2026-06-06, 10:19
Medlem
Frågan är vem som vill pendla till Södertälje 5 dagar i veckan? Jag skulle aldrig ens överväga det om valet stod mellan att jobbpendla till Södertälje alla vardagar eller att jobba på en annan arbetsplats med kontor i city 3 dagar i veckan och resten hemifrån.
Citera
2026-06-06, 10:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Trafiksituationen för någon som reser till/från Stockholm är katastrofal, så jag förstår verkligen att det inte bara är folk som bor på landet långt bort som blir arga över att de kommer behöva pendla mer. Restiden är normalt 1.5 timme i snitt för någon från Stockholmsområdet. Om nu dessutom alla behöver åka in ökar den garanterat till 2 timmar enkelväg. Så 4 timmar om dagen för en Stockholmare. Tåg kanske hälften, men då tillkommer lång promenad från tåget och hämta/lämna barn och handla på vägen försvåras. Samt att man får räkna med ståplats på tåget.

De Stockholmare som kan kommer garanterat se sig om efter nya mer centrala jobb, även om dessa också har kontorsnärvaro. 3-4 timmars pendling fungerar helt enkelt inte för någon med ett normalt liv.

För att locka kompetens från Stockholm har Scanias stora nackdel alltid varit pendlingen. Att man på senare tid kunnat erbjuda hybridarbete för ingenjörer från KTH och Stockholm har gjort att man blivit betydligt mer attraktiva. Man kommer oundvikligen bli en andrahandssortering hos kompetensen framöver. Kanske inte något som syns direkt men garanterat över tid. Särskilt med tanke på att stora företag som konkurrerar om liknande kompetens, Saab och Ericsson, båda har flyttat in betydligt närmre Stockholm (Solna och Hagastaden). Saab och Ericsson har tidigare haft liknande nackdel, att man behövt pendla till Järfälla och Kista.

Så det upphöjda skrået skall undkomma de problem som andra har, enkom så att ni skall kunna slappa av hemma, största delen av arbetsdagen? Herregud - det är att ta sig själv och sitt yrke på alltför stort allvar. Ni kommer bli ersatta av högproducerande och lågavlönade indier om ni fortsätter ert korståg för fortsatt "slackerkultur". Volvo, Scania och andra kommer klara sig oerhört bra utan er - kanske till och med bättre, men ni är med och utarmar de arbetsrättsliga förutsättningarna på arbetsmarknaden då ni banar vägen för dessa indier... Bra jobbat!
Citera
2026-06-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Frågan är vem som vill pendla till Södertälje 5 dagar i veckan? Jag skulle aldrig ens överväga det om valet stod mellan att jobbpendla till Södertälje alla vardagar eller att jobba på en annan arbetsplats med kontor i city 3 dagar i veckan och resten hemifrån.

Scania verkar vara lite udda blev erbjuden uppdrag där ville att man skulle "provjobba 1v" för dom har haft så mycket problem med konsulter som kryddat sitt CV lite för mycket.

Var ju inte direkt super intresserad då dom dels ligger där dom ligger, ganska låg timpenning och sedan det där.

Var dock långt innan distansarbete blev ett faktum.
Citera
2026-06-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Precis! Har massa kollegor som ändrat till ”OPENTOWORK” på LinkedIn. Det gjordes redan innan den här policyn med 100% kontorsnärvaro infördes. Scania/Traton är inte längre en attraktiv arbetsgivare. Omorganisering till Traton har förstört företaget. Mängder av människor på företaget mår dåligt! Man hör om folk som går in i väggen och försvinner. Kvar står ledningen och undrar vad som hände? Ledningen har egentligen ingen aning om hur de ska ta sig ur skiten de har satt sig i. Distansarbete blir en bekväm syndabock!
Citera
2026-06-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Verksamheter som bygger på att arbetaren sitter på utpekad stol en viss tid, eller beror på spontana möten som kanske inträffar vid kaffemaskinen förtjänar sin plats i förra århundradet. De som gillar detta:
* boomers som tänker att jobb=sitta på ett kontor
* de som har som jobb att prata med alla andra, med andra ord, de som försöker jobba på riktigt blir störda
* medelmåttor som inte får jobb någon annanstans och tar vad de får
* de som har nära till jobbet, kan du gå 5 minuter så är det ok

Något förenklat tror jag.

