2026-06-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
Det är så jag upplever mitt bruk. Det har ofta hjälpt mig socialt genom ökad förståelse för andras perspektiv. En gång när jag var riktigt stenad ringde telefonen, och det var syrran jag sällan pratar med. Vi har alltid tyckt bra om varandra men haft vissa problem med kommunikationen skulle man kunna säga. Så fort jag lyft luren ångrade jag mig pga tillståndet jag befann mig i och blev rädd att hon skulle komma på mig eller att jag skulle uppträda konstigt. Så blev det inte och ett så bra samtal som följde har vi nog aldrig haft tidigare. Och den positiva upplevelsen blev kvar efteråt! Relationen stärktes!

Även i yrkeslivet har jag haft viss nytta av mitt bruk. Det har gett insikter om arbetssätt som jag inte hade tagit mig tid att ens fundera på om det inte vore för cb.

Det har hjälpt mig förstå min partner bättre ibland. Ibland att förstå hur jag ska närma mig en kvinna jag varit intresserad av, eller kanske avstå från det ibland när det varit det bästa. Ofta sätter jag mig och lyssnar på musik och inser vad låten faktiskt vill säga, fast jag hört den många gånger förut men aldrig insett det. Sen har det såklart gjort att jag haft svårare att komma upp på morgonen ibland också.. men som helhet har jag inte en mindre aktiv livsstil pga det. Absolut inte
Exakt så.
Citera
2026-06-05, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Du förefaller vara en sån där naiv cannabisrökare som tror att man blir som Einstein när man röker, ditt högsta betyg från skolan var antagligen G. Din favoritfilm är förmodligen Fear and Loathing in Las Vegas med tanke på din avatar.
Ja, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg ditt spån.
5%

Jag hade i snitt G i gymnasiet men jag rökte inte cannabis då. Efter att jag började med cannabis så gick jag ut som Summa Cum Laude.
Citera
2026-06-05, 21:05
Medlem
busy-signals avatar
Intressanta rön som säkert stämmer. Men artikeln är låst, och ingressen (som länkas i TS) nämner inga siffror för sambanden.
Hur många kilo måste man röka, och hur mycket större blir min amygdala, undrar man ju eller?

Nej men allvarligt så tror jag inte alls att hjärnan blir större av dagens kemikaliehasch, tvärt om. För mina kompisar blir skittröga av det, även om dom själva säger sig vara nöjda. Och min hjärna växer absolut inte när jag smakar av det heller. Blir bara lite sänkt, och dagen efter känner jag mig bränd fast jag knappt fick nån effekt alls.

Däremot när jag rökte thaigräs i min ungdom så kändes det som att min hjärna blev vässad på alla möjliga sätt (även om det var både trippigt och nojjigt), och dagarna efteråt så kände jag mig revitaliserad både fysiskt och mentalt. Och jag tyckte att min hjärna gjorde annorlunda kopplingar i flera månader efteråt, för att inte säga att jag blev förändrad för alltid.

Som jag läser artikelns ingress (länkad i TS, låst artikel), så har man observerat att det finns ett positivt samband mellan"lifetime cb use" och diverse kognitiva parametrar, som tex inlärning, korttidsminne och ökad snabbhet i att processa information.

Och för läsare som betvivlar min läsförståelse och/eller min ärlighet, här är ett citat från ingressen:
Citat:
Method: Using data from the UK Biobank, which includes health information from over 500,000 adults, associations between cannabis use, regional brain volume, and cognition in participants aged 40–70 years (mean age = 54.5) were evaluated.
Results: Lifetime cannabis use was positively associated with regional brain volume in CB1-rich regions, including the caudate, putamen, hippocampus, and amygdala. Greater lifetime use was also linked to better performance in learning, processing speed, and short-term memory. Individuals reporting use limited to adolescence also showed larger regional volumes and better cognitive performance than non-users. Sex differences in cannabis effects on brain volume and cognition were also observed.

Som relativt väl insatt i ämnet blir knappast överraskad över de många sambanden, eftersom cb är välkänt för att hjälpa till med diverse läkningsprocesser i både kropp och hjärna, för att inte säga "själen och anden". Och det är väl inte bara flummare, utan även vetenskapsmän och läkare som håller med mig.

Däremot så ger jag inte mycket för metastudier i största allmänhet, och inte heller för forskarna som ägnar sig åt dem.
I det här fallet så spekulerar man att sambanden kan förklaras av att cannabis har bla antiinflammatoriska och autoimmunmodulerande effekter, som kan ha en skyddande och läkande effekt på hjärnceller.

Så här uttrycker sig forskarna själva:
Citat:
Conclusions: Results highlight that cannabis may influence brain health differently across the lifespan, potentially offering protective effects in older age while posing risks earlier in development. Protective effects may result from endocannabinoid-mediated modulation of inflammation, immune function, and neurodegeneration. Observed sex differences likely reflect variation in the endocannabinoid system and underscore the importance of considering sex as a biological variable in studies of cannabis and brain health.

