Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Teamkänsla har rätt lite med fysisk interaktion att göra, det går utmärkt att få en bra teamskänsla och bygga kultur även över skärmar, inte minst när den unga generationen i hög grad vuxit upp på det sättet.
Kulturbygge på plats inte nödvändigtvis av godo, risken är nog snarare irritation och konflikter om man stör sig på kollegan som smaskar, snackar högt så alla andra störs, aldrig plockar undan efter sig osv. Speciellt om kontorsnärvaron inte är frivillig utan är ett tvång, då lär nog konflikter och dispyter eskalera.
Missförstå mig inte, att ses på kontoret och fika och luncha är såklart trevligt och har ett värde i sig. Men kanske inte 5 dar i veckan.
Det där motsägs av hur mycket forskning som helst. Nu tillhör jag själv generationen digital natives och betackar mig för boomer-spekulationer om ungas behov. Min erfarenhet är att det tvärtom är de unga som behöver kontoret mest, eftersom de behöver onboarding och ofta bor trångt. I alla fall i Sthlm. Medan folk i övre medelåldern är de som älskar 100 % remote mest. Särskilt de som bor i typ Enköping och liknande.
Dina beskrivningar av kulturens risker för ärligt talat tankarna till en person som har svårt för andra människor. Eller som jobbar med klappträn, varför man nu skulle göra det. Sen tror jag förvisso att ingen förväntar sig att en FB-mod som snittar fyra inlägg om dagen skulle vara något annat.
Missförstå mig inte. Hybridarbete är bra när det fungerar. Men jag avskyr distansvurmare. De som bara ser till sig själva och sina behov.