2026-06-06, 20:12
Medlem
kibokos avatar
Vi tappade en person när det blev obligatoriskt att vara på kontoret fyra dagar i veckan. Ung duktig kille, knappast någon som maskade. Han var också den som hade längst till jobbet så det kan ju ha spelat in.

Men själv jobbar jag bättre på kontoret så jag är om möjligt där fem dar i veckan. Men det är skönt att alternativet finns om man väntar hem hantverkare, sotaren eller ska på utvecklingssamtal i barnens skola.

Min fru jobbar ändå mest mot folk på andra kontor och ser ingen fördel med att sitta inne på kontor där folk snörvlar, där man måste hitta konferensrum som oftast är upptagna etc för hon jobbar i kontorslandskap, jag har eget rum. Men tur för henne så räcker det med en dags närvaro i veckan där hon jobbar.
Citera
2026-06-06, 20:20
Medlem
Jag kan förstå bägge sidor. Men det finns i många fall ett problem ingen pratar om.

Företag X erbjöd förut sina anställda egna rum, eller åtminstone 2, max 3 personer fick dela.

Sedan kom pandemin och många fick jobba hemifrån för att minska riskerna och trängseln.

Efter pandemin så började företag X rekrytera med förmånen att få jobba hemma. Då insåg även företag X, att det inte längre krävdes att många skulle ha egna kontorsrum. Därför byggde de om kontoren till stora landskap istället.

Nu kräver företag X att alla anställda ska sitta på kontoret 100% av tiden. Men:
- Många anställdes med att arbetsgivare hade förtroende för dig - och att du skulle ha en flexibel arbetsplats.
- Kontoren blev sämre pga landskapen, men det var OK eftersom en hel del kunde jobba hemma.

Men nu står vi där med arbetsgivare som inte litar på dig, flexibiliteten borta, och stora landskap med mycket oljud för tjänster som kräver koncentration.

Kom även ihåg att många som är lite förkylda, kunde förut jobba på distans. Nu kommer de åka in till jobbet istället. Yeeeeyyy!!
Senast redigerad av KallesKulor 2026-06-06 kl. 20:26.
Citera
2026-06-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Haha är du dyslektiker eller? Enda som gällde mig själv var två ord i slutet av mitt inlägg:
jag inkluderad

Resten gäller folk som jag känner vilket var tydligt, för alla som inte är dyslektiker. Två dagar i veckan hemma är väldigt vanligt har jag uppfattat det som.
Of topic.
Citera
2026-06-06, 20:30
Medlem
Tjoflos avatar
Finns ingen anledning till att alla måste jobba på kontor. Förpestar trafiken på morgonen och em ännu mer. Tänk 30% fler i trafiken på morgonen, usch
Citera
2026-06-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tänkte nog mer på butiksanställda, hotell- o restaurang, mäklare och sådant. Svårt för dem att sköta jobbet på distans.

Mm jag tänkte b2b säljare där är det standard att ha hemmakontor.

Det är för dyrt att jobba i Sverige.
Folk glömmer att vi inte är USA med billig bensin.

Alla har inte kollektivtrafik
Citera
2026-06-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?

Jo jag känner ett gäng. Dom har haft lite restid och bytte kanska snabbt till annat stort bolag närmare.
Det va mycket dåligt. Men företaget är gigantiskt och förhandlar typ aldrig om någon vill säga upp sig.
Bara ett stort grattis och lycka till. Spetskompetens slutar men det är bara glada tillrop. aldrig försök till att få personen att stanna.
Citera
2026-06-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Det går ju förstå. Scania skall tillverka lastbilar, inte ha en massa folk på distans som knappt kan stava till Scania längre efter att de slutat vara där fysiskt. De skall finnas där i lastbilsmiljön och säkra Scania's ledande position. Annars får de söka annat och Scania kan anställa nya som finner det naturligt att inte göra fabriksjobb på distans.

Lastbilsmiljö? vi pratar kontor, öppna landskap, headsets och skärmar.
Citera
2026-06-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är nog inte riktigt den typen av distansarbete som avses, utan när man har 20-30 minuter till jobbet, men tycker det det är smidigare att vara hemma, men det egentligen inga fördelar alls med det.
Mindre stress, lägre kostnad , minskad belastning på miljön, minskad trafik, enklare livspussel, färre avbrott/ störande kollegor, lättare att ta Micropauser.
Men skit i det vi är alla här för det viktigaste, maximera värdet för aktieägarna ❤️
Citera
2026-06-06, 21:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi känner alla igen det.
Volvo har stoppat det. Nu stoppade Scania det.
I ALLA såna trådar dyker de upp. Med gråten i halsen lyckas de skriva att nu kommer de minsann byta jobb till någon som tillåter de att hänga tvätten på dagarna. Ojojoj vad det kommer gå dåligt för Scania nu när alla duktiga kommer att sluta
Själv har jag ALDRIG hört talas om någon som gjort slag i saken.
Har ni?
Nä, inte hört om en käft som gjort det. Välkommen till verkligheten, kommer ju bli samma-samma oavsett om man byter jobb, givet lite olika skillnader branschvis.
Citera
2026-06-06, 21:49
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
- mindre stress
- lägre kostnad
- minskad belastning på miljön
- minskad trafik
- enklare livspussel
- färre avbrott/störande kollegor
- lättare att ta micropauser

- mer privattid (mindre pendling)
- ökad flexibilitet
- bättre koncentration
- högre produktivitet
- bättre balans mellan arbete och privatliv
- minskad sjukfrånvaro
- större geografisk frihet
- individanpassad arbetsmiljö

När det gäller anställda som kan disciplinera sig så är distans win-win.
Citera
2026-06-06, 22:18
Medlem
idiamindadas avatar
Nu har inte distansarbetet dragits in. Men om det gjorde det skulle jag inte bli långvarig. Man får så jävla mycket mer gjort om man slipper arbetsplatsen. Och så mycket tid man sparar på att slippa ta sig dit. Jösses.
Citera
2026-06-06, 22:21
Medlem
Jag slutade när folk började jobba hemifrån. Det blev ju skittrpkigt att inte träffa kollegorna irl, möten blev dåliga för att folk fejkade hemifrån med avstängd kamera, osv. Tackade lite senare nej till välbetalt konsuluppdrag av samma anledning. Hela grejen med att jobba är ju att man kan samverka socialt på kontoret o slipper koka eget kaffe hemma. Noll chans att den genomsnittliga hemmajobbaren är lika effektiv - jag ser dem promenera hunda, handla, gå till gymmet, och jag märker hur de fnular med annat under Teams/Zoom-mötena när deras bild har fryst och de inte svarar på tilltal - och sen inte vet vad som sagts. Visst att det finns individuella undantag, men totalt sett så mycket slapphet och ineffektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in