2026-06-05, 23:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är ingen kärring ö.h.t som har saboterat ISS.

Det spelar ingen roll att det inte är sant, det är förjävligt ändå!!
Citera
2026-06-05, 23:20
  #38
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Lika bra att den störtar. Bara Tiangong kvar. Paradigmskifte på riktigt.
Citera
2026-06-06, 08:13
  #39
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Googlade nu, det var en annan kärring.

De enda som påstått att en kvinna borrat hål i ISS är ryssarna då man upptäckte att det fanns borrhål, skrapmärken samt försök till lagning med epoxylim och övermålning med färg i en Soyuz-kapsel som strax innan upptäckten dockats till ISS och därefter börjat läcka. Alla bedömningar visade på att det var något som troligen hänt vid tillverkning innan uppskjutning av Soyuz-kapseln, och inledningsvis höll även ryssarna med om detta men ändrade sig efter några veckor. Därefter började det i rysk media spridas teorier som antydde att det var en kvinnlig astronaut på ISS som hade borrat hålen, helt utan belägg. Rent trams och pinsamt att du sprider den typen av felaktig information.

https://arstechnica.com/science/2018/09/the-russians-are-really-pushing-a-nasa-astronaut-sabotaged-the-iss-theory/

https://arstechnica.com/science/2018/09/russian-space-chief-vows-to-find-full-name-of-technician-who-caused-iss-leak/


Sedan dessa har det varit ytterligare problem med ryska delar av ISS. Dels när styrmotorn till en rysk modul som sköts upp för några år sen gick igång med full kraft och inte gick att stänga av och dels också när en äldre modell fått sprickor med ganska stora läckage, och den är graderad till 5/5 för risk/konsekvens (dvs hög risk och mycket allvarligt konsekven). Det är den sistnämnda modulen som var orsaken även till fredagens läckage.

https://arstechnica.com/space/2026/06/work-on-russias-leaky-space-station-module-causes-astronauts-to-take-shelter/
Citera
2026-06-06, 08:21
  #40
Medlem
Varför envisas med att skicka upp människor i rymden?
Vad jag vet så har alla upptäcker om rymden kommit från jorden.
Man har använt teleskop o räknat ut sakerna.

Skicka upp obemannade saker om det absolut behöver experimenteras.
__________________
Senast redigerad av 45Lokar 2026-06-06 kl. 08:24.
Citera
2026-06-06, 12:35
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför envisas med att skicka upp människor i rymden?
Vad jag vet så har alla upptäcker om rymden kommit från jorden.
Man har använt teleskop o räknat ut sakerna.

Skicka upp obemannade saker om det absolut behöver experimenteras.

NASAs Artemis-program som redan är igång (man flög nyligen runt Månen med en bemannad farkost) kommer att resultera i en permanent bemannad bas på Månen. Även Kina har samma planer för egen del. Mycket kommer att hända på 2030-talet.

https://www.nasa.gov/moonbase/
https://en.wikipedia.org/wiki/Artemis_program

En kolonisering av Mars är sedan tänkt att följa, Elon Musks företag SpaceX (som nu ska börsintroduceras) vill ha ett permanent självstyrande samhälle på Mars, omfattande omkring en miljon människor. Mindre bemannade resor med besättningar på 12 personer är förberedda, men innan dess kommer man att skicka ut obemannade expeditioner med Teslas Optimus-robotar.

https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Mars_colonization_program
https://finance.yahoo.com/markets/stocks/articles/spacex-plans-record-stock-market-095322959.html

Skälet till att ha bosättningar på andra himlakroppar är långsiktigt för att säkra människosläktets fortlevnad, i det fall att jorden skulle gå under.

