026-06-06, 11:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?


Distansarbete var väl något som kom till under pandemin
Det var aldrig meningen att det skulle fortsätta. Men så blev det på vissa ställen ändå
Många har väl kompromissat i början. Att tex en dag får göras hemifrån
Det brukar fungera bra
Citera
2026-06-06, 11:27
  #3
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

Ja min son son och mängder från hans jobb stack. I princip hela ”eliten” som lämnade när de sa att de skulle återgå efter pandemin. Alla sökte sig till nya distansarbeten då de flesta förändrat sin livssituation just pga att man kunnat jobba hemma.

Detta var några år sedan och det företaget går på knäna nu, har svårt att rekrytera folk mm.. Nyligen gick de ut med att distansarbete är ok igen för att locka folk.
Citera
2026-06-06, 11:39
  #4
Medlem
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?
Citera
2026-06-06, 11:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

En, men det var för att indragningen av distansarbetet faktiskt gällde i hans fall och något undantag gick inte att ordna - stel HR på amerikanskt företag med filial i Sverige, vilket alltid brukar gå för sig för eftertraktade att ordna annars.
Han hade en bättre roll med högre ersättning och endast 1 dags "kontorskrav" per vecka på svenskt företag inom några månader.
Det kan jag tycka är rimligt. I alla fall i heltidsroller.
Citera
2026-06-06, 12:01
  #6
Medlem
Jag jobbade hemma redan långt innan pandemin och har fortsatt med det. Min nuvarande arbetsplats började för några år sedan med att alla ska vara inne på kontoret men jag har sagt att om jag ska vara på kontoret varje dag så går jag till nästa arbetsplats så det har blivit någon skum uppdelning på arbetare är utbytbara och de som gör som de vill. Det är klart det sticker i ögonen på folk att man kommer och går som man vill men vill de fortsatt ha mina tjänster får de leva med det. Och ja, flera har bytt arbetsplats pga policyn så det är för dem ett beslut om de vill ha kvar oss eller inte. Det är av ren bekvämlighet som jag är kvar egentligen för det tar alltid energi att byta jobb.
Citera
2026-06-06, 12:05
  #7
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Bara hört tvärtom. Man får mer gjort hemma då inte annat skitsnack i öppna landskap stör en.
Citera
2026-06-06, 12:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Håller 100% med. Hemarbete är bara ineffektivt samt jag vill skilja på arbetsplats och mitt hem.
Citera
2026-06-06, 12:20
  #9
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ungefär halva gruppen hos tidigare arbetsgivare. Visst möjligheten till distansarbete var inte hela anledningen men en stor bidragande anledning. Jobbar i en bransch där det är brist på kompetent personal så en arbetsgivare som kräver att personalen ska vara på plats alltid kommer ha svårt att få rätt folk.

Utgår från att detta är ännu en tråd där någon som inte har ett arbete som möjliggör att man arbetar på distans behöver få ut sin frustration.
Citera
2026-06-06, 12:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Jag har möjlighet att arbeta på distans men är hellre på kontoret och arbetar. Vilket passar mig bättre.

Problemet att arbeta på kontoret är att man blir störd av alla som normalt arbetar på distans och är där inne för att vara social.

Vad vi har infört på prov är en obligatorisk kontorsdag i veckan. Då har vi möten som kräver fysik närvaro. Fördelen med det är att det blir lugnare på kontoret övriga dagar och man kan arbeta där i lugn och ro.
Citera
2026-06-06, 13:07
  #11
Medlem
Chucumbas avatar
Alla bör känna någon som gjort det. Det finns många som flyttat men behåller sitt gamla jobb exempelvis. Jag känner rent av människor som bor i andra länder och behållit sina gamla jobb eftersom det fungerar på distans.
Citera
2026-06-06, 13:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Det är ju en fråga om personlighet.
Personligen får jag klart mer gjort hemma eftersom det är just då jag kan fokusera på en sak utan att tappa fokus och hitta det igen varje gång någon annan går förbi, pratar, tar telefonsamtal, videomöten osv precis i min närhet. Det tar för mig avsevärt längre tid att göra en arbetsuppgift på kontoret än hemma (förutsatt att uppgiften tillåter det). Blir inte ett dugg distraherad av mitt hem däremot, möjligen av kylskåpet men jag blir minst lika hungrig på kontoret ändå.

Jag föredrar också videomöten eftersom de allt som oftast går fortare och är mer konkreta.
Möten där det behöver brainstormas, lönesamtal osv tycker jag dock gör sig bättre på plats.

Men trådens fråga, jag känner åtminstone ett tiotal som bytt jobb pga att de vill jobba delvis på distans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in