Citat:
Ursprungligen postat av
exbit
Det där är ju också helt sjukt. Bedrägerier brukar ju funka så där också att man får en swish man inte bett om, en swish som "råkade gå till fel nummer".
Så swishar man, på begäran från personen, tillbaka pengarna och där och då är swish, bankid och bankkonto avstängt för då har man "tvättat pengar".
Med allt det där avstängt så betalas ingenting på autogiro och pågår processen alltför länge från bankens sida och man inte har någon som hjälper en under tiden så hamnar man hos Kronofogden och därifrån ute på gatan.
Helt oskyldig, men mist hela livet.
EDIT: Rätta mig gärna om jag har fel? Men så här har jag förstått att det kan gå till.
Det kanske har ändrats efter att folk blivit mer medvetna, men det klassiska upplägget är det här:
Du får oväntat en Swish från X, som du förmodligen inte känner. X ringer kort efter det upp dig.
X: Ursäkta exbit, men jag verkar ha swishat fel. Det skulle egentligen till Y. Kan du vara snäll och swisha vidare pengarna till denne?
Du swishar vidare pengarna till Y, vars telefonnummer du fick av X. Om du istället hade swishat tillbaka pengarna samma väg de kom ifrån hade deras plan misslyckats.
Om jag hade fått en oväntad swish hade jag helst hört med banken innan jag gjort något alls, så kan man åtminstone hänvisa till det samtalet om det skulle bli några problem sedan. När man swishar pengar får man ju upp namnet på personen, så om det är pengar swisharen inte kan vara utan till banken öppnar tycker man att personen skulle ha varit noggrannare och kollat att det stämde.