2026-06-06, 12:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar inte bara om effektiviteten - hur många här inne skulle verkligen, om de var ägare av ett företag, tillåta sina medarbetare jobba effektivt i ca. två timmar och slappa resten? Hur många företag har råd med detta i dagens tävlingsinriktade och högst konkurrensutsatta marknad, på alla områden? Hur kan ni som gör detta stoltsera med detta? Ni borde få sparken för att ni är lata... Om ni nu kan jobba effektivt hemma, i låt oss säga, två timmar - varför inte fyra? Eller, sex? Eller, låt oss vara revolutionerande - HELA arbetspasset? Har ni så utslitande jobb, verkligen...?

Det är intressant att du fortfarande fokuserar så pass mycket på timmar jobbade istället för resultaten.

Du vet att om jobbet går att göra på 2 timmar men personen tvingas att sitta av 8 timmar så tar det helt plötsligt 8 timmar att göra samma uppgift som tidigare tog endast 2 timmar?
Citera
2026-06-06, 12:23
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Hört av flera heltidsanställda på Traton/Scania att de medvetet kommer börja maska med start från 10 aug. Kollektiv bestraffning mot ledningen genom att främja sämre produktivitet. Det blir en tyst strejk som kan leda till nya beslut.
Då börjar de flyga in indier istället. Om något säger detta exakt något om svensk arbetsmoral.
Citera
2026-06-06, 12:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Du var en av forumets hårdaste covid-nazis under pandemin. Att just du älskar neddragna persienner och 100% remote, kommer knappast som en överraskning.

Det har du förmodligen alldeles rätt i. Jag har nog aldrig trivts så bra. Förutom då att folk dog, men annars var det ett bra liv. Skulle inte ha några som helst problem att leva isolerat i flera år. Eller remote som du säger.
Citera
2026-06-06, 12:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Håller med om att utvecklingen har gått framåt och vi är inte på 2019 längre.

Det är väl egentligen just det som blir problemet med ett önskemål om att "backa i tiden". Ska vi backa i tiden så behöver vi göra det konsekvent, alltså inte enbart på en variabel. 2019 såg världen väldigt annorlunda ut, minns att jag ibland åkte till en annan världsdel för att ta ett möte på 45 minuter, detta var normalt på den tiden men hade setts som väldigt dyrt och ineffektivt idag.

Världen var ju inte heller rustad för digitalt arbete på samma sätt som idag, det var just 2020 som blev en spark i baken då alla tvingades att anpassa sina arbetssätt utifrån ett distribuerat team.

Och det senare är det som lever kvar. Även om folk är på plats så kommer de distansarbeta även där, dvs. i separata teams-möten. Den där tiden när man träffade 20 gubbar med mörka kostymer i ett enormt mötesrum och att en av gubbarna ritade cirklar och kvadrater på tavlan är liksom förbi.
Citera
2026-06-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Tack för ärligheten. Men då pratar vi ju inte längre om produktivitet, samarbete eller kultur. Då pratar vi om kontroll.

Om argumentet är att medarbetare ska vara på kontoret för att ledningen vill känna mer makt över dem, då är det åtminstone en betydligt mer ärlig förklaring än alla PowerPoint-presentationer om samarbete och innovation.
I första hand handlar det om kontroll. Sen tror jag att de ändå har en inre övertygelse om att det kommer leda till större samarbete och kultur.
Citera
2026-06-06, 12:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Då börjar de flyga in indier istället. Om något säger detta exakt något om svensk arbetsmoral.

Nu bör nog en arbetsgivare vara lite försiktig med att fatta beslut som alla hatar och som möter stort motstånd i organisationen. Detta alltså oavsett om beslutet är rätt eller fel ur bolagets synsätt, utan just för att inte förlora personalens motivation.

Man ska alltid behandla personalen lite, lite bättre än man egentligen behöver.
Citera
2026-06-06, 12:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Undrar hur man ska skapa teamkänsla i grupper som bara sett varandra via datorskärmar.
Scania har nog omvärderat nyttan med att ha folk på plats.

Jag uppskattar det företag jag jobbade på som hösten 2020 bestämde att vi skulle vara tillbaka på kontoret igen.

Under pandemin började folk på mitt jobb som jag aldrig såg fysiskt. De han även med att sluta med digital avtackning. Opersonligt säger vissa. Effektivt säger jag.
Citera
2026-06-06, 12:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
I första hand handlar det om kontroll. Sen tror jag att de ändå har en inre övertygelse om att det kommer leda till större samarbete och kultur.

