2026-06-07, 00:05
Medlem
Tro mig, politikerna hade skott sig osvsett. Folk som tror Sverige är fri från korruption är under iq 60. Inget hade förändrats förutom statistiken för kriminalitet.. eller ja, polisen hade haft resurser att jaga haschrökare och moppetrimmare ist. Pengarna hade försvunnit via lobbying osv. Vakna
Citera
2026-06-07, 00:21
Medlem
Förmodligen hade BNP varit lägre pga färre konsumenter. Men Sverige hade varit helt som det var förr. Detsamma gäller invandrare från typ afrika.
Citera
2026-06-07, 00:56
Medlem
HarrySvenssons avatar
Det finns redan en massa statistik och rapporter på ämnet från olika europeiska länder

Och ja, vi hade varit MYCKET rikare utan invandringen, och särskilt då muslimerna
Citera
2026-06-07, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Lågstatusjobben hade nog bulgarier eller rumäner tagit tror jag.

Vi hade då haft en högre arbetskraftsinvandring.

Och hade vi direkt satt krav på våra nyanlända så hade vi oxå haft ett bättre läge.
Citera
2026-06-07, 02:35
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är tyvärr inte möjligt, särskilt inte i Sverige där vi inte har någon välgörenhetskultur.
Alltså, vi har inte möjligheten att ha den typ av välgörenhetskultur som finns i USA, även ifall vi ville. Skattelättnaderna här är extremt begränsande. Bland annat därför regeringen tillsatte en utredning gällande donationer till kultur.

Citat:
De riktigt förmögna har ärvt sina tillgångar, de jobbar inte, betalar knappt nån skatt och tror att deras pengar kan köpa makt - alltså korruption. De är mer en börda för samhället än en tillgång, så det måste göras något åt. Därför tycker jag vänsterns miljardärsskatt med 2% på förmögenheter är en bra idé.
Det här stämmer inte. Topp 1% bär en större dela av skattebördan per person såsom inkomst, kapitalinkomst, etc. Man beskattar de ultrarika ungefär lika i Europa som USA. Det är inte en börda att någon har ärvt stora förmögenheter i företag som är betydande arbetsgivare i Sverige. Förmögenhetsskatt är en dålig idé, då vi redan har avskaffat den för att den var destruktiv. Fastighetsskatt är mycket mer önskvärt.

Citat:
Den som jobbat sig upp till lönenivåer på flera hundra tusen i månaden, har samhället att tacka för det. Fri utbildning, föräldraförsäkring, barnomsorg och infrastruktur har möjliggjort karriären och då är det inte mer än rätt att man också ger tillbaka till samhället i form av skatter. Den som tjänar över 100'000 i månaden ska inte behöva skattelättnader för att orka masa sig till jobbet. Den höga lönen ska vara tillräcklig motivation. Det är inte fel att vara framgångsrik, men då har man också råd att betala sin skatt efter bärkraft.
Det är en ganska befängd idé att en person är skapad helt av samhället, precis som att de bara har trillat in i 100k+ lönen av en slump. Personer med inkomster över 800K betalar idag redan 25% av totala inkomstskatter.

Jag tycker man kan göra argumentet för att man ska beskatta kapital eller ägande mer, men då ska man göra det på ett smart sätt.
Citera
2026-06-07, 02:41
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ekonomi drivs i högre grad av tjänstesektor, exportindustri, penningpolitik och handelsavtal. Jag menar inte att exempelvis gängkriminalitet inte kostar samhället något, men jag tror inte landets BNP plötsligt hade ökat explosionsartat om alla landets invånare med muslimsk härkomst plötsligt utvisades.
Exakt, det finns ingen anledning att tro att vår produktivitet hade skjutit i höjden även om alla dessa människor försvann.
Citera
2026-06-07, 02:54
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliois
Ungefär som Danmarks dvs vi hade varit betydligt rikare. Sverige har alltid varit rikare än Danmark, fram till någon gång i början på 2000-talet då Danmark gick om. Det sammanfaller med att Danmark började strama åt invandringen och vi hade de galna åren med nästan fri invandring.

BNP per capita 2026, Sverige $70,676, Danmark $83,445 dvs nästan 20% rikare än oss. Det kan till stor del förklaras med att Sverige har haft en större befolkningstillväxt/invandring än Danmark.

Om man går längre tillbaka historiskt så var Sverige till och med rikare än Schweiz fram till 70-talet dvs när vi hade noll muslimsk invandring.
I nominell BNP per capita förklaras gapet nog till allra största del av valutaskillnader. DKK följer euron medan SEK är flytande.

I PPP-termer låg Danmark före Sverige innan 2000. På den tiden hade Danmark en del oljeproduktion, och senare gas, även en mer betydande jordsbruksindustri om jag inte missminner mig.
Citera
2026-06-07, 06:41
Avstängd
mlon.eusks avatar
Flyktingar kostar Sverige ca 74 000 kr om året under hela sin livstid i genomsnitt.

Deras bidragsungar och anhöriga utan flyktingskäl kostar sannolikt ännu mer.

Utan massinvandring hade sveriges ekonomi hade varit starkare än norges.
Citera
2026-06-07, 07:02
Medlem
immenhusens avatar
Vi hade varit som Schweiz.

/AI
Citera
2026-06-07, 08:01
Medlem
Mailmanss avatar
Skulle tro att pensionerna varit lite högre och vårdköerna kortare. Kriminaliteten skulle vara extremt mycket lägre nivåer, så även våldtäkterna.
Citera
2026-06-07, 08:04
Medlem
Citat:
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Om det hade skett på 80-talet hade nog Sverige varit mer som Schweiz.

2006 var försent men betydligt bättre än nu.

Kanske mer likt Danmark som har en dubbelt så hög förmögenhet som Sverige per invånare.
Citera
2026-06-07, 08:14
Medlem
Citat:

Arbetslöshet på kanske 1-2 %.
Ingen statskuld utan en "Sverigefond" istället.
Högre privat förmögenhet.
Bättre välfärd och sjukvård med fler vårdplatser.
Högre pensioner.

Humankapital det viktigaste i en modern ekonomi där Sverige är katastrofalt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in