2026-06-05, 17:50
Medlem
Tack för uppdateringen, GissarBara.

Jag reagerar mest på att tingsrätten fortfarande bedömer misstankarna som sannolika skäl, samtidigt som häktningen hävs. Är det här ett vanligt utfall i den här typen av mål, eller finns det något särskilt i omständigheterna som kan ha påverkat beslutet?

Det har även cirkulerat uppgifter om att den misstänkte ska ha mått mycket dåligt under häktningstiden. Jag har inte sett något verifierat kring det, men om det skulle stämma – väger sådana omständigheter in när domstolen bedömer om en häktning ska bestå eller hävas, eller är det helt separata frågor?

Hur lång tid brukar det kunna ta innan ett eventuellt åtal kommer efter att en häktning hävts när misstankegraden fortfarande är sannolika skäl?

Någon som har begärt ut de senaste handlingarna eller varit i kontakt med tingsrätten får gärna fylla på. Känns som att dagens beslut väcker fler frågor än det ger svar.
Citera
2026-06-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanoril

Jag reagerar mest på att tingsrätten fortfarande bedömer misstankarna som sannolika skäl, samtidigt som häktningen hävs. Är det här ett vanligt utfall i den här typen av mål, eller finns det något särskilt i omständigheterna som kan ha påverkat beslutet?

Det har även cirkulerat uppgifter om att den misstänkte ska ha mått mycket dåligt under häktningstiden. Jag har inte sett något verifierat kring det, men om det skulle stämma – väger sådana omständigheter in när domstolen bedömer om en häktning ska bestå eller hävas, eller är det helt separata frågor?

Hur lång tid brukar det kunna ta innan ett eventuellt åtal kommer efter att en häktning hävts när misstankegraden fortfarande är sannolika skäl?

Någon som har begärt ut de senaste handlingarna eller varit i kontakt med tingsrätten får gärna fylla på. Känns som att dagens beslut väcker fler frågor än det ger svar.

Håller med dig där. Mycket märkligt att detta skett. Känns som att det är stor risk för flera brott. Att han själv kan försvåra utredningen, skada sig själv, bli skadad av andra, skada andra människor osv. Systemet fallerar uppenbarligen. Som sagt fler frågor än svar.
Citera
2026-06-05, 18:33
Medlem
GissarBaras avatar
Ja, detta hör inte till vanligheten om man är misstänkt på sannolika skäl.
Polisen behöver mer tid att göra teknisk undersökning på hans datorer och mobiler samt hålla fler förhör, så är det anledningen till att Åklagaren begärde mer tid. Eftersom polisen nu besitter alla datorer och mobiler så är risken liten att han kan förstöra nån bevisning eller begå samma brott igen i väntan på åtal anses också som liten så därför gjorde Rådmannen den bedömningen att släppa honom från häktet. JA, det är tufft att stta häktad. Man är inlåst 23 timmar och i rastgården 1 timma, eller på förhör.
Att bli släppt från häktet men fortfarande vara misstänkt på sannolika skäl innebär att brottsutredningen fortsätter, men att det inte längre finns skäl att hålla personen inlåst. Det betyder varken att personen är friad eller dömd. Misstankegraden: "Sannolika skäl" är den högre misstankegraden som krävs för att man över huvud taget ska kunna häktas. Det innebär att det finns konkret och stark bevisning som talar för att personen har begått brottet. Utredningen fortsätter: Förundersökningen är inte avslutad. Den misstänkte kan fortfarande kallas till nya förhör, och polisen arbetar vidare med teknisk bevisning eller vittnesförhör. Varför personen släpps: Ett häktningsbeslut måste omprövas var 14:e dag. Om åklagaren bedömer att risken för att den misstänkte ska fly, förstöra bevis (undanröjande av bevis) eller fortsätta sin brottsliga verksamhet har minskat, ska personen släppas fri i väntan på åtal.
Senast redigerad av GissarBara 2026-06-05 kl. 18:47.
Citera
2026-06-05, 20:02
Medlem
GissarBaras avatar
Citat:

Vet du förresten om det framgår något i handlingarna om det rör sig om en eller flera målsägande, eller om misstankarna avser en längre tidsperiod? Det brukar ju kunna ge en fingervisning om utredningens omfattning utan att man behöver spekulera.

