2026-06-06, 16:26
  #37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är klientelet man tar in som är avgörande. Dock bör man ha en begränsad invandring oavsett härkomst på invandrarna.
Nej, läste du inte mitt inlägg om Canada? De har bara tagit in folk med eftersökt kompetens senaste 20 åren och ändå går ekonomin rakt neråt och BNP per capita sjunker. Visar sig att ett land bara behöver så många läkare. Och att antalet invandrare varit alltför stort för att kunna tas emot av infrastrukturen.

Citat:
https://economicsandpolicy.ca/2025/12/01/canadians-are-getting-poorer-the-economic-crisis-runs-deeper-than-trade-woes/
Canadians are getting poorer: The economic crisis runs deeper than trade woes
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 16:29.
Citera
2026-06-06, 16:29
  #38
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du missar att det inte finns en statskassa, det finns endast skatter som vi alla betalar varje månad. Om man minskar skatten så minskar man inbetalningen, det är inte samma som att man tömmer ett konto eller en kista fylld med pengar. Ett sådant konto finns liksom inte.

Märkligt att det verkar vara så svårt at förstå för vissa?

Statens budget kallas för statskassa och den visar för närvarande på ett gigantiskt underskott med -363 miljarder efter högerreringens senaste plundring.
Citera
2026-06-06, 16:32
  #39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
- - -
Hade svenskar bemannat dessa yrken om vi inte haft invandringen, eller hade dessa branscher fallit samman?

På 80-talet hade vi ingen sjukvård! Och ingen taxi! Ingen tog hand om våra gamla!

Herregud människa... ta en promis, köp en glass och sug av en vänsterpartist på vägen.

On-T; bra mkt bättre per capita. Är främlingarnas nya I-phones gratis? Basal nationalekonomi.
Citera
2026-06-06, 16:33
  #40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Statens budget kallas för statskassa och den visar för närvarande på ett gigantiskt underskott med -363 miljarder efter högerreringens senaste plundring.
Här senaste statsbudgeten 2025 enligt wikin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget
Underskott 55 miljarder.

Det ironiska är att du är vänster och naturligtvis borde slåss för massor med fler bidrag. Som ger ännu större underskott. Maggan (s) hade lägsta tänkbara underskott...
Citera
2026-06-06, 16:38
  #41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här senaste statsbudgeten 2025 enligt wikin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget
Underskott 55 miljarder.

Det ironiska är att du är vänster och naturligtvis borde slåss för massor med fler bidrag. Som ger ännu större underskott. Maggan (s) hade lägsta tänkbara underskott...

Halva 2026 har gått - och sossarna lämnade efter sig överskott med nästan 200 miljarder efter båda deras mandatperioder.

Finansdepartementet >>
Citera
2026-06-06, 16:39
  #42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag ställde en fråga.
Ditt svar var obegåvat.

Bra då att frågan var så begåvad... du fick ett svar! Araber och somalier är minusposter åtm de första 15 åren av sina liv. Hur kommer det sig att ukrainare har ett högre arbetskraftsdeltagande än zoomalier???

Som sagt, högre BNP/capita. Högre reallöner.
Citera
2026-06-06, 16:44
  #43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Halva 2026 har gått - och sossarna lämnade efter sig överskott med nästan 200 miljarder efter båda deras mandatperioder.

Finansdepartementet >>
Det går inte att periodisera ett år och 2025 är det senaste hela året vi har, budgetunderskott 55 miljarder ca 0.9% av BNP.

(s) styrde under Höger-budget 2018-2022, men det har du säkert glömt bort.

Den finfina ekonomin i Sverige inleddes 2006 med Reinfeldt. Men även Göran Persson (s) 90-talet var sparsam och hatade skuld.
Citera
2026-06-06, 16:45
  #44
Moderator
T-80Us avatar
Förutsatt allt annat lika, d.v.s. omvärldshändelser, generella marknadsströmningar o.s.v. så hade vi minskat stat och kommunutgifterna med åtskilliga hundra miljarder per år. Det är väldigt svårt att säga exakt hur mycket, men en gissning baserat på statens utgifter alena, samt insyn i ett par av våra större kommuner, så skulle jag tro att den årliga besparingen legat runt 500-600 miljarder kronor. Enbart statens utgifter står där för strax under hälften av utgifterna.

Det här förutsätter, som sagt, att allt annat är lika.
Citera
2026-06-06, 16:46
  #45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Förutsatt allt annat lika, d.v.s. omvärldshändelser, generella marknadsströmningar o.s.v. så hade vi minskat stat och kommunutgifterna med åtskilliga hundra miljarder per år. Det är väldigt svårt att säga exakt hur mycket, men en gissning baserat på statens utgifter alena, samt insyn i ett par av våra större kommuner, så skulle jag tro att den årliga besparingen legat runt 500-600 miljarder kronor. Enbart statens utgifter står där för strax under hälften av utgifterna.

Det här förutsätter, som sagt, att allt annat är lika.
Så du tror att lönerna varit samma inom sjukvården om vi tog bort 300.000 invandrare t.ex 35% av alla läkare?...

I Canada som tar in 50.000 läkare per år har yngre läkare 37000 kr i månadslön, det är lägre än för 30 år sedan.

Påminner om att de överlägset dyraste invånarna vi har i Sverige är helsvenska gamla tanter.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 16:49.
Citera
2026-06-06, 16:49
  #46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du tror att lönerna varit samma inom sjukvården om vi tog bort 300.000 invandrare t.ex 35% av alla läkare?...

Ett minimum av läkare kommer från MENA eller Centralafrika.

Vidare hade trycket på vården varit avsevärt mindre med i runda tal 1,3-1,5 miljoner färre människor med generellt sett långt högre vårdbehov än Medelsvensson.
Citera
2026-06-06, 16:50
  #47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ett minimum av läkare kommer från MENA eller Centralafrika.

Vidare hade trycket på vården varit avsevärt mindre med i runda tal 1,3-1,5 miljoner färre människor med generellt sett långt högre vårdbehov än Medelsvensson.
De som har 80% av allt vårdbehov är äldre. De finns ingen invandring med äldre.

Invandrare går mer sällan till sjukvården än svenskar. De känner sig inte hemma där medans en del svenska familjer älskar sjukhus.

När 100.000 flyktingar från år 2016, snittålder 25, fyller 75 så blir det dyrt för Sverige. Så vi får se till att de jobbar och betalar skatt 2015-2065.
Citera
2026-06-06, 16:51
  #48
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att periodisera ett år och 2025 är det senaste hela året vi har, budgetunderskott 55 miljarder ca 0.9% av BNP.

(s) styrde under Höger-budget 2018-2022, men det har du säkert glömt bort.

Den finfina ekonomin i Sverige inleddes 2006 med Reinfeldt. Men även Göran Persson (s) 90-talet var sparsam och hatade skuld.
Skuld är inte dåligt och Tysklands vägran att använda skuld för investeringar är en stor anledning till varför vi aldrig kommer komma ikapp USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in