Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:
- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.
Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.
Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?
Det är ju en fråga om personlighet.
Personligen får jag klart mer gjort hemma eftersom det är just då jag kan fokusera på en sak utan att tappa fokus och hitta det igen varje gång någon annan går förbi, pratar, tar telefonsamtal, videomöten osv precis i min närhet. Det tar för mig avsevärt längre tid att göra en arbetsuppgift på kontoret än hemma (förutsatt att uppgiften tillåter det). Blir inte ett dugg distraherad av mitt hem däremot, möjligen av kylskåpet men jag blir minst lika hungrig på kontoret ändå.
Jag föredrar också videomöten eftersom de allt som oftast går fortare och är mer konkreta.
Möten där det behöver brainstormas, lönesamtal osv tycker jag dock gör sig bättre på plats.
Men trådens fråga, jag känner åtminstone ett tiotal som bytt jobb pga att de vill jobba delvis på distans.