2026-06-05, 13:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Haha det lyser avundsjuka.
Avundsjuka?

Jag är sedan ett år pensionär men arbetar en del fortfarande och använder ofta teams för möten. Men det är en helt annan typ av möten nu och inte projektgrupper.

Jag anser SCANIA gjort rätt. Det är vad de kommit fram till och synd om de som inte kan vara utan hemarbete.
Citera
2026-06-05, 13:35
Medlem
Hoppas fler företag går samma väg

De jobbar ju max 2h aktivt hemma.

Lämna barn på skolan
Tvätta
Möte
Laga mat
Jobba
Gymma
Hämta barnen på skolan
Slut
Citera
2026-06-05, 13:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De nya tiderna är ju hybridjobb, lite därför Scania hamnar i nyheterna för detta beslut liksom.

Köper inte heller argumentet "Funkade det 2019 så kommer det även funka 2026". Tiderna förändras och med det även krav och förväntan.

Sen är ju frågan även varför man ska backa tillbaka till just 2019 om man ska backa i tiden, dvs. till en tid med norm om 5 dagar i veckan i öppet kontorslandskap. Ska man backa i tiden kan man väl lika gärna göra det till t.ex. 1970 med egna arbetsrum och inga datorer.
Håller med om att utvecklingen har gått framåt och vi är inte på 2019 längre.
Massor med tjänsteresor för olika möten har förändrats och både kunder och leverantörer vill ha det så. Där jag jobbade mer än halverades tjänsteresor av olika typer och ersattes av möten via Teams mm.
Men man behöver inte sitta hemma och köra distansmöten utan på sitt kontor eller i konferensrum.
Vi gjorde så långt före pandemin men den krävde att de flesta möten fick ske vi typ Teams.
Jag har varit med och gjort FAT ett antal gånger men sedan SAT behöver man vara på plats.
Funkar bra för enklare utrustningar men knappast för mer komplexa utrustningar.

Undrar om SCANIA verkligen totalt tar bort allt distansarbete?
Där jag jobbade (inte Scania) tog vi bort huvuddelen av distansarbeten men behöll viss möjlighet.
Bra om man väntar få hem hantverkare som man max behöver släppa in och har uppgifter som fungerar på distans att göra.

Förklaring för den som inte känner till de begreppen.
FAT = Factory Acceptance Test
SAT = Site Acceptance Test
Citera
2026-06-05, 13:52
Medlem
erwynns avatar
Skönt för personalen på Scania att slippa kvällsarbetet när man är på tjänsteresa eller söndagsförberedelserna inför ny vecka. Chefens "kan du snabbt ta fram en rapport eller visualisering av X & Y inför mitt möte imorgon" 17:30 en torsdag kan dom gott samvete tacka nej till numer också.
Citera
2026-06-05, 13:52
Medlem
En given utveckling.

Företagen har insett att det kostar mer att förlora de där informella kontakterna mellan anställda och gammal-lär-ung än de tjänar på mindre behov av kontorsyta.
Citera
2026-06-05, 14:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Hoppas fler företag går samma väg

De jobbar ju max 2h aktivt hemma.

Lämna barn på skolan
Tvätta
Möte
Laga mat
Jobba
Gymma
Hämta barnen på skolan
Slut

Tycker det låter fantastiskt produktivt. Hur många timmar tror du samma person jobbar på kontoret då? Dricker kaffe, pratar strunt, släpar sig runt i korridorer på interna möten utan mening eller mål.

Finns en inneboende ineffektivitet i en kontorsorganisation botas den knappast genom att förbjuda distansjobb.
Citera
2026-06-05, 14:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
En given utveckling.

Företagen har insett att det kostar mer att förlora de där informella kontakterna mellan anställda och gammal-lär-ung än de tjänar på mindre behov av kontorsyta.

Ha ha! Tror du på det där själv? Jag tror snarare detta är ett sätt att skära i personalstyrkan.
Citera
2026-06-05, 14:10
Medlem
Jag jobbar i Södertälje innanför dessa väggar och kommer från och med 10 augusti behöva vara på plats 100%.

Mina tankar om detta är att det är skitkasst, den tjänsten jag har nu sökte jag enbart pga att hybridarbete framställdes som en förmån at stanna. Jag förstår absolut beslutet utifrån en del rykten jag hört, att antalet patentansökningar av scania/traton-anställda har minskat kraftigt, och därmed en hel del affärsmöjligheter.

Det jag ifrågasätter, det är hur man får ihop detta med den ganska hårt drivna strategin att införa flexibla kontorsplatser, arbetshubbar (finns kontorslandskap lite utspritt där det tillåts sitta, i centrala sthlm bland annat) och att allt blivit digitaliserat. Förr hade man pulsrum med långa och stora tavlor för alla projekt, där det flyttades fysiska magneter för att följa upp resultaten, idag är allt sånt digialt..

Jag tror man går ut hårt och fyrkantigt med detta, för att över tid runda av hörnen. Det står ju dessutom i materialet att det är upp till repsektive chef att tillåta avsteg...
Citera
2026-06-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Knappast. Min man har jobbat hemma mycket och det är ofta han jobbar över på kvällen just för att jobbet finns hemma istället för på kontoret. Det finns säkert slöfockar som försöker maska men för de flesta femtio-sextiotalister är det plikten som gäller och det medför ofta minst tio timmars arbetsdag.

Vad som kunde minskas, muttrar maken, vore alla meningslösa digitala möten! De tar tid från det riktiga jobbet som ju måste göras- därför allt extrajobb ( utan vare sig extra lön eller ledighet förstås…).
Citera
2026-06-05, 14:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Skönt för personalen på Scania att slippa kvällsarbetet när man är på tjänsteresa eller söndagsförberedelserna inför ny vecka. Chefens "kan du snabbt ta fram en rapport eller visualisering av X & Y inför mitt möte imorgon" 17:30 en torsdag kan dom gott samvete tacka nej till numer också.

Japp! Bara lägga ned. Obligatorisk närvaro på kontoret innebär ju per automatik obligatorisk frånvaro vad gäller distansjobb kvällstid.
Citera
2026-06-05, 14:18
Medlem
Säg som det verkligen är: mindre restid, mindre fritid och privatekonomiska orsaker. Därför vill ni jobba hemma. Så är det! Åtminstone på tjänstemannanivå så finns det hur många yngre ersättare som helst som gladeligen reser till jobbet i ur och skur. AI kräver inget hemarbete.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-05 kl. 14:23.
Citera
2026-06-05, 14:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Säg som det verkligen är: mindre restid, mindre fritid och privatekonomiska orsaker. Därför vill ni jobba hemma. Så är det! Åtminstone på tjänstemannanivå så finns det hur många yngre ersättare som helst som gladeligen reser till jobbet i ut och skur. AI kräver inget hemsrbete.
Vill du ha mer restid?

Mindre fritid?

Själv uppskattar jag en arbetsgivare som uppvisar bra ledarskap och litar på att de anställda sköter sitt jobb, så väl på kontoret som hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in