2026-06-05, 18:10
Medlem
https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/lifetime-cannabis-use-is-associated-with-brain-volume-and-cognitive-function-in-middle-aged-and-olde r-adults/

Det har alltså visat sig att den gamla uppfattningen om att cannabis är fördummande inte stämmer alls. Istället tycks användare, iallafall medelålders användare, tom bli intelligentare.

Det verkar inte heller vara ett urvalsproblem det rör sig om då det specifikt är cb-receptortäta hjärnområden som var större än hos kontrollgruppen. Även studier på äldre möss har visat att thc kan föryngra hjärnan.

Studier med samma design på alkohol har visat det rakt omvända resultatet, dvs krympning av hippocampus mfl. Samt sämre prestation på kognitiva tester.

Detta borde ju vara en stor nyhet tycker jag, men inte skrivs det mycket om denna fantastiska upptäckt. Däremot skrevs det mycket om den illa utförda dunedinstudien som visade en sänkning av iq. Jag går inte in på varför den studien inte bör tas på allvar här då det inte är trådens fokus, men jag vill ändå påpeka att även i den studien hade faktiskt gruppen vuxna som brukar måttligt högre iq jämfört med gruppen som aldrig testat.

Är detta tillförlitliga resultat och hur ligger det till, blir flummare smartare och inte dummare ? Och nu är det vuxna användare som är i fokus och ska diskuteras.

Vad beror detta på? En vän påpekade att användarna kanske var smartare från början då de är mer normkritiska vilket är associerat med högre iq, men jag är skeptisk till det då det är specifika cb-receptortäta hjärnområden som påverkats positivt. Och det verkar dessutom vara positiva förstoringar som synts och inte patologiska förändringar som inflammation, detta då de ju även presterade bättre i kognition vilket de inte gjort om det vore fråga om patologi(svullnad i hjär områdena). Dessutom finns musstudien.

Gruppen måttliga användare visade dock bättre resultat än tunga användare, så vilka doser är optimala? (Det framgick tyvärr inte vilket är en brist i studien). Måttliga användare kan ju dessutom vara smartare från början då de har förmågan att reglera sitt bruk, kanske är dessa måttliga användare samma individer som presterar väl i det sk marsmellow-testet för barn, och därmed har bättre hjärnfunktioner.

Spelar det roll vad man gör under sitt rus? Själv brukar jag träna hög då jag upplever det fördelaktigt.
Senast redigerad av Abakumov 2026-06-05 kl. 18:19. Anledning: Ofullständig info
Citera
2026-06-05, 18:19
Medlem
karjus avatar
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.
Citera
2026-06-05, 18:22
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abakumov
Det verkar inte heller vara ett urvalsproblem det rör sig om då det specifikt är cb-receptortäta områden som var större än hos kontrollgruppen. Även studier på äldre möss har visat att thc kan föryngra hjärnan.
Föryngrar hjärnan märker man ibland, folk som röker börjar bete sig barnsligt och fnittrar åt korkade skämt etc etc
Citat:
Är detta tillförlitliga resultat och hur ligger det till, blir flummare smartare och inte dummare ?
Givetvis är det inte tillförlitligt. Har man någonsin haft en någorlunda vettig konversation med någon som har rökt mycket cannabis så är det alltid med en sån där dynamisk person som gick ur skolan med toppbetyg. Typ 1 av 30 är sån, övriga är ju den typiske segskallen som tar 30 sekunder på sig att besvara en fråga.
Citera
2026-06-05, 18:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Gruppen måttliga användare visade dock bättre resultat än tunga användare, så vilka doser är optimala? (Det framgick tyvärr inte vilket är en brist i studien).

De flesta som rökte i min omgivning hade den uppfattningen att det var så ofarligt så de rökte på flera gånger om dan, vilket resulterade i att ibland hängde ögonen på halv stång och de var allmänt sega och långsamma. Så att röka på flera gånger om dan är nog inte att rekommendera i alla fall.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-06-05 kl. 18:27.
Citera
2026-06-05, 18:25
Medlem
dude2ks avatar
Jag slutade pga att jag trodde man tappade IQ. Fast det visar sig vara tvärtom?! Nu jag kan börja igen med gott samvete.
Citera
2026-06-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Föryngrar hjärnan märker man ibland, folk som röker börjar bete sig barnsligt och fnittrar åt korkade skämt etc etc
Givetvis är det inte tillförlitligt. Har man någonsin haft en någorlunda vettig konversation med någon som har rökt mycket cannabis så är det alltid med en sån där dynamisk person som gick ur skolan med toppbetyg. Typ 1 av 30 är sån, övriga är ju den typiske segskallen som tar 30 sekunder på sig att besvara en fråga.

