2026-06-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Testa sätt in en ballong i ett vacuum stick hål på den får du se vad som händer. Ballong är våra lungor, hål är de vi andas genom.

Nej, så funkar det inte. Vi har inte den sortens tryck inbyggt i kroppen.

Man överlever bedömt som jag har läst mig till ca 30 sekunder om man seglar omkring i rymden naken.

Man varken exploderar eller blir en isklump på en sekund
Citera
2026-06-05, 19:52
Medlem
Det senaste jag hört är att NASA vill förlänga livslängden på ISS ytterligare, kanske till och med 2032. Det spelar ingen roll att det är den ryska delen som krånglar, USA har inte planerat detta på ett bra sätt.

Det var tänkt att Ryssland skall börja bygga en ny station helt själv, man kallar den ROSS (Russian Orbital Space Station) och detta skulle börja år 2028. Men ersättaren till Soyuz har börjat släpa efter, så tidtabellen är tveksam. Finns pengarna, visa mig pengarna?

NASA vill att kommersiella krafter tar över men även här finns eftersläpningar, VAST-1 blir bara en liten försöksstation och det är inte säkert att VAST-2 byggs. Det ryktas också om kraftigaförseningar beträffande Axioms rymdstation.
Jag är ingen expert men att lägga alla ägg i samma korg är aldrig lyckat. Vi behöver flera stationer för forskning och minst en för rymdturism. Aldrig blanda och ge!

xxxx) "Det hjälper inte att rymdoligarkernas värderingar är korrekta och MJUKA----när rymdstationerna förliser och besättningarna drabbas av RYMDSJUKA".... .....
Citera
2026-06-05, 20:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
En tanke jag haft är att det riskerar bli kärnvapenkrig och civilisationskollaps i närtid och att då absolut ingen längre kommer att bry sig om dem på ISS. Så det känns bra för mig om ISS överges.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-06-05 kl. 21:39.
Citera
2026-06-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Man kokar väl där?
I rymden kan ingen höra dig koka.
Citera
2026-06-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Vi hämtar inte hem stackars E-type från Dubai under brinnande krig. Undrar om Uffe vill slösa några tiotals miljoner på att hämta hem Jessica även om han sänkt skatten på bränsle.

En astronaut borde väl vara viktigare än en musiker?

Tråden borde heta SVENSK ASTRONAUT LIVSFARLIGT FAST I RYMDEN!!
Citera
2026-06-05, 22:12
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
En astronaut borde väl vara viktigare än en musiker?

Tråden borde heta SVENSK ASTRONAUT LIVSFARLIGT FAST I RYMDEN!!

Nej det borde den inte heta. När tråden startades, då hade ISS evakuerats, hålet hade lagats och alla var tillbaka på ISS.
Citera
2026-06-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Nej det borde den inte heta. När tråden startades, då hade ISS evakuerats, hålet hade lagats och alla var tillbaka på ISS.

Ok, då hade jag fel då. My bad.
Citera
2026-06-05, 22:36
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
De fyra Crew-12 medlemmarna är från USA, Frankrike och Ryssland, så det var fel sagt.
Tycker det snarare var fel skrivet.
Citera
2026-06-05, 22:36
Medlem
Var det inte nån tokig kärring som längtade hem, och borrade hål i skrovet för några år sedan?
Citera
2026-06-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Usa skickade upp en kvinnlig astronaut till ISS som borrade hål i väggarna på rymdstationen och saboterade en av de två toaletterna på rymdstationen.
Sunita Williams heter hon.
Varför ljuger du för?
Citera
2026-06-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Varför ljuger du för?
Googlade nu, det var en annan kärring.
Citera
2026-06-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Googlade nu, det var en annan kärring.
Det är ingen kärring ö.h.t som har saboterat ISS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in