2026-06-05, 19:06
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Företaget jag jobbade på hade redan före pandemin några konferensrum med dåtiden Skype. När pandemin började fixade man ett antal till med ny utrustning och ersatte även de som haft äldre utrustningar.
Utrustning som fungerade perfekt.

Så där finns inget att hämta som skulle vara fel.
Utmärkt, då är är dom betydligt bättre rustade för att möjliggöra distansteam än de flesta företag jag sett.
Om viljan finns.
Citera
2026-06-05, 19:07
  #290
Medlem
Inte alla distansarbetare sköter sig
Citera
2026-06-05, 19:09
  #291
Medlem
Jag får lätt tre gånger mer gjort hemma. Tjänar minst 2 timmar om dagen på att slippa åka till jobbet och blir alltid klar med det jag ska göra varje dag. Man hinner även slänga in en tvätt eller diskmaskin så det är klart.

På jobbet blir jag störd hela jävla tiden och hinner inte klart så jag måste göra det på kvällen. Skulle aldrig jobba på en arbetsplats där jag behöver vara på plats. Kommer verkligen inte hända.

Byt till en modern arbetsgivare om du blir tvungen att vara på kontoret! Guldläge för alla företag som vill rekrytera kompetenta personer - kontakta Scaniapersonal 🥳
Citera
2026-06-05, 19:11
  #292
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag inte bara tror på det. Vi för precis de diskussionerna inom vårt företag.

Företaget förlorar (för) mycket på att gamla rävar kan jobba självständigt hemifrån medan unga valpar irrar runt, vilset och ensamma.

Det är inte värt ett teoretiskt insparat antal kvadratmeter kontorsyta.

Då får du väl lära de nya då. Eller så får de nya forma sitt eget arbete. Trots allt pratar vi om självständiga individer.
Citera
2026-06-05, 19:12
  #293
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Inte alla distansarbetare sköter sig

De som inte sköter sig på distans sköter sig knappast på kontoret heller.
Citera
2026-06-05, 19:13
  #294
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det blir inte de lataste som slutar utan de som enklast kan få jobb någonstans med hybridlöning. I regel är det toppskiktet bland personalen, de allra bästa. De går först. Kvar blir medelmåttig och latmaskar.

Utan tvekan är det så.
Citera
2026-06-05, 19:16
  #295
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja när man hör alla bakgrundsljud under möten så begriper man att väldigt många inte bara jobbar hemma under dagen.
Har uppmärksammat att folk både klipper gräs, dammsuger, är i bilhallar, vid polen med barnen, handlar, osv.
Och om man behöver ha de med i möten eller en kortare diskussion/överläggning så svarar många inte.
Varken på telefon eller via mötesprogrammet.
Senare hör man av de med märkliga bortförklaringar.
Det var betydligt enklare för ett par år sedan att snabbt samla berörda för att gå igenom något.
Eller få hjälp med input, analys, tips, förhandsbesked på utförda experiment osv.

Ett tips från coachen. Prova att boka möten med dem innan. Går superbra att göra via outlook där du också skickar med en teamslänk. Då kan du se vad de har i sina kalendrar och om de har tid för dig.
Citera
2026-06-05, 19:25
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja när man hör alla bakgrundsljud under möten så begriper man att väldigt många inte bara jobbar hemma under dagen.
Har uppmärksammat att folk både klipper gräs, dammsuger, är i bilhallar, vid polen med barnen, handlar, osv.
Och om man behöver ha de med i möten eller en kortare diskussion/överläggning så svarar många inte.
Varken på telefon eller via mötesprogrammet.
Senare hör man av de med märkliga bortförklaringar.
Det var betydligt enklare för ett par år sedan att snabbt samla berörda för att gå igenom något.
Eller få hjälp med input, analys, tips, förhandsbesked på utförda experiment osv.
Om man gillar sitt jobb, och företaget inte är efterblivet, så är man produktiv när man väljer jobba på distans oavsett arbetstidförläggning över dygnet.
Om man inte gillar sitt jobb, så har vi problemet right there, inte i distansarbete.

Mycket gammeltänk och dogmatism blandat med hjärntrötthet samt undermålig IQ eller EQ, alternativt dold agenda, vad gäller "Vi-är-mer-produktiva-på-kontoret"-mantrat [sagt med Stellan Skarsgårds röst i Den Enfaldige Mördaren]: https://www.youtube.com/watch?v=RYwSW9Zyopg
Citera
2026-06-05, 20:28
  #297
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om man gillar sitt jobb, och företaget inte är efterblivet, så är man produktiv när man väljer jobba på distans oavsett arbetstidförläggning över dygnet.
Om man inte gillar sitt jobb, så har vi problemet right there, inte i distansarbete.

Mycket gammeltänk och dogmatism blandat med hjärntrötthet samt undermålig IQ eller EQ, alternativt dold agenda, vad gäller "Vi-är-mer-produktiva-på-kontoret"-mantrat [sagt med Stellan Skarsgårds röst i Den Enfaldige Mördaren]: https://www.youtube.com/watch?v=RYwSW9Zyopg
Trenden som covid drog igång är alldeles för outforskad för att fastställa om det faktiskt blir bättre hemma för hela företaget. Kan ju vara väldigt individuellt.

Novo Nordisk införde i alla fall kontorskrav 1 januari. Man gick ut med omstrukturering som tog bort 9000 jobb september 2025. Såhär ser deras data ut.

Q3 '25: 78 500 anställda
Q4: '25: 68 800 anställda
Q1 '26: 67 000 anställda

Så blir 1600 st som teoretiskt slutat pga RTO och 2,4% av ursprungliga personalstyrkan. Tycker inte det ser ut som något stort tapp.
Citera
2026-06-05, 20:45
  #298
Medlem
guderis avatar
Som vanligt i trådar som handlar om distansarbete, många bittra kärringar som ska grina ur sig om saker de inte har en aning om

Att Svenska "män" med "riktiga" jobb är sådana jävla bitterfittor, det var oväntat
Citera
2026-06-05, 20:49
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Dessvärre jobbar man alldeles för mycket hemifrån. Bättre då att åka till kontoret, slösa bort tiden på fikaraster och ineffektiva möten och, mycket viktigt, lämna datorn & telefonen på kontoret så man inte kan jobba hemifrån.
Citera
2026-06-05, 21:01
  #300
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett tips från coachen. Prova att boka möten med dem innan. Går superbra att göra via outlook där du också skickar med en teamslänk. Då kan du se vad de har i sina kalendrar och om de har tid för dig.
Det märks att du inte har jobbat på ett världsledande utvecklingslabb.
Spontanitet och snabba puckar, jobba medans järnet är varmt, snabba itterationer och tvära omkast i planeringen är ingenting du kan hålla på med om du ska boka möten i Outlook.
Så jävla patetiskt verklighetsfrånvänt att man baxnar.
Kanske funkar inom IT iof. Sverige skulle aldrig vara det hightech land vi är idag om spontana möten skulle ha bokats i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in