Nej, det är ju just det studien motbevisar. Inte att deltagarna förde djupa konversationer såklart men att de presterade bättre än kontrollgruppen på kognitiva tester som koncentration och ny inlärning mm. Ja faktiskt även minnestester. Jag uppskattar synpunkten men var gärna mer specifikt om varför resultatet inte är tillförlitligt.

Och en sak till. Att ha nära till skratt ser jag som hälsosamt.
Citera
2026-06-05, 18:52
Medlem
Citat:
https://www.ukbiobank.ac.uk/publications/lifetime-cannabis-use-is-associated-with-brain-volume-and-cognitive-function-in-middle-aged-and-olde r-adults/

Det har alltså visat sig att den gamla uppfattningen om att cannabis är fördummande inte stämmer alls. Istället tycks användare, iallafall medelålders användare, tom bli intelligentare.

Det verkar inte heller vara ett urvalsproblem det rör sig om då det specifikt är cb-receptortäta hjärnområden som var större än hos kontrollgruppen. Även studier på äldre möss har visat att thc kan föryngra hjärnan.

Studier med samma design på alkohol har visat det rakt omvända resultatet, dvs krympning av hippocampus mfl. Samt sämre prestation på kognitiva tester.

Detta borde ju vara en stor nyhet tycker jag, men inte skrivs det mycket om denna fantastiska upptäckt. Däremot skrevs det mycket om den illa utförda dunedinstudien som visade en sänkning av iq. Jag går inte in på varför den studien inte bör tas på allvar här då det inte är trådens fokus, men jag vill ändå påpeka att även i den studien hade faktiskt gruppen vuxna som brukar måttligt högre iq jämfört med gruppen som aldrig testat.

Är detta tillförlitliga resultat och hur ligger det till, blir flummare smartare och inte dummare ? Och nu är det vuxna användare som är i fokus och ska diskuteras.

Vad beror detta på? En vän påpekade att användarna kanske var smartare från början då de är mer normkritiska vilket är associerat med högre iq, men jag är skeptisk till det då det är specifika cb-receptortäta hjärnområden som påverkats positivt. Och det verkar dessutom vara positiva förstoringar som synts och inte patologiska förändringar som inflammation, detta då de ju även presterade bättre i kognition vilket de inte gjort om det vore fråga om patologi(svullnad i hjär områdena). Dessutom finns musstudien.

Gruppen måttliga användare visade dock bättre resultat än tunga användare, så vilka doser är optimala? (Det framgick tyvärr inte vilket är en brist i studien). Måttliga användare kan ju dessutom vara smartare från början då de har förmågan att reglera sitt bruk, kanske är dessa måttliga användare samma individer som presterar väl i det sk marsmellow-testet för barn, och därmed har bättre hjärnfunktioner.

Spelar det roll vad man gör under sitt rus? Själv brukar jag träna hög då jag upplever det fördelaktigt.
Lysande! Då kan man införa cannabisblad på menyn i skolorna. I sallad, bröd et c.
Citera
2026-06-05, 19:04
Medlem
Den som tror på detta har aldrig träffat en pundare irl.
Citera
2026-06-05, 19:06
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Lysande! Då kan man införa cannabisblad på menyn i skolorna. I sallad, bröd et c.

När hjärnan fortfarande utvecklas så borde man varken röka eller dricka alkohol. Sen står det ju medelålders.
Citera
2026-06-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Jag brukar misshandla folk under påverkan av thc.
Jag trodde att gräs var en kärleksdrog som gjorde folk snälla och dumma.
Citera
2026-06-05, 19:12
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Då har du fan aldrig träffat en haschtomte slöa, dumma och tröga är bara förnamnet!
Citera
2026-06-05, 19:29
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag är mycket tveksam till att man blir smartare. Vissa säger ju att man brukar bli mer kreativ när man rökt på, om det stämmer eller ej låter jag vara osagt men jag tror att som med mycket annat handlar det om huruvida man brukar något måttligt eller mycket. Många saker som är skadliga i större mängd kan ha fördelar när de intas i mindre mängd och detta gäller kanske även cannabis?

Om man röker på dagligen är jag mer inne på att man blir dum och trög, men om man tar en joint nån enstaka gång är det möjligt att det förhöjer ens sinnen på något sätt. Kanske. Har inte, och kommer aldrig, röka cannabis själv så jag gissar hejvilt här
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-06-05 kl. 19:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in