Nej tyvärr vet jag inte om det rör sig om ett eller flera barn. Ovanligt sparsamt med dokument som kommer in till TR.
Det går lite rykten, men jag gillar inte rykten då dom sällan stämmer eller är otroligt felaktiga eller överdrivna och vinklade.
Nä, jag går på den fakta jag själv får fram.
Först var det barn till den och den, men det är nu ändrat till barn i en annan familj enligt ryktena så därför lyssnar jag inte till rykten.
Fakta är att han fortfarande är misstänkt på sannolika skäl men satt på fri fot och utredningen fortsätter, samt att åklagaren nu har all tid i världen.
En sak undrar jag däremot..... När han släpptes från häktet så hamnade han på en gata i Nkpg utan mobil eller nåt. Undra vart han har tagit vägen. Tror inte han har ballar av stål och åkt hem till sin fru eller har ballar av stål och promenerat ner till affären i Mjölby.
Nånstans befinner han sig, men undra var.
Ja ja, livet rullar vidare, får jag veta nån ny fakta så delar jag . Ha en go fredag.
Citera
2026-06-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baralillajag73
Jag vet bara namnet på mannen och var han jobbar. 6 civilare gick in på jobbet och hämtade honom.

haha, polisen väljer alltså att döda honom rent socialt. Hoppas de har mer än rykten som bevis. Annars är det förkastligt.
Citera
2026-06-05, 20:32
Medlem
GissarBaras avatar
Om jag har gjort rätt så skall det finnas 2 dokument, som bekräftar det vi vet, om man klickar på länken.
Fan, jag är kass på sånt här.
Funkar den.?

https://app.filemail.com/d/otltfvuedmhriwu
Citera
2026-06-05, 21:13
Medlem
Så brottet skedde mer eller mindre i det nyköpta hemmet? Paret har inga egna barn så är det en släkting eller grannars ungar? Eller kan kontakt via socialamedier anses som grovt? Vet man ålder på BO?

2021-02-26 - DG flyttar från lägenhet in i sitt köpta nybygge tillsammans med sin sambo.
2021-11-15 - DG begår aktuellt brott
2022-09-22 - DG gifter sig med sin sambo
Citera
2026-06-05, 22:25
Medlem
Citat:

Naturligvis har han mått dåligt och gör troligtvis fortfarande. Nu raseras en karriär han byggt under nästan 30 år. Han har frontat flera av arbetsgivarens projekt i både lokaltidning och branchpress, det senaste ett projekt med en budget på 100-tals miljoner. Han har inte varit vem som helst på bygget. Nu är fallet totalt, även om det visar sig att han är oskyldig så kommer han förknippas med misstanken. Därtill har de hållt honom i Norrköping, ett häkte med lite för många dödsfall genom åren.

En DG är kontaktperson för lokala sportskytteklubbens ungdomsverksamhet. Det är troligen slut med det också, om det är han.

Citat:
Ursprungligen postat av GissarBara
Om jag har gjort rätt så skall det finnas 2 dokument, som bekräftar det vi vet, om man klickar på länken.
Fan, jag är kass på sånt här.
Funkar den.?

https://app.filemail.com/d/otltfvuedmhriwu

Funkar. Tack!
Citera
2026-06-05, 23:12
Medlem
Han är hemma i sin bostad. Sett honom.
Citera
2026-06-05, 23:13
Medlem
Att han är släppt gör mig fan mörkrädd på riktigt 😱 det är bland det sjukaste, vidrigaste brottet man kan begå liksom, nåt är riktigt skevt i rättssystemet.
Hoppas vi slipper se honom i Mjölby mer.
Citera
2026-06-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladysmile
Han är hemma i sin bostad. Sett honom.
😱 Sjukt att hans fru ens släpper in honom.
Citera
2026-06-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammut86
😱 Sjukt att hans fru ens släpper in honom.
Det har hon förhoppningsvis inte gjort, hon kan ju faktiskt dragit därifrån innan. Det är ju trots allt hans hus oxå och har all rätt att vara där. Men han lär ju inte vara omtyckt bland grannar och övriga mjölbybor…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in