2026-06-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Ja, lite märkligt hur det slår ibland. Har många arbetskamrater som swishar till varandra hejvilt, och rätt bra summor också då det köps fredagspizzor/kebab från nån släktings restaurang till jobbet, etc, så kan ju bli 20-30 swish, ofta med texter som "mat", "pizza", "avsugning", "1 g knark" etc. Har inte hört att nån blockats. De flesta har utrikiska namn.

Nyckelordet är arbetskamrater, ursprunget av pengarna härrör från LÖN från deras arbetsplats i de flesta fall.
Köper man nåt på Blocket, Tradera eller av någon okänd har du ingen koll på ursprunget av pengarna ALLS.. d.v.s banken spärrar hela kedjan från drogförsäljning/bedrägeri fram till kebabpizzan hos den ärliga personen.
Citera
2026-06-05, 21:15
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har inte råkat ut för det, men vem som helst kan säkert göra det. Du är inte inblandad i något och har inga skumma transaktioner, resonerar du, men tänk själv om en pundare du aldrig träffat råkar swisha fel. Plötsligt är ditt konto spärrat och det tar tid att reda ut. Inte så kul om det inträffar runt löning och du ska betala räkningar.
Citera
2026-06-05, 21:17
Medlem
Sumaya eller svämor har inte rent mjöl i påsen!
Citera
2026-06-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag har inte råkat ut för det, men vem som helst kan säkert göra det. Du är inte inblandad i något och har inga skumma transaktioner, resonerar du, men tänk själv om en pundare du aldrig träffat råkar swisha fel. Plötsligt är ditt konto spärrat och det tar tid att reda ut. Inte så kul om det inträffar runt löning och du ska betala räkningar.
Det där är ju också helt sjukt. Bedrägerier brukar ju funka så där också att man får en swish man inte bett om, en swish som "råkade gå till fel nummer".
Så swishar man, på begäran från personen, tillbaka pengarna och där och då är swish, bankid och bankkonto avstängt för då har man "tvättat pengar".
Med allt det där avstängt så betalas ingenting på autogiro och pågår processen alltför länge från bankens sida och man inte har någon som hjälper en under tiden så hamnar man hos Kronofogden och därifrån ute på gatan.
Helt oskyldig, men mist hela livet.

EDIT: Rätta mig gärna om jag har fel? Men så här har jag förstått att det kan gå till.
Senast redigerad av exbit 2026-06-05 kl. 21:47.
Citera
2026-06-05, 21:57
Medlem
Skitsnack. Hon har gjort nåt, den saken är klar. Det kan vara knark, prostitution osv. Banken stänger inte av någon för att 500kr. Jag swishar säkert 10 000 i veckan fram o tillbaka. Har inte ens fått en frågan från banken.
Citera
2026-06-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Skitsnack. Hon har gjort nåt, den saken är klar. Det kan vara knark, prostitution osv. Banken stänger inte av någon för att 500kr. Jag swishar säkert 10 000 i veckan fram o tillbaka. Har inte ens fått en frågan från banken.
Svar ja, banken har stängt ner för många kunder bara för att dom Swishat nån hundring.
Finns otaliga trådar i olika forum om detta.
Jag har själv råkat ut för eländet, Swishat till fikakassan på jobbet och när jag skulle handla gick inte kortet igenom, kontona låsta.
Efter kontakt med kundservice fick jag dra ut kopior på transaktioner och vänta flera dagar på återkoppling.
Efter det, kontakta kortservice för att aktivera kortet igen, vilket också tog sin tid.
Citera
2026-06-05, 22:08
Medlem
Zoologens avatar
Det här låter inte klokt. Har själv fått flera tusen på Swish av en bussig släkting när jag satt illa till. Då var det inte tal om penningtvätt. Jag har även fått tillbaka pengar när jag har returnerat varor, tror det var från Zalando. Aldrig har det hörts ett ord om att kontot skulle kontrolleras/stängas.
Citera
2026-06-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det här låter inte klokt. Har själv fått flera tusen på Swish av en bussig släkting när jag satt illa till. Då var det inte tal om penningtvätt. Jag har även fått tillbaka pengar när jag har returnerat varor, tror det var från Zalando. Aldrig har det hörts ett ord om att kontot skulle kontrolleras/stängas.

Bara för att du inte blir drabbad så blir inte andra drabbade? är folk så jävla korkade i den här tråden? Ja vissa kan få 10 miljoner swishade från en släkting vars pengar härrör ifrån sin börs-VD lön.

Andra kan få en swish på 500 kr av någon på blocket som i sin tur har sålt knark för den 500ingen och de spärrar ditt konto för du kan vara ett led i det här brottet som måste utredas och ditt konto spärras.

Om din farmor blev lurad på 1 mille då hade du uppskattat att det inte swishades runt till 20 pers och allt försvunnit.. du hade varit glad att alla deras konton blivit spärrade o pengarna återförts
Senast redigerad av LDRLDR 2026-06-05 kl. 22:23.
Citera
2026-06-05, 22:21
Medlem
INGSOCs avatar
Det här är vad som händer när cash blir mindre relevant. Slutmålet är full kontroll som vanligt.

"Gillar du inte de som styr?" Tough luck, lycka till att klara dig utan tillgång till ett öre.

Cashless = full monetär kontroll av bankerna
Sjukt att sånt här tillåts inträffa
Citera
2026-06-05, 22:32
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Måste ligga nåt annat bakom. Varför spärras inte mitt konto när jag Swishar och tar emot Swish (ofta mitt i nätterna) för tusentals kronor varje månad?

Jag har funderat över samma sak. Jag gör extrajobb (svart) ibland och då svischar kunder till mig.
Citera
2026-06-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Svar ja, banken har stängt ner för många kunder bara för att dom Swishat nån hundring.
Finns otaliga trådar i olika forum om detta.
Jag har själv råkat ut för eländet, Swishat till fikakassan på jobbet och när jag skulle handla gick inte kortet igenom, kontona låsta.
Efter kontakt med kundservice fick jag dra ut kopior på transaktioner och vänta flera dagar på återkoppling.
Efter det, kontakta kortservice för att aktivera kortet igen, vilket också tog sin tid.

Jag har swishat 25 000 kr till min svärfar för att han skulle köpa en motorcykel. Inga protester från banken där.
Citera
2026-06-05, 22:46
Medlem
Det som stör mig mest även om jag själv inte blivit drabbad är att när de spärrar en så spärrar de även bankid vilket gör livet till en mardröm om man inte har tillgång till det.

Man kan varken använda kort, swish eller bankid. = livet är över. Det går inte alls att leva utan dessa saker.

Känns som att bankerna har på tok för stor makt. Att förstöra någons liv borde inte bankerna ha makten över utan det borde ligga på regeringsnivå eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in