Intressanta rön som säkert stämmer. Men artikeln är låst, och ingressen (som länkas i TS) nämner inga siffror för sambanden.
Hur många kilo måste man röka, och hur mycket större blir min amygdala, undrar man ju eller?
Nej men allvarligt så tror jag inte alls att hjärnan blir större av dagens kemikaliehasch, tvärt om. För mina kompisar blir skittröga av det, även om dom själva säger sig vara nöjda. Och min hjärna växer absolut inte när jag smakar av det heller. Blir bara lite sänkt, och dagen efter känner jag mig bränd fast jag knappt fick nån effekt alls.
Däremot när jag rökte thaigräs i min ungdom så kändes det som att min hjärna blev vässad på alla möjliga sätt (även om det var både trippigt och nojjigt), och dagarna efteråt så kände jag mig revitaliserad både fysiskt och mentalt. Och jag tyckte att min hjärna gjorde annorlunda kopplingar i flera månader efteråt, för att inte säga att jag blev förändrad för alltid.
Som jag läser artikelns ingress (länkad i TS, låst artikel), så har man observerat att det finns ett positivt samband mellan"lifetime cb use" och diverse kognitiva parametrar, som tex inlärning, korttidsminne och ökad snabbhet i att processa information.
Och för läsare som betvivlar min läsförståelse och/eller min ärlighet, här är ett citat från ingressen:
Citat:
Method: Using data from the UK Biobank, which includes health information from over 500,000 adults, associations between cannabis use, regional brain volume, and cognition in participants aged 40–70 years (mean age = 54.5) were evaluated.
Results: Lifetime cannabis use was positively associated with regional brain volume in CB1-rich regions, including the caudate, putamen, hippocampus, and amygdala. Greater lifetime use was also linked to better performance in learning, processing speed, and short-term memory. Individuals reporting use limited to adolescence also showed larger regional volumes and better cognitive performance than non-users. Sex differences in cannabis effects on brain volume and cognition were also observed.
Som relativt väl insatt i ämnet blir knappast överraskad över de många sambanden, eftersom cb är välkänt för att hjälpa till med diverse läkningsprocesser i både kropp och hjärna, för att inte säga "själen och anden". Och det är väl inte bara flummare, utan även vetenskapsmän och läkare som håller med mig.
Däremot så ger jag inte mycket för metastudier i största allmänhet, och inte heller för forskarna som ägnar sig åt dem.
I det här fallet så spekulerar man att sambanden kan förklaras av att cannabis har bla antiinflammatoriska och autoimmunmodulerande effekter, som kan ha en skyddande och läkande effekt på hjärnceller.
Så här uttrycker sig forskarna själva:
Citat:
Conclusions: Results highlight that cannabis may influence brain health differently across the lifespan, potentially offering protective effects in older age while posing risks earlier in development. Protective effects may result from endocannabinoid-mediated modulation of inflammation, immune function, and neurodegeneration. Observed sex differences likely reflect variation in the endocannabinoid system and underscore the importance of considering sex as a biological variable in studies of cannabis and brain health.
Men som alltid när det gäller sk metastudier så borde man vara försiktig med att spekulera i vad som är orsak och verkan. Vad är hönan och ägget liksom?
Ok att kanske användningen i sig kanske ha vissa positiva effekter på hjärnan i det långa loppet. Men det lär knappast att gå att fastställa via en sk metastudie. För som jag ser det så skulle det precis lika gärna kunna vara ett omvänt samband, dvs nåt i stil med att "folk med bättre hjärnor röker mera cannabis".
Nu skulle det inte förvåna mig om båda sambanden stämmer iofs