Vetenskapligt går tankarna tillbaka till till Wernher von Brauns planering och hans bok "Das Marsprojekt" (1952). Braun utvecklade tyskarnas V2-raket och var den som satte amerikanarna på månen 1969 genom Apollo-projektet.
Citera
2026-06-06, 12:54
  #42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
NASAs Artemis-program som redan är igång (man flög nyligen runt Månen med en bemannad farkost) kommer att resultera i en permanent bemannad bas på Månen. Även Kina har samma planer för egen del. Mycket kommer att hända på 2030-talet.

https://www.nasa.gov/moonbase/
https://en.wikipedia.org/wiki/Artemis_program

En kolonisering av Mars är sedan tänkt att följa, Elon Musks företag SpaceX (som nu ska börsintroduceras) vill ha ett permanent självstyrande samhälle på Mars, omfattande omkring en miljon människor. Mindre bemannade resor med besättningar på 12 personer är förberedda, men innan dess kommer man att skicka ut obemannade expeditioner med Teslas Optimus-robotar.

https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Mars_colonization_program
https://finance.yahoo.com/markets/stocks/articles/spacex-plans-record-stock-market-095322959.html

Skälet till att ha bosättningar på andra himlakroppar är långsiktigt för att säkra människosläktets fortlevnad, i det fall att jorden skulle gå under.

Vetenskapligt går tankarna tillbaka till till Wernher von Brauns planering och hans bok "Das Marsprojekt" (1952). Braun utvecklade tyskarnas V2-raket och var den som satte amerikanarna på månen 1969 genom Apollo-projektet.

Det är rena fantasier, vilket de flesta förstår vid det här laget.

Mycket skulle hända på 2020-talet, var det sagt. Inget hände, förutom ett antal exploderande raketer.

Visst, Artemis II var spännande, men inget som mänskligheten inte gjorde bättre för över 50 år sedan.

Människokroppen klarar inte en Mars-resa. Det blir en enkelbiljett in i döden.

Teoretiskt skulle man kunna bygga upp en koloni och det som behövs med robotar först, innan människorna skickas.

Men med tanke på allt Mån- och Mars-damm, plötsliga händelser och hur det har gått de senaste 10 åren ...

Trovärdigheten i rymdplanerna finns inte kvar, när det gäller SpaceX, New Glenn och allt vad de heter.

Tvivlar på att vi kommer få se ett månlandningsförsök före 2032, och det kommer säkert faila.
Citera
2026-06-06, 13:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
NASAs Artemis-program som redan är igång (man flög nyligen runt Månen med en bemannad farkost) kommer att resultera i en permanent bemannad bas på Månen. Även Kina har samma planer för egen del. Mycket kommer att hända på 2030-talet.

https://www.nasa.gov/moonbase/
https://en.wikipedia.org/wiki/Artemis_program

En kolonisering av Mars är sedan tänkt att följa, Elon Musks företag SpaceX (som nu ska börsintroduceras) vill ha ett permanent självstyrande samhälle på Mars, omfattande omkring en miljon människor. Mindre bemannade resor med besättningar på 12 personer är förberedda, men innan dess kommer man att skicka ut obemannade expeditioner med Teslas Optimus-robotar.

https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Mars_colonization_program
https://finance.yahoo.com/markets/stocks/articles/spacex-plans-record-stock-market-095322959.html

Skälet till att ha bosättningar på andra himlakroppar är långsiktigt för att säkra människosläktets fortlevnad, i det fall att jorden skulle gå under.

Vetenskapligt går tankarna tillbaka till till Wernher von Brauns planering och hans bok "Das Marsprojekt" (1952). Braun utvecklade tyskarnas V2-raket och var den som satte amerikanarna på månen 1969 genom Apollo-projektet.

Jaja, jättefint att du delger vad Elon Musk önskar sig. Men vetenskapligt så har det ingen betydelse med människor i rymden. Det kostar bara extra pengar men man lär sig inget nytt. Det man har lärt sig är redan framräknat här på jorden.

Säkra människosläktets fortlevnad? Vad pratar du om?
Citera
2026-06-06, 13:59
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lungorna imploderar, inget jag vill känna hur det känns.
Det är ett bars tryckskillnad så det går nog att hålla andan med lite ansträngning 🙂👍
Citera
2026-06-06, 14:09
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför envisas med att skicka upp människor i rymden?
Vad jag vet så har alla upptäcker om rymden kommit från jorden.
Man har använt teleskop o räknat ut sakerna.

