2026-06-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Dessvärre kan en bank spärra BankID i alla banker samt att du inte kan skapa nya. Men med legitimation bör du kunna föra över pengar till typ Forex och få ut Cash..men alla banker har inte ens kontor man kan besöka
Du menar att man får försöka hitta den minst av skumraskbanken där är för att klara sig själv som kund hos en bank?
Citera
2026-06-06, 01:43
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Det där är ju också helt sjukt. Bedrägerier brukar ju funka så där också att man får en swish man inte bett om, en swish som "råkade gå till fel nummer".
Så swishar man, på begäran från personen, tillbaka pengarna och där och då är swish, bankid och bankkonto avstängt för då har man "tvättat pengar".
Med allt det där avstängt så betalas ingenting på autogiro och pågår processen alltför länge från bankens sida och man inte har någon som hjälper en under tiden så hamnar man hos Kronofogden och därifrån ute på gatan.
Helt oskyldig, men mist hela livet.

EDIT: Rätta mig gärna om jag har fel? Men så här har jag förstått att det kan gå till.
Det kanske har ändrats efter att folk blivit mer medvetna, men det klassiska upplägget är det här:

Du får oväntat en Swish från X, som du förmodligen inte känner. X ringer kort efter det upp dig.

X: Ursäkta exbit, men jag verkar ha swishat fel. Det skulle egentligen till Y. Kan du vara snäll och swisha vidare pengarna till denne?

Du swishar vidare pengarna till Y, vars telefonnummer du fick av X. Om du istället hade swishat tillbaka pengarna samma väg de kom ifrån hade deras plan misslyckats.

Om jag hade fått en oväntad swish hade jag helst hört med banken innan jag gjort något alls, så kan man åtminstone hänvisa till det samtalet om det skulle bli några problem sedan. När man swishar pengar får man ju upp namnet på personen, så om det är pengar swisharen inte kan vara utan till banken öppnar tycker man att personen skulle ha varit noggrannare och kollat att det stämde.
Citera
2026-06-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det kanske har ändrats efter att folk blivit mer medvetna, men det klassiska upplägget är det här:

Du får oväntat en Swish från X, som du förmodligen inte känner. X ringer kort efter det upp dig.

X: Ursäkta exbit, men jag verkar ha swishat fel. Det skulle egentligen till Y. Kan du vara snäll och swisha vidare pengarna till denne?

Du swishar vidare pengarna till Y, vars telefonnummer du fick av X. Om du istället hade swishat tillbaka pengarna samma väg de kom ifrån hade deras plan misslyckats.

Om jag hade fått en oväntad swish hade jag helst hört med banken innan jag gjort något alls, så kan man åtminstone hänvisa till det samtalet om det skulle bli några problem sedan. När man swishar pengar får man ju upp namnet på personen, så om det är pengar swisharen inte kan vara utan till banken öppnar tycker man att personen skulle ha varit noggrannare och kollat att det stämde.
Bedrägerier går djupare än så.
Citera
2026-06-06, 01:51
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Bedrägerier går djupare än så.
Swish skriver själva om det här: https://www.swish.nu/nyhetsrum/stories/sa-undviker-du-att-bli-penningmalvakt

Edit: Jag menar att den som påstår att den swishat fel borde ju sett att det stod fel namn, så om den försöker hetsa en till att swisha vidare pengar så fort som möjligt kan man hänvisa till det, att den borde ha kollat noggrannare och sett att det stod fel namn. Nu får personen vänta tills man haft en chans att prata med banken.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2026-06-06 kl. 01:55.
Citera
2026-06-06, 01:51
Medlem
Citat:
Du menar att man får försöka hitta den minst av skumraskbanken där är för att klara sig själv som kund hos en bank?

Menar ingenting, vet bara att om Nordea t.ex stänger av dig av skäl som du inte får reda på, kan stänga av dig från BankID på alla banker som är anknytna till BankID och du kan inte göra ett skit på flera månader trots enorm pappersexercis.
Citera
2026-06-06, 05:01
Medlem
Det är EU som ställer dom här kraven på banker och andra institut.
Bankerna väljer dock av egen fri vilja att tolka dessa regler EXTREMT hårt. Detta eftersom bötesbeloppen är enorma om en bank skulle dömas för att inte ha koll på sina kunder eller penningtvätt.
Bötesebeloppen sätts som procentsatser på omsättningen och som alla förstår blir det helt vansinniga belopp.

Dessutom använder bankerna det här för att göra sig av med kunder som man inte längre vill ha i kundstocken.
Som kund har du extremt liten chans att "överklaga" beslutet och de avdelningar som sköter det här är i princip omöjliga att kommunicera med.

