2026-06-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Då hade du mest sannolikt gått fort i konkurs. Förstår inte - det är säkerligen mången av er som klagar på somalier som slår dank på stadens torg, men tillåter er själva och andra IT-folk att vara lata "slackers" som enligt er själva är några slags upphöjda gudar, när ni i själva verket snart är utdaterade och omsprungna av AI. Jag skulle vara otroligt ödmjuk i era skor - snart har ni inga jobb och att då ställa krav på att kunna ex. få jobba hemifrån och minimalt med tid, är helt sinnessjukt.

Bara idioter och arbetsgivare som inte har koll tillåter att sina arbetare jobbar effektivt en fjärdedel av tiden man får lön för. Inte undra på att ni är dyra i drift! Men, det är så dumt - snart har ni rationaliserat bort er själva och detta strutsbeteende hjälper er absolut inte. Helt otroligt hur naiva en del folk är... Att tro att detta skulle tillåtas i dagens ultrakompetativa värld... Inte undra på att man hellre tar in högeffektiva och låglönearbetande indier inom era sektorer.

🤡🤡

Så du tror att ett företags lönsamhet är beroende på antalet timmar folk arbetar och inte vad som faktiskt produceras? Med din logik kan man ju lika gärna anställa analfabeter från samhall, dom jobbar nog mer än gärna 12 timmars dagar för en utvecklares lön.
Citera
2026-06-06, 12:37
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nu bör nog en arbetsgivare vara lite försiktig med att fatta beslut som alla hatar och som möter stort motstånd i organisationen. Detta alltså oavsett om beslutet är rätt eller fel ur bolagets synsätt, utan just för att inte förlora personalens motivation.

Man ska alltid behandla personalen lite, lite bättre än man egentligen behöver.
Kontorsarbetande tjänstemän i Sverige är alla samma skrot och korn. Ger du dom handen så tar dom armen.

Lisa 28 år skiter fullständigt i om du ger henne möjligheten att arbeta hemifrån. Hon kommer inte ens komma ihåg ditt namn. Hon kommer stänga datorn 16:45 och sen ta en kaffe latte med sina bimbo-väninnor på Östermalm.

Motivationen bland svenska tjänstemän, särskilt yngre, blir varken bättre eller sämre med andra ord.
Citera
2026-06-06, 12:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Ännu en person som inte förstår vad allt det här handlar om. Det är inte nödvändigtvis effektiviteten eller att folk mobbar varandra mindre eller mer som är orsaken till en återgång till 5 dagar på kontoret. Varför skulle jag som VD, som betalar personalkostnader och lokalhyra, låta mina anställda ta för givet att de kan sitta hemma och känna sig säkra och bekväma?

Ingenting är gratis här i livet. Och smekmånaderna (eller åren) under och efter pandemin där man kunde komma undan med allt börjar nu ta slut.

Mänsklig psykologi. Inget konstigt med det. Dessutom bygger man en företagskultur och ett varumärke bättre när alla går till jobbet, lunchar tillsammans, spelar pingis tillsammans, dricker öl efter jobbet tillsammans. Sen kan du säga vad du vill om att du gör 10 fler ärenden hemifrån. För en företagsledning är kulturen och lojaliteten överordnat allt som har med antalet gjorda ärenden. Kom ihåg att vi bor i Sverige där du får en klapp på axeln om du bakat tårta till avdelningen jämfört med om du öppnar datorn under helgen och jobbar gratis.

Som sagt, det fetade stämmer inte nödvändigtvis, kulturen kan mycket väl bli sämre av att ses.

Du är kvar i ett antagande som gällde förr.
Citera
2026-06-06, 12:38
Medlem
Citat:
Teamkänsla har rätt lite med fysisk interaktion att göra, det går utmärkt att få en bra teamskänsla och bygga kultur även över skärmar, inte minst när den unga generationen i hög grad vuxit upp på det sättet.