Handlar garanterat om att de vill att folk ska säga upp säg. Helt otroligt att du tror på kommunikationsnissens floskler, han tror väl inte ens på det själv.
Citera
2026-06-06, 12:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Spontana möten som bokas i förväg? Känns ju lite omöjligt oavsett om det är via outlook eller irl, tankevurpa?

Du överskattar värdet i "spontana möten". Om jag själv sitter och jobbar så vill jag inte bli störd och tackar då nej till "spontana möten" med hänvisning till att jag är upptagen.

Sedan när man tar lunchpaus så vill jag ha just paus och inte snacka jobb. Ska även lunchpausen vara ett jobbmöte så ser jag till att gå hem och äta lunch eller ute ensam.

De där "spontana mötena" leder verkligen aldrig nån vart, det är rundgång på alla personens ostrukturerade tankar som inte leder fram till en konkret fråga.

Om jag dessutom 10 ggr per dag får höra "jag har bara en fråga" så skulle jag svara att personen får göra sina arbetsuppgifter själv.
Citera
2026-06-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Teamkänsla har rätt lite med fysisk interaktion att göra, det går utmärkt att få en bra teamskänsla och bygga kultur även över skärmar, inte minst när den unga generationen i hög grad vuxit upp på det sättet.

Kulturbygge på plats inte nödvändigtvis av godo, risken är nog snarare irritation och konflikter om man stör sig på kollegan som smaskar, snackar högt så alla andra störs, aldrig plockar undan efter sig osv. Speciellt om kontorsnärvaron inte är frivillig utan är ett tvång, då lär nog konflikter och dispyter eskalera.

Missförstå mig inte, att ses på kontoret och fika och luncha är såklart trevligt och har ett värde i sig. Men kanske inte 5 dar i veckan.
Ännu en person som inte förstår vad allt det här handlar om. Det är inte nödvändigtvis effektiviteten eller att folk mobbar varandra mindre eller mer som är orsaken till en återgång till 5 dagar på kontoret. Varför skulle jag som VD, som betalar personalkostnader och lokalhyra, låta mina anställda ta för givet att de kan sitta hemma och känna sig säkra och bekväma?

Ingenting är gratis här i livet. Och smekmånaderna (eller åren) under och efter pandemin där man kunde komma undan med allt börjar nu ta slut.

Mänsklig psykologi. Inget konstigt med det. Dessutom bygger man en företagskultur och ett varumärke bättre när alla går till jobbet, lunchar tillsammans, spelar pingis tillsammans, dricker öl efter jobbet tillsammans. Sen kan du säga vad du vill om att du gör 10 fler ärenden hemifrån. För en företagsledning är kulturen och lojaliteten överordnat allt som har med antalet gjorda ärenden. Kom ihåg att vi bor i Sverige där du får en klapp på axeln om du bakat tårta till avdelningen jämfört med om du öppnar datorn under helgen och jobbar gratis.
Citera
2026-06-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Det sociala skapar värde för organisationer, så det är i sak korrekt.

Bristande produktivitet och havererade processer är också en del av problemet. Inte med hemarbete i sig, utan med folk som är hela eller större delen av tiden på distans. Det är en konsekvens av att det sociala uteblir.
Att skylla produktivitetsproblem på distansarbete missar helt grundorsaken: otydliga roller, splittrad organisation och beslutsvägar som inte hänger ihop.
Citera
2026-06-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar inte bara om effektiviteten - hur många här inne skulle verkligen, om de var ägare av ett företag, tillåta sina medarbetare jobba effektivt i ca. två timmar och slappa resten? Hur många företag har råd med detta i dagens tävlingsinriktade och högst konkurrensutsatta marknad, på alla områden? Hur kan ni som gör detta stoltsera med detta? Ni borde få sparken för att ni är lata... Om ni nu kan jobba effektivt hemma, i låt oss säga, två timmar - varför inte fyra? Eller, sex? Eller, låt oss vara revolutionerande - HELA arbetspasset? Har ni så utslitande jobb, verkligen...?

Jag skulle se till att mina anställda utförde annat arbete under dom 6 timmarna. Men för att göra det måste man ju ha mellanchefer som faktiskt har någon typ av uppfattning hur långt tid en uppgift, projekt eller vad man vill kalla det bör ta.

Jag skulle även sätt upp riktlinjer hur distansarbete skulle gå till och vad jag förväntar mig av dom anställde det verkar inte heller vara så vanligt.

Sedan skulle jag ha något lägre löneförhöjning varje år för dom som jobbar hemma mycket och förklara att det är en bra förmån dom har.

Skulle även flytta verksamheten till mindre lokaler.

Finns pengar att tjäna för alla inblandade om distansarbetet utför korrekt d.v.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in