Säg att du köper någonting på blocket och betalningsmottagaren är en person som banken av någon anledning anser är "tvivelaktig".
Din transaktion med denna person kommer blixtsnabbt att flaggas i systemen och därefter är cirkusen igång.
Handelsbanken är en riktigt svinig bank när det kommer till det här eftersom dom väldigt gärna vill krympa sin kundstock och "få bort" kunder som dom av någon anledning inte längre vill ha som kunder.
Det kan bero på många saker.
Är du som kund inte tillräckligt lönsam så är du i praktiken ointressant för banken. Dom har dock ingen större möjlighet att göra sig av med kunder men genom den här lagen så öppnar sig en möjlighet.

Personligen skulle jag aldrig använda Swish vid betalningar till personer jag inte känner. Det riskerar att förr eller senare leda till problem på ett eller annat sätt.

I det här fallet så kände ju de båda parterna i transaktionen varandra så det finns sannolikt något mer som gjort att transaktionen flaggats.
Det räcker med att någon av parterna t.ex. skickat pengar till ett "tveksamt" land.

Bankerna är riktiga svin som är glada så länge du lånar pengar och betalar ränta eller andra inkomstbringande avgifter till dem, men så fort du inte är intressant som kund så behandlas du därefter också.

Jag skulle aldrig välja någon av de stora drakarna för mina affärer utan välja någon eller några av dom mindre aktörerna. Dom är sannolikt mer måna om sina kunder och framförallt går det att kommunicera med dom.
Citera
2026-06-06, 05:04
Medlem
Det som är lite intressant i sammanhanget är att jakten pågår för att förhindra penningtvätt.
Men vad händer när Swish blir "osäkert" för kunderna?
Jo då betalar man med kontanter istället.

Och vad är bäst sett ur ett penningtvättsperspektiv?
Jo kontanter självklart.

Så genom jakten lyckas bankerna alltså öka sannolikheten för penningtvätt.

Bra jobbat fuckheads!
Citera
2026-06-06, 05:17
Medlem
Bilderberg78s avatar
Saker är att detta endast händer de som har det billigaste kontot på banken. De som betalar för fler tjänster råkar aldrig ut för saker som detta. Depå konto heter mitt som man kan handla aktier med. Och jag har sålt mycket svart via swish utan problem på samma banker och det talar för saken jag tror på.
Citera
2026-06-06, 07:00
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Bara för att du inte blir drabbad så blir inte andra drabbade? är folk så jävla korkade i den här tråden? Ja vissa kan få 10 miljoner swishade från en släkting vars pengar härrör ifrån sin börs-VD lön.

Andra kan få en swish på 500 kr av någon på blocket som i sin tur har sålt knark för den 500ingen och de spärrar ditt konto för du kan vara ett led i det här brottet som måste utredas och ditt konto spärras.

Om din farmor blev lurad på 1 mille då hade du uppskattat att det inte swishades runt till 20 pers och allt försvunnit.. du hade varit glad att alla deras konton blivit spärrade o pengarna återförts
Summa summarum, köper eller säljer du beggat är det läge att ha flera olika banker och att minst två av dem har konto kopplat till kreditkort, swish etc.
Citera
2026-06-06, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Om det inte ligger något annat bakom är den stängningen av banken helt idiotisk.

Mest troligt är banken knäpp. Jag skulle köpa en bostad och fick enorma problem med med att plötsligt förklara min kontantinsats- för min egen bank. De ville veta varifrån pengarna kom osv. Jag har varit kund sedan 2009 på den banken, och all min kontantinsats kom från löneinbetalningar- det är min enda inkomstkälla, men banken sparar bara uppgifter 5 år bakåt i tiden. Det drog ut på tiden o det var nära hela bostadsaffären gick i stöpet, och då hade jag blivit skadeståndsskyldig till säljaren eftersom avtal redan var påskrivna

Det handlar inte längre om lånelöfte att köpa bostad, det handlar att få din egen kontantinsats godkänd av din egna bank.
Helt sinnessjukt
Citera
2026-06-06, 09:15
Medlem
fredricomartins avatar
Frågan är varför de ska skicka runt så sjuka summor? Något som inte stämmer med denna kvinna. Borde hämtas in för hårda, skonigslösa förhör. Sanningen ska fram. Var kommer dessa sjuka summor ifrån?
Citera
2026-06-06, 09:33
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Väldigt olustigt att Aftonbladet inte granskar det lite mer ingående innan de publicerar dessa uppgifter som gör att gemene man blir orolig. Är ganska säker på att här ligger det en hund begraven.

Finns väl inga journalister som är intresserade av sanningen eller ställer relevanta frågor. Huvudsaken är att det blir en "Click Bait" som i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in