Kulturbygge på plats inte nödvändigtvis av godo, risken är nog snarare irritation och konflikter om man stör sig på kollegan som smaskar, snackar högt så alla andra störs, aldrig plockar undan efter sig osv. Speciellt om kontorsnärvaron inte är frivillig utan är ett tvång, då lär nog konflikter och dispyter eskalera.

Missförstå mig inte, att ses på kontoret och fika och luncha är såklart trevligt och har ett värde i sig. Men kanske inte 5 dar i veckan.

Det där motsägs av hur mycket forskning som helst. Nu tillhör jag själv generationen digital natives och betackar mig för boomer-spekulationer om ungas behov. Min erfarenhet är att det tvärtom är de unga som behöver kontoret mest, eftersom de behöver onboarding och ofta bor trångt. I alla fall i Sthlm. Medan folk i övre medelåldern är de som älskar 100 % remote mest. Särskilt de som bor i typ Enköping och liknande.

Dina beskrivningar av kulturens risker för ärligt talat tankarna till en person som har svårt för andra människor. Eller som jobbar med klappträn, varför man nu skulle göra det. Sen tror jag förvisso att ingen förväntar sig att en FB-mod som snittar fyra inlägg om dagen skulle vara något annat.

Missförstå mig inte. Hybridarbete är bra när det fungerar. Men jag avskyr distansvurmare. De som bara ser till sig själva och sina behov.
Citera
2026-06-06, 12:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kontorsarbetande tjänstemän i Sverige är alla samma skrot och korn. Ger du dom handen så tar dom armen.

Lisa 28 år skiter fullständigt i om du ger henne möjligheten att arbeta hemifrån. Hon kommer inte ens komma ihåg ditt namn. Hon kommer stänga datorn 16:45 och sen ta en kaffe latte med sina bimbo-väninnor på Östermalm.

Motivationen bland svenska tjänstemän, särskilt yngre, blir varken bättre eller sämre med andra ord.

Å andra sidan är lönerna i Sverige mycket lägre än för motsvarande tjänster i utlandet, så det är nog inte helt orimligt att det finns lite andra fördelar som väger upp.

Om JPM i USA kräver att folk ska tillbaka till jobbet så är det ju ett faktum att de betalar typ de 0.0001% bästa lönerna i hela världen. Då är det nog rätt fair enough att de försämrar villkoren på annat håll, kalkylen går ihop ändå.

Men att pendla ut till Södertälje 5 dar i veckan och att få ca 10-15 pendlingstimmar i veckan väger ju liksom inte upp om inte lönerna höjs kraftigt. Och ska de skära på personalkostnaderna är det sistnämnda rätt osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Handlar garanterat om att de vill att folk ska säga upp säg. Helt otroligt att du tror på kommunikationsnissens floskler, han tror väl inte ens på det själv.
Mycket möjligt. Men det är knappast den största drivkraften. Man gör detta för kontroll och stärkande företagskultur i första hand.

Och vem ska sluta? Vi hade också folk hos oss som bölade men som fortfarande sitter kvar. Det är knappast arbetstagarens marknad 2026.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl just IT-folk och liknande roller som är mest relevanta att kunna jobba distans.

Har ju rätt stor förståelse för att montörer inte kan jobba distans.

Och jag tror absolut att artikeln är något på spåren. Omfattande kontorskrav lär skrämma bort folk.

Det finns extremt många andra jobb utöver IT där folk arbetar på distans. Jag har själv ett sådant. De flesta akademikerjobb är idag hybridjobb, även om långt ifrån alla utnyttjar det.

Svenska kontorsanställda snittar idag 1,7 dagar hemma. Det är ungefär samma siffror i grannländerna. Det visar omfattningen av hybridarbetet i arbetslivet. Men också hur ovanligt det är med 100 % remote. Andelen sådana anställda har halverats sedan pandemin - på goda grunder.
Citera
2026-06-06, 12:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Det där motsägs av hur mycket forskning som helst. Nu tillhör jag själv generationen digital natives och betackar mig för boomer-spekulationer om ungas behov. Min erfarenhet är att det tvärtom är de unga som behöver kontoret mest, eftersom de behöver onboarding och ofta bor trångt. I alla fall i Sthlm. Medan folk i övre medelåldern är de som älskar 100 % remote mest. Särskilt de som bor i typ Enköping och liknande.

