2026-06-06, 16:52
  #49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De som har 80% av allt vårdbehov är äldre. De finns ingen invandring med äldre.

Invandrare går mer sällan till sjukvården än svenskar. De känner sig inte hemma där medans en del svenska familjer älskar sjukhus.

Rent påhitt, ej värt att bemöta vidare. Se ovan och kom med valida invändningar, eller fortsätt tramsa med någon annan. Jag har inte tid med dumheter.
Citera
2026-06-06, 16:52
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag syftar på att om vi hade haft 90% färre från Somalia,Irak,kurder, Etiopien, Eritrea etc och dessa lagar som vi har nu hade vi haft framme 2006. Hur hade Sveriges ekonomi.sett ut idag? Hade vi sluppit sprängningar på trappuppgången bland annat?

Lågstatusjobben hade nog bulgarier eller rumäner tagit tror jag.

SD hade som många konstaterat inte existerat.
SD är en reaktion och ett svar på en vansinnig migrationspolitik.
Hade invandringen endast varit 10% av vad den har varit så hade behovet av SD inte uppstått.

Och hade vi sluppit den extrema utgifter som massinvandringen medfört så hade Sverige varit ett av världens rikaste länder. Som Schweiz kanske. Eller ännu rikare. För varje somalier som inte kommit hit hade mellan 10 och 20 miljoner kunnat användas till annat. Det hade handlat om många miljarder sammanlagt. Vi hade haft råd med kraftiga skattesänkningar och samtidigt kunnat bygga ut välfärden. Det hade varit en sorts utopi.

Jag tror inte att ett sådant Sverige hade dominerats av socialdemokratin. Medelsvensson hade haft det så gott ställt att han röstat borgerligt. M hade nog dominerat totalt.
Citera
2026-06-06, 16:52
  #51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Skuld är inte dåligt och Tysklands vägran att använda skuld för investeringar är en stor anledning till varför vi aldrig kommer komma ikapp USA.
Det är delvis sant, Tyskland har egenartade regler som gör att de bara inte får ha ett budgetunderskott. Och det går riktigt dåligt ekonomiskt för Tyskland senaste åren. Men statsskulden är nära noll.

Men ditt påstående faller ju om man använder budgetunderskotts-pengarna fel, t.ex till bidrag som gör att folk slutar jobba, eller snabbtåg som ingen åker med. Men visst kan man låna till att bygga bostäder och vägar.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-06 kl. 17:08.
Citera
2026-06-06, 16:53
  #52
Medlem
TUKs avatar
MENA-muslimerna är ju de som ser till att vi har så godkände ekonomi i Sverige. De tillverkar massa kebab och narkotika.
Citera
2026-06-06, 16:54
  #53
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att periodisera ett år och 2025 är det senaste hela året vi har, budgetunderskott 55 miljarder ca 0.9% av BNP.

(s) styrde under Höger-budget 2018-2022, men det har du säkert glömt bort.

Den finfina ekonomin i Sverige inleddes 2006 med Reinfeldt. Men även Göran Persson (s) 90-talet var sparsam och hatade skuld.

Dina uppgifter stämmer inte. Statens budgetunderskott blev 102 miljarder kronor 2025 >>

Sen har Bettan därutöver ökat statsskulden genom att låna till skattesänkningar.
Citera
2026-06-06, 16:54
  #54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Rent påhitt, ej värt att bemöta vidare. Se ovan och kom med valida invändningar, eller fortsätt tramsa med någon annan. Jag har inte tid med dumheter.
Så jag måste länka fakta men inte du. OK.
Citera
2026-06-06, 16:55
  #55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att periodisera ett år och 2025 är det senaste hela året vi har, budgetunderskott 55 miljarder ca 0.9% av BNP.

(s) styrde under Höger-budget 2018-2022, men det har du säkert glömt bort.

Den finfina ekonomin i Sverige inleddes 2006 med Reinfeldt. Men även Göran Persson (s) 90-talet var sparsam och hatade skuld.

Dina uppgifter stämmer inte. Statens budgetunderskott blev 102 miljarder kronor 2025 >>

Sen har Bettan därutöver ökat statsskulden genom att låna till skattesänkningar. Statsskulden beräknas efter Tidöregeringens mandatperiod landa på 363 miljarder kronor.

Trenden bryts – nu ökar statsskulden >>
Citera
2026-06-06, 16:58
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakbajs
Sverige hade varit värdens rikaste land utan alla muslimerna.
Ett av de rikaste iallafall
Citera
2026-06-06, 17:00
  #57
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
SD hade som många konstaterat inte existerat.
SD är en reaktion och ett svar på en vansinnig migrationspolitik.
Hade invandringen endast varit 10% av vad den har varit så hade behovet av SD inte uppstått.

Och hade vi sluppit den extrema utgifter som massinvandringen medfört så hade Sverige varit ett av världens rikaste länder. Som Schweiz kanske. Eller ännu rikare. För varje somalier som inte kommit hit hade mellan 10 och 20 miljoner kunnat användas till annat. Det hade handlat om många miljarder sammanlagt. Vi hade haft råd med kraftiga skattesänkningar och samtidigt kunnat bygga ut välfärden. Det hade varit en sorts utopi.

Jag tror inte att ett sådant Sverige hade dominerats av socialdemokratin. Medelsvensson hade haft det så gott ställt att han röstat borgerligt. M hade nog dominerat totalt.
Jag tror inte det här stämmer. 2008 hade fortfarande hänt och hela kontinenten hade stagnerat oavsett. Visst, SD är till allra största del ett svar på invandringspolitiken, men "fascistiska"-partier tror jag hade vuxit fram oavsett.

Det är även en fantasi-cope att vi hade blivit Schweiz. Det hade krävts enorma reformer som majoriteten hade stått emot.
Citera
2026-06-06, 17:00
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Som i dag, fast Tidö-regeringen hade kunnat plundra statskassan ännu mer och fylla sina egna fickor.

Plundrat statskassan? Vi har såväl högre BNP, högre offentlig spendering (covidåret 21 borträknat), och högre skatteintäkter.

Så eftersom du inget begriper om ekonomi så torde du kanske bliva vid din läst och hålla käft.
Citera
2026-06-06, 17:00
  #59
Medlem
Vi hade haft ett överskott av både resurser och skattepengar.

Eftersom de behöver betydligt mer samhällsservice och bidrag än genomsnittet så hade även behovet av samhällsservice och bidrag till dem inte varit nödvändig, och t.o.m. blivit över.

Det hade krävts lite förflyttningar och omfördelningar, men ingenting som inte går att lösa.

Detta är bara ekonomiskt. Brott, våldtäkter, gängkriminalitet, mord, korruption, knarkförsäljning och kvinnoförtryck osv hade minskat dramatiskt. Det hade nog gått ned minst 90%. Skolan och hela samhället hade börjat fungera bättre momentant. Den lojalitet vi än gång kände nationellt hade börjat infinna sig igen.

Bättre ekonomi, tryggare samhälle och bättre samhällsklimat med andra ord.
Citera
2026-06-06, 17:02
  #60
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Dina uppgifter stämmer inte. Statens budgetunderskott blev 102 miljarder kronor 2025 >>

Sen har Bettan därutöver ökat statsskulden genom att låna till skattesänkningar. Statsskulden beräknas efter Tidöregeringens mandatperiod landa på 363 miljarder kronor.

Trenden bryts – nu ökar statsskulden >>
Det är extremt grundläggande Keynes att spendera i lågkonjunktur, något i stort sett alla sossar håller med om. Det är inte dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in