Men som alltid när det gäller sk metastudier så borde man vara försiktig med att spekulera i vad som är orsak och verkan. Vad är hönan och ägget liksom?

Ok att kanske användningen i sig kanske ha vissa positiva effekter på hjärnan i det långa loppet. Men det lär knappast att gå att fastställa via en sk metastudie. För som jag ser det så skulle det precis lika gärna kunna vara ett omvänt samband, dvs nåt i stil med att "folk med bättre hjärnor röker mera cannabis".

Nu skulle det inte förvåna mig om båda sambanden stämmer iofs
Citera
2026-06-05, 21:09
Medlem
Kleiners avatar
Håller med 100 % . Synd bara att det inte är lagligt i Sverige :/

Citat:
Det är så jag upplever mitt bruk. Det har ofta hjälpt mig socialt genom ökad förståelse för andras perspektiv. En gång när jag var riktigt stenad ringde telefonen, och det var syrran jag sällan pratar med. Vi har alltid tyckt bra om varandra men haft vissa problem med kommunikationen skulle man kunna säga. Så fort jag lyft luren ångrade jag mig pga tillståndet jag befann mig i och blev rädd att hon skulle komma på mig eller att jag skulle uppträda konstigt. Så blev det inte och ett så bra samtal som följde har vi nog aldrig haft tidigare. Och den positiva upplevelsen blev kvar efteråt! Relationen stärktes!

Även i yrkeslivet har jag haft viss nytta av mitt bruk. Det har gett insikter om arbetssätt som jag inte hade tagit mig tid att ens fundera på om det inte vore för cb.

Det har hjälpt mig förstå min partner bättre ibland. Ibland att förstå hur jag ska närma mig en kvinna jag varit intresserad av, eller kanske avstå från det ibland när det varit det bästa. Ofta sätter jag mig och lyssnar på musik och inser vad låten faktiskt vill säga, fast jag hört den många gånger förut men aldrig insett det. Sen har det såklart gjort att jag haft svårare att komma upp på morgonen ibland också.. men som helhet har jag inte en mindre aktiv livsstil pga det. Absolut inte
Citera
2026-06-05, 21:14
Medlem
Citat:

Amen Amen
Citera
2026-06-05, 21:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Edit: Vilken fin sammanfattning.

Bob Marley sägs ha sagt nåt i stil med "the herb reveals you to yourself", och visst ligger det nåt i det.
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-05 kl. 21:28.
Citera
2026-06-05, 21:22
Medlem
Jag tror det kan absolut finnas spår av sanning i det. Men eventuellt att det har att göra med att de som dras till cannabis kanske redan har behov av något som lugnar ner hjärnan, får en att sova gott. Sömnen är avgörande för studieresultat och kognitiv prestation så om man bara använder det på kvällen för att sova gott så kan jag tänka mig att det har en positiv effekt för en del användare.
Citera
2026-06-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja. Bob Marley sägs ha sagt nåt i stil med "the herb reveals you to yourself", och visst ligger det nåt i det.
Visst gör det.
Men i Sverige så är det meningen att du ska bedöva dig med alkohol i stället. Det är kosher det. Idioter.
Senast redigerad av The-Servant 2026-06-05 kl. 21:31.
Citera
2026-06-05, 22:35
Medlem
Det är inte att folk skulle bli dummare som är problemet, tror inte heller på det. Det är att folk kan bli apatiska och omotiverade och helt enkelt sluta bry sig om att prestera och så vidare. De kan, men gräs har försatt de i en apati och utifrån ser de helt hjärndöda ut. Så ja gräs kan definitivt förbättra kreativt tänkande, förmågan att se mönster och logiska samband. Problemet är att rökaren ofta blir så apatisk att denne utifrån framstår som hjärndöd.

Därmed den kända stoner klyschan att gräs ger en fantastiska idéer men berövar en förmågan att någonsin genomföra de.
Citera
2026-06-05, 22:45
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.

fan va du ljuger
Citera
2026-06-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Givetvis är det inte tillförlitligt. Har man någonsin haft en någorlunda vettig konversation med någon som har rökt mycket cannabis så är det alltid med en sån där dynamisk person som gick ur skolan med toppbetyg. Typ 1 av 30 är sån, övriga är ju den typiske segskallen som tar 30 sekunder på sig att besvara en fråga.
Frågan är om inte samma ratio gäller bland icke-brukare.
Citera
2026-06-05, 23:22
Medlem
Det här har ju varit känt länge. Cannabisanvändare i medelåldern och uppåt har avsevärt bättre kognitiva funktioner än ickebrukare. Detta kan väl inte ha undgått någon. Alla studier visar ju samma sak, även då man tagit hänsyn till övriga skillnader i livsstil. Därmed inte sagt att det är nyttigt att konsumera stora mängder cannabis i ung ålder.

För den som nyttjar så mycket cannabis att den slutar drömma så är det dock en bra idé att ta regelbundna pauser från bruket så att drömmarna återkommer. Att helt sluta drömma kan vara skadligt för psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in