2026-06-06, 13:10
Medlem
Custom_mades avatar
Inte fan blir dom dummare än alla som dricker lösningsmedel.

I jämförelse med alkohol så är cannabis totalt ofarligt.
Citera
2026-06-06, 13:24
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.

Bara misshandla? Jag brukar råna, mörda, våldta, lemlästa, begrava och röka mina offers torrostade benmärg.

När jag röker thc
Citera
2026-06-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Han skojar såklart
Han kanske tände på i fel ändå.
Citera
2026-06-06, 13:45
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Aldrig träffat en brukare som utmärkt sig som smartare än genomsnittet.

Däremot folk som varit väldigt begåvade som tonåringar som totalt gått ner sig. Man trodde att de skulle bli läkare etc. Med de betyg de hade med sig från högstadiet.
Men det blev bartender, städare, äldrevård etc..
Kan bara instämma.
Sedan förekommer beroendeproblematiken, som är genetisk i stor grad, i större utsträckning hos folk med lågt IQ.

Det finns säkert mängder med intellektuella person som provat en drog någon gång på en fest, men bland dom som blir helt fast och behöver sin dagliga dos/injektion så ser man en helt annan personlighetstyp.
Citera
2026-06-06, 13:56
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.
Och när du är nykter så brukar du ju rånbögmörda småpojkar, so what's your point?
Citera
2026-06-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför använde du det argumentet då? För mig är det helt uppenbart att måttligt cannabisanvändande förbättrar kognitionen.
Uppenbart?
Läste du studien?
Samband är inte samma sak som korrelation.
Vidare är det andra studier som säger det motsatta.
Rätt typiskt för cannabis användare att man cherry pickar studier och utelämnar studier som säger det motsatta för att ge nyans..

https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/the-association-between-cannabis-use-and-neuroimaging-measures-in-older-adults-findings-from-the-uk- biobank/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2026-06-06, 15:48
Medlem
Citat:
Uppenbart?
Läste du studien?
Rätt typiskt för cannabis användare att man cherry pickar studier och utelämnar studier som säger det motsatta för att ge nyans..

https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/the-association-between-cannabis-use-and-neuroimaging-measures-in-older-adults-findings-from-the-uk- biobank/?utm_source=chatgpt.com
Vi verkar lite slarvigt ha blandat in hjärnstorlek i det hela här. När det gäller kognitiva funktioner tycks vetenskapen klar över att ett måttligt bruk av cannabis skyddar mot förfall. Detta bekräftas av kliniska studier på djur.

Från den delen som behandlar kognitiva funktioner från studien du precis länkat till:
Citat:
Lifetime cannabis users (17%) performed better across all cognitive domains: attention (B = 0.071), executive function (B = 0.047), processing speed (B = 0.363), visual (B = 0.062) and working memory (B = 0.181).
https://academic.oup.com/ageing/article/54/11/afaf319/8313927
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-06-06 kl. 16:23.
Citera
2026-06-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu citerade jag vad som stod i trådstarten jag orkar inte läsa genom en studie som antagligen skrivits av en flummare. Bara för att en studie visar en sak blir det inte sanningen. Var det en metastudie eller en klinisk studie?
Så du vet inte ens vad för studie det handlar om, men du kallar alla andra för korkade pundare som inte fattar något?

Vännen, du argumenterar mot din egna spegelbild...
Citera
2026-06-06, 16:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Uppenbart?
Läste du studien?

Du länkar en korrelation, frågan var var du läst att cannabis påverkar kognitionen negativt efter 25 års ålder.
Citera
2026-06-06, 16:49
Medlem
karjus avatar
Att thc inte passar alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Laughing-Buddha
Och när du är nykter så brukar du ju rånbögmörda småpojkar, so what's your point?
Citera
2026-06-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Så du vet inte ens vad för studie det handlar om, men du kallar alla andra för korkade pundare som inte fattar något?

Vännen, du argumenterar mot din egna spegelbild...
Som jag skrev tidigare en studie betyder ingenting. Men du som detaljstuderat rapporten borde kunna besvara mina frågor. Antagligen undviker du det eftersom det handlar om en metastudie vilket har mycket lägre vetenskapligt värde. En sådan studie kan mycket väl vara köpt av branschen det är tyvärr inte ovanligt händer ofta inom till exempel tobaks och nikotinområdet
Citera
2026-06-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det här har ju varit känt länge. Cannabisanvändare i medelåldern och uppåt har avsevärt bättre kognitiva funktioner än ickebrukare. Detta kan väl inte ha undgått någon. Alla studier visar ju samma sak, även då man tagit hänsyn till övriga skillnader i livsstil. Därmed inte sagt att det är nyttigt att konsumera stora mängder cannabis i ung ålder.

För den som nyttjar så mycket cannabis att den slutar drömma så är det dock en bra idé att ta regelbundna pauser från bruket så att drömmarna återkommer. Att helt sluta drömma kan vara skadligt för psyket.

Jag gissar att det beror på hjärna och mängd man röker. Flera av de tokigaste och IQ fiskmås har varit storrökare av cannabis. Samtidigt en av de smartaste personer jag har träffat rökte regelbundet 6 mån om året sen hade han ett vitt halvår.

Jag kan tänka mig att det är riktigt dåligt att börja som ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in