2026-06-06, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Ingen som jobbar hemifrån på heltid sitter nedhukad över ett köksbord med en laptop. Det är något som kanske sker när någon som jobbar på plats måste ta en dag hemma för att hantverkare kommer eller liknande.

Min arbetsgivare betalar för kontorsmöbler som skrivbord, stol och förvaring för de som jobbar majoriteten hemifrån. Även utrustning som skärmar, tangentbord, dockningsstation etc. är bara att beställa från IT-avdelningen. Inget företag som tar distansarbete på allvar tillåter att deras anställda är så pass ineffektiva som du beskriver.

Sen behöver du inte gå skyddsronder för att säkerställa att en bra arbetsmiljö infinner sig, för arbetsgivarens ansvar räcker det i stort med att de har riktlinjer och ser till att utrustning finns tillgänglig, samt är öppen för dialog om det skulle dyka upp något.
Låter mycket positivt men hur många har det så.
Betalde företaget mer så man kunde skaffa eget arbetsrum?
Citera
2026-06-06, 15:54
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Låter mycket positivt men hur många har det så.
Betalde företaget mer så man kunde skaffa eget arbetsrum?

Någon statistik har jag inte, men som jag menade på förut, ingen arbetsgivare som tar distansarbete på allvar vill slösa bort sin dyrbaraste resurs. De flesta distansjobb är ändå högkvalificerade kontorsjobb, där anställda lätt kostar över 100 000 kr/mån i lön och arbetsgivaravgifter. Att rusta upp ett hemmakontor kostar en bråkdel av det och håller i åratal. Med tanke på skillnaden i effektivitet i att ha en ordentlig arbetsplats har det lönat sig på måndag förmiddag den första veckan.

Min arbetsgivare betalar inget extra för att man ska kunna ha ett eget arbetsrum, men med tanke på att jag bor i en betydligt billigare ort och slipper resekostnader och restid har jag ändå lätt råd att dedicera ett rum till hemmakontor. Nackdelen blir då istället att jag inte har råd att byta jobb till att jobba på plats, då arbetsgivare här inte betalar lika väl.
Citera
2026-06-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag skulle definitivt sluta om de gjorde det omöjligt att jobba på distans, då jag har över 125 mil till jobbet. Sen har jag också ett kontrakt där det uttryckligen står att jag är anställd på distans, så de skulle behöva avskeda mig för att få igenom det. Jag har också kollegor som bor närmre men fortfarande längre bort än vad som är rimligt pendelavstånd, vissa i riktiga nyckelpositioner där företaget skulle få svårt att hitta ersättare. Jag tror vi distansarbetare sitter säkert ett tag till.

Det är nog inte riktigt den typen av distansarbete som avses, utan när man har 20-30 minuter till jobbet, men tycker det det är smidigare att vara hemma, men det egentligen inga fördelar alls med det.
Citera
2026-06-06, 16:21
Medlem
TUKs avatar
Jag vet åtminstone en person som bytt jobb pga visst indraget hemarbete. Svensken är lat och bortskämd.
Citera
2026-06-06, 16:32
Medlem
Flera men det är först och främst dem med "leverage" programmerare, de med specifika språkkunskaper eller dylikt.
Citera
2026-06-06, 16:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?
Scania har sökt mycket på sistone men det har varit "på plats/on site" så de har ju förmodligen känt till att det kommer att bli så.
Citera
2026-06-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag har möjlighet att arbeta på distans men är hellre på kontoret och arbetar. Vilket passar mig bättre.

Problemet att arbeta på kontoret är att man blir störd av alla som normalt arbetar på distans och är där inne för att vara social.

Vad vi har infört på prov är en obligatorisk kontorsdag i veckan. Då har vi möten som kräver fysik närvaro. Fördelen med det är att det blir lugnare på kontoret övriga dagar och man kan arbeta där i lugn och ro.
Låter som vårt jobb där vi tills nyligen hade en obligatorisk kontorsdag. Nu ska vi vara fyra dagar på kontoret. Tycker det varierar lite hur effektivt det blir beroende på vilka uppgifter man har för tillfället. Sitta och koda bättre hemma, mötas bättre på kontoret, lab-jobb funkar bara på kontoret etc.
Citera
2026-06-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Inte så LAS funkar tyvärr. Typ omöjligt att sparka någon

Inte alls. 2 saker har fått människor att sluta omgående på min arbetsplats. (Förutom droger). Snott arbetstid eller snott saker. Spelar ingen roll om de varit fackanslutna eller ej. Tror man kunnat få valet att säga upp sig själv istället för avsked. Men några långa processer har det inte varit.
Citera
2026-06-06, 16:44
Medlem
santos_devilles avatar
Vi söker idag 2 tjänster. Lön från 60-80k i månaden. 99% av alla kandidater är papperskorg direkt. Men vi har haft 4-5 bra träffar. Tre av de tackade nej på plats när dom hörde att det var 100% på kontoret.

Jag är fast i en guldkedja med barn samt att jag inte bryr mig speciellt mycket om mitt liv så jag stannar och reser 5 dagar i veckan.

Men jag känner flera som sagt upp sig när
Företaget ändrar reglerna
Citera
2026-06-06, 16:55
Medlem
Skattmasen08s avatar
Hur svårt är det att hålla sig till topic?!? Finns sjuttioelva andra trådar att diskutera var man jobbar mest effektivt.

On topic: Ingen jag känner har bytt jobb. Men ingen har heller fått kontorsnärvaro alla dagar i veckan utan kan fortfarande jobba hemma två dagar i veckan, jag inkluderad.
Citera
2026-06-06, 17:22
Medlem
När jag byter jobb nästa gång skall jag se till så det står i mitt kontrakt att jag kan jobba hemma någon dag i veckan.

Jag gillar att vara på jobbet men livet blir lättare om man kan sätta på en tvättmaskin mellan möten och slippa trafiken.

Sen slipper man störas 100ggr av dumma frågor av kollegor samt att jag kan göra chefsuppgifter utan att boka ett "tyst rum".
Sitter i landskap och alla ser min skärm - då kan man inte gärna skriva medarbetarutvärderingar och annat.
Citera
2026-06-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Distansarbete är ju bara ett alternativ för de med kontorsjobb (och utan direkt kundkontakt).
Men eftersom jag har just ett sådant jobb skulle jag gärna vilja bredda frågan:

- Jag tycker jag får mer gjort de dagar jag är på kontoret.
Det beror dels på att jag har närmare till mina medarbetare (och slipper strul med videomöten etc).
Men dels beror det också på att jag fokuserar på jobbet, och blir inte distraherad av det som behöver göras hemma.

Jag tycker jag är mer produktiv när jag fokuserar på en sak, istället för att bolla en massa saker samtidigt.

Är det någon annan som tycker dom får mer gjort under kontorsdagara? Och i så fall: Jobbar vi "gratis" åt chefen eller höjer det egna välmåendet?

Håller med på det stora hela, jobbar hemifrån nästan varje dag, sen är jag en del ute på fältet, men klart svårare med ”vanligt kontorsarbete” hemifrån, typ skriva utredningar och rapporter. Kortare grejer, svara på mail, prata i telefon etc, tycker jag flyter på bättre hemma än på kontoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in