Dina beskrivningar av kulturens risker för ärligt talat tankarna till en person som har svårt för andra människor. Eller som jobbar med klappträn, varför man nu skulle göra det. Sen tror jag förvisso att ingen förväntar sig att en FB-mod som snittar fyra inlägg om dagen skulle vara något annat.

Missförstå mig inte. Hybridarbete är bra när det fungerar. Men jag avskyr distansvurmare. De som bara ser till sig själva och sina behov.

Forskningen går isär och det går att hitta studier som talar för hybrid i vissa yrken/sektorer och mot hybrid i andra. Det är alltså svårt att hänvisa till forskning då förutsättningarna ser olika ut beroende på vad det är för jobb.

Det är egentligen lite det som är svårt med generella närvaropolicys som inte differentieras. En montör på Scania gör nog inte ett bättre jobb hemifrån men en programmerare lär göra det.
Citera
2026-06-06, 12:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Det finns extremt många andra jobb utöver IT där folk arbetar på distans. Jag har själv ett sådant. De flesta akademikerjobb är idag hybridjobb, även om långt ifrån alla utnyttjar det.

Svenska kontorsanställda snittar 1,7 dagar hemma. Det är ungefär samma siffror i grannländerna.

Japp. Och gissar att Scania-personalen lär satsa på sådana jobb snarast möjligt.
Citera
2026-06-06, 12:43
Medlem
Citat:
Som sagt, det fetade stämmer inte nödvändigtvis, kulturen kan mycket väl bli sämre av att ses.

Du är kvar i ett antagande som gällde förr.
Nej. Jag har inte fel. Det är du som är totalt fast i att allt bara handlar om hur effektiv man är på jobbet, hur utvilade personalen är eller om någon gör 10 ärenden fler.

Som jag sa till en annan i tråden; om 10 pers går tillsammans till stadens lokala pizzeria i Scania-brickor jämfört med om alla sitter hemma, äter tre mackor och startar sin tvättmaskin 5 mil bort, vad skapar större varumärke? Då är detta bara en bråkdel av alla de exempel som innebär stärkt varumärke och kultur på en arbetsplats.
Citera
2026-06-06, 12:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Mycket möjligt. Men det är knappast den största drivkraften. Man gör detta för kontroll och stärkande företagskultur i första hand.

Och vem ska sluta? Vi hade också folk hos oss som bölade men som fortfarande sitter kvar. Det är knappast arbetstagarens marknad 2026.

Jag tror det är största drivkraften. Scania är ett rejält misskött bolag och VD:n har panik, se artikeln jag länkade.

2025-2026 har de dessutom gjort rejäla nedskärningar vilket har landat i många utköp. Dessa utköp var nog inte billiga, så därav så lockas bolaget att göra arbetsplatsen oattraktiv så folk slutar självmant istället.
Citera
2026-06-06, 12:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej. Jag har inte fel. Det är du som är totalt fast i att allt bara handlar om hur effektiv man är på jobbet, hur utvilade personalen är eller om någon gör 10 ärenden fler.

Som jag sa till en annan i tråden; om 10 pers går tillsammans till stadens lokala pizzeria i Scania-brickor jämfört med om alla sitter hemma, äter tre mackor och startar sin tvättmaskin 5 mil bort, vad skapar större varumärke? Då är detta bara en bråkdel av alla de exempel som innebär stärkt varumärke och kultur på en arbetsplats.

Ja, och jag håller med dig, det är jättetrevligt att luncha med kollegorna, fika likaså.

Därav är balansen viktig. 100% hemifrån tycker jag inte heller är så bra (för mig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in