Skicka upp obemannade saker om det absolut behöver experimenteras.
För att vi kan och vågar.
Citera
2026-06-06, 15:23
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jaja, jättefint att du delger vad Elon Musk önskar sig. Men vetenskapligt så har det ingen betydelse med människor i rymden. Det kostar bara extra pengar men man lär sig inget nytt. Det man har lärt sig är redan framräknat här på jorden.

Säkra människosläktets fortlevnad? Vad pratar du om?

Eftersom det är så svårt att leva i rymden kommer man nog att lära sig mycket nytt innan man lyckas få till en hållbar miljö att leva i där ute. Och det är inte bara Musk som förbereder sig just nu:
Mars Colonization Plans: How Space Agencies Are Preparing Human Missions and Habitats
The real space race: China will send a crew to orbit Mars by 2050

Varför gör man då detta? Det går långt tillbaka. Efter 2:a världskriget rådde en viss pessimism vad gällde ett nytt (kärnvapen)krig och undergång av hela mänskligheten. Denna dysterhet tog sig uttryck i böcker som Harry Martinssons "Aniara" (1956) osv.

Tysken von Braun såg dock optimistiskt på problemet, och tänkte sig rymdresor till andra planeter. Hans Marsprojekt (1952) talar just om kolonisering av Mars och den "odödliga människan". Om galna politiker börjar slänga atombomber på varann här på Jorden, så skulle människorasen ändå överleva som art genom att finnas på flera planeter, var väl tanken. Det låter som science fiction, men Braun räknade verkligen på hur detta skulle gå till, formler och ekvationer återfinns i hans bok från sida 217 och framåt:
Project Mars by Wernher von Braun
__________________
Senast redigerad av polox 2026-06-06 kl. 15:28.
Citera
2026-06-06, 19:29
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Eftersom det är så svårt att leva i rymden kommer man nog att lära sig mycket nytt innan man lyckas få till en hållbar miljö att leva i där ute. Och det är inte bara Musk som förbereder sig just nu:
Mars Colonization Plans: How Space Agencies Are Preparing Human Missions and Habitats
The real space race: China will send a crew to orbit Mars by 2050

Varför gör man då detta? Det går långt tillbaka. Efter 2:a världskriget rådde en viss pessimism vad gällde ett nytt (kärnvapen)krig och undergång av hela mänskligheten. Denna dysterhet tog sig uttryck i böcker som Harry Martinssons "Aniara" (1956) osv.

Tysken von Braun såg dock optimistiskt på problemet, och tänkte sig rymdresor till andra planeter. Hans Marsprojekt (1952) talar just om kolonisering av Mars och den "odödliga människan". Om galna politiker börjar slänga atombomber på varann här på Jorden, så skulle människorasen ändå överleva som art genom att finnas på flera planeter, var väl tanken. Det låter som science fiction, men Braun räknade verkligen på hur detta skulle gå till, formler och ekvationer återfinns i hans bok från sida 217 och framåt:
Project Mars by Wernher von Braun

Att man har en politisk agenda om att annektera planeter under sin fana är en sak. Men den vetenskapliga nyttan av det hela är nära noll.
Du skriver själv att von Braun räknade ut hur det skulle gå till. Detta utan att besöka rymden.
Precis vad jag hela tiden har hävdat. De vetenskapliga framgångar som nåtts har nåtts från jorden och inte från rymden.
Citera
2026-06-06, 20:01
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
De vetenskapliga framgångar som nåtts har nåtts från jorden och inte från rymden.

De teleskop man har sänt upp i rymden har bidragit till mycket ny kunskap, som man inte kunnat få från marknivå. Hubble-teleskopet fick dessutom repareras av astronauter, så där krävdes människor i rymden.

Du vill alltså anlägga någon slags nyttoaspekt på rymdforskningen? Mycket är ju bara grundforskning. Annat utgörs av experiment som bara är möjliga i tyngdlöshet osv. Somligt är kommersiellt, läkemedels- och materialforskning till exempel. Det talas om gruvdrift av sällsynta ämnen på asteroider, men det ligger nog långt fram. Kolonisering i större skala lär vi knappast få se under vår livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in