Det senaste jag hört är att NASA vill förlänga livslängden på ISS ytterligare, kanske till och med 2032. Det spelar ingen roll att det är den ryska delen som krånglar, USA har inte planerat detta på ett bra sätt.
Det var tänkt att Ryssland skall börja bygga en ny station helt själv, man kallar den ROSS (Russian Orbital Space Station) och detta skulle börja år 2028. Men ersättaren till Soyuz har börjat släpa efter, så tidtabellen är tveksam. Finns pengarna, visa mig pengarna?
NASA vill att kommersiella krafter tar över men även här finns eftersläpningar, VAST-1 blir bara en liten försöksstation och det är inte säkert att VAST-2 byggs. Det ryktas också om kraftigaförseningar beträffande Axioms rymdstation.
Jag är ingen expert men att lägga alla ägg i samma korg är aldrig lyckat. Vi behöver flera stationer för forskning och minst en för rymdturism. Aldrig blanda och ge!
xxxx) "Det hjälper inte att rymdoligarkernas värderingar är korrekta och MJUKA----när rymdstationerna förliser och besättningarna drabbas av RYMDSJUKA"....

.....