Det finns även team som kan bli väldigt välfungerande om man ses och verkligen lät känna varandra och få till bra och starka relationer. Att sitta på sin kant o jobba hela tiden är mest introverta som vill ha.
Citera
2026-06-06, 10:33
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så det upphöjda skrået skall undkomma de problem som andra har, enkom så att ni skall kunna slappa av hemma, största delen av arbetsdagen? Herregud - det är att ta sig själv och sitt yrke på alltför stort allvar. Ni kommer bli ersatta av högproducerande och lågavlönade indier om ni fortsätter ert korståg för fortsatt "slackerkultur". Volvo, Scania och andra kommer klara sig oerhört bra utan er - kanske till och med bättre, men ni är med och utarmar de arbetsrättsliga förutsättningarna på arbetsmarknaden då ni banar vägen för dessa indier... Bra jobbat!
Vet inte varför du använder ni när du citerar mig, jag arbetar inte där.
Citera
2026-06-06, 10:35
Medlem
Det handlar inte bara om effektiviteten - hur många här inne skulle verkligen, om de var ägare av ett företag, tillåta sina medarbetare jobba effektivt i ca. två timmar och slappa resten? Hur många företag har råd med detta i dagens tävlingsinriktade och högst konkurrensutsatta marknad, på alla områden? Hur kan ni som gör detta stoltsera med detta? Ni borde få sparken för att ni är lata... Om ni nu kan jobba effektivt hemma, i låt oss säga, två timmar - varför inte fyra? Eller, sex? Eller, låt oss vara revolutionerande - HELA arbetspasset? Har ni så utslitande jobb, verkligen...?
Citera
2026-06-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Exaktemente!
Har man inga riktiga arbetsuppgifter blir det knepigt när man ska "jobba" hemma, på kontoret kan man få hela dan att gå med att springa runt och och snacka skit och delta på 2-timmars arbetsluncher, det blir ganska konkret när man sätter sig ensam vid datorn hemma, vet man inte vad man ska göra då är det en ganska stark signal om att man kanske är ganska överflödig, för den som har riktiga arbetsuppgifter och känner ansvar för sitt jobb är hemarbete ibland enda chansen att få något vettigt gjort.

Men som vanligt är det oftast latoxar och människor med yrken som omöjliggör hemarbete som ställer sig upp och skriker om att "produktionen går ner", "folk går ut med hunden och målar huset på arbetstid", det är mer en beskrivning av vad de själva skulle göra om de fick chansen att jobba hemifrån.

Klockrent faktiskt! Har man inget vettigt att göra blir det än tydligare om man nu inte är på kontoret. Och som man tänker själv sig göra, så tänker man om andra.
Citera
2026-06-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vet inte varför du använder ni när du citerar mig, jag arbetar inte där.

Nej, men du propagerar för denna "slackerkultur"...
Citera
2026-06-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Något förenklat tror jag.

Det finns även team som kan bli väldigt välfungerande om man ses och verkligen lät känna varandra och få till bra och starka relationer. Att sitta på sin kant o jobba hela tiden är mest introverta som vill ha.

Var någonstans säger jag att man inte ska ses? Jag håller helt med dig att man ska träffas ibland. Det löser välfungerade team själv är min erfarenhet.
Citera
2026-06-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Märkligt att företag lägger miljarder på kompetensutveckling om alla med några veckors introduktion är fullt ut utbytbara?
Citera
2026-06-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Scania har uppenbarligen insett att det fungerar sämre med personalen på distans. Det är ju inga nötter som sitter i företagens ledning.

Om knowledge-work roller inte fungerar på distans så fungerar de inte nämnvärt bättre på ett kontor i fysisk närvaro till ett "team". Det blir till och med sämre pga offrad onödig restid, mången distraktion och avbrott.

Och fungerar inte sådana roller i en traditionell hierarkisk organisation beror det i sin tur alltid på dålig management, t.ex. att en mellanchef eller högre chef inte förstår sig på förmågorna som individerna i en arbetsgrupp har och inte heller har tagit åt sig firmans mål, eller helt enkelt inte bryr sig så mycket alls - och därför inte styr teamet. Inga direktiv eller mål = gräsklippning och öl hemma, alternativt politik- och resesnack över kaffe och bulle på kontoret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in