2026-06-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Trådstarten stod "den ryska besättningen" Har ingen koll på vem som är på en rymdstation.
Human som jag är kan jag tycka de kan ta med ryssen också om de evakuerar. Helt rysk besättning = låt de drunkna i rymden.

Jessica Meir, som ju kallas svensk ibland (dubbelt medborgarskap) är också ombord.
Citera
2026-06-05, 18:16
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Lungorna imploderar, inget jag vill känna hur det känns.

Hur tänker du nu? Trycket är ju i kroppen och utåt, för det är ju vakuum utanför. Det mest rimliga vore att tro att lungorna i så fall exploderar. Men lungornas vävnad är knappast så svag att den inte mäktar med lugnornas lufttryck.

Eller tänker du efter utandning? Även då är det ju motsatsen som sker och det är ju samma typ av skeende som sker varje gång du har andats ut all luft som finns i dina lungor här på jorden.
Senast redigerad av Victor-Cronhielm 2026-06-05 kl. 18:22.
Citera
2026-06-05, 18:18
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jessica Meir, som ju kallas svensk ibland (dubbelt medborgarskap) är också ombord.

Vi hämtar inte hem stackars E-type från Dubai under brinnande krig. Undrar om Uffe vill slösa några tiotals miljoner på att hämta hem Jessica även om han sänkt skatten på bränsle.
Citera
2026-06-05, 18:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Hur tänker du nu? Trycket är ju i kroppen och utåt, för det är ju vakuum utanför. Det mest rimliga vore att tro att lungorna i så fall exploderar. Men lungornas vävnad är knappast så svag att den inte mäktar med lugnornas lufttryck.
Testa sätt in en ballong i ett vacuum stick hål på den får du se vad som händer. Ballong är våra lungor, hål är de vi andas genom.
Citera
2026-06-05, 18:29
Medlem
karjus avatar
Om du är ute i rymden på samma avstånd från solen som jorden så är temperaturen +120.

Citat:
Beskriv hur du tänker.
Citera
2026-06-05, 18:37
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Testa sätt in en ballong i ett vacuum stick hål på den får du se vad som händer. Ballong är våra lungor, hål är de vi andas genom.

Ja fan jag tänkte helt fel. Det är ju vakuum. Mina lungor har inte muskler som håller luften på plats, utan enbart muskler som vidgar lungorna så att luft därmed rusar in.
Citera
2026-06-05, 18:43
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kanske dags att skrota den ändå - snart 30 år på nacken. Så länge kör ju folk inte ens med sina bilar.

Det är planerat, men tanken är att den ska hålla några år till. 2030/2031 är det tänkt att man ska ta den ur omloppsbana och låta den brinna upp/krascha ner i någonstans i Stilla Havet.

Tills det så skulle man nog säkert gärna ha den i användning eftersom de kommersiella rymdstationer som är tänkt att komma som ersättare inte är klara.

Nu behöver problemet som de har förstås inte vara så allvarligt dock, men ute i rymden så tar man ju gärna det säkra före det osäkra
Citera
2026-06-05, 18:44
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Om du är ute i rymden på samma avstånd från solen som jorden så är temperaturen +120.

Så du menar att det finns luft som kan ha en “lufttemperatur”?

Svart, platt yta rakt mot solen, strålar från en sida +120 °C
Tunn svart platta som strålar från båda sidor +58 °C
Svart sfär med jämnt fördelad värme +5 °C

Jordlikt objekt med jordens reflektionsförmåga −18 °C effektiv strålningstemperatur.

Så idag har du lärt dig varför rymddräkten är vit.
Citera
2026-06-05, 18:54
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kanske dags att skrota den ändå - snart 30 år på nacken. Så länge kör ju folk inte ens med sina bilar.

Med elbilarna kan man köra längre än 30 år. Jag tar seden dit jag kommer och låter trådar börja handla om något annat.
Citera
2026-06-05, 19:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja fan jag tänkte helt fel. Det är ju vakuum. Mina lungor har inte muskler som håller luften på plats, utan enbart muskler som vidgar lungorna så att luft därmed rusar in.
Du har faktiskt rätt i ditt första och jag är inte den som är den. Lungorna exploderar.
Citera
2026-06-05, 19:16
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Du har faktiskt rätt i ditt första och jag är inte den som är den. Lungorna exploderar.

Nej, jag har kollat upp det här nu så att vi slipper gissa och så att jag slipper vända kappan efter vinden igen

Munnen och näsa öppen = Luften rusar bara ut som en kraftig utandning

Mun och näsa stängd = Inte explosion men lungorna kan skadas.

Du skulle inte heller sprängas som i science fiction. Huden och vävnaderna håller ihop kroppen. Däremot kan kroppen svälla, fukt på tunga/ögon/luftvägar börja koka vid mycket lågt tryck, och du skulle snabbt förlora medvetandet av syrebrist

https://imagine.gsfc.nasa.gov/ask_astro/answers/970603.inc

https://engines.egr.uh.edu/episode/2691

https://www.scientificamerican.com/article/survival-in-space-unprotected-possible/

Hur som helst så är det i alla fall inte som en helg på spa.
Senast redigerad av Victor-Cronhielm 2026-06-05 kl. 19:21.
Citera
2026-06-05, 19:18
Avstängd
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju

Du hade faktiskt rätt, men av fel anledning. Fukt på tunga/ögon/luftvägar kan börja koka vid mycket lågt tryck. Det är alltså trycket, och inte solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in