2026-06-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha! Tror du på det där själv? Jag tror snarare detta är ett sätt att skära i personalstyrkan.
Jag inte bara tror på det. Vi för precis de diskussionerna inom vårt företag.

Företaget förlorar (för) mycket på att gamla rävar kan jobba självständigt hemifrån medan unga valpar irrar runt, vilset och ensamma.

Det är inte värt ett teoretiskt insparat antal kvadratmeter kontorsyta.
Citera
2026-06-05, 18:03
Medlem
g-in-a-gis avatar
Är det inte bara ett sätt att bli av med lite folk som kostar pengar? De inför 100% på kontoret i ett halvår så att de lataste slutar, sedan kan de duktiga stegvis få vara mer och mer hemma? Låter ändå smart.
Citera
2026-06-05, 18:04
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Skall vara?
Citera
2026-06-05, 18:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effektiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, men bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

"Tillfället gör tjuven"??? Vilken sjuk sak att säga. De jag känner som jobbar hemifrån 100% sitter sina 8 h per dag framför skärmen och drar sina lass, det är därför de får fortsätta jobba hemifrån. Annars hade de beordrats tillbaka till arbetsplatsen för lääänge sen.

Jag förstår att du är avundsjuk. Du kanske inte har tillräckligt bra karaktär och arbetsmoral för att få tillåtelse att jobba hemifrån.

Inse att du har tvärfel här. Det är de duktiga arbetarna som får vara hemma och jobba.
Citera
2026-06-05, 18:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Kan du ge exempel på nåt krav från EU?
Ärligt intresserad, misstror dig inte…

Bara några exempel: CSRD, ESG och EN 16931.
Citera
2026-06-05, 18:23
Medlem
Folk är generellt helt oproduktiva när de jobbar hemifrån.
Citera
2026-06-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Godtar du lön för enkom två timmar? Tänk hur mycket du skulle hinna på 4, 6 eller gud bevare oss alla, 8 timmar - som du faktiskt har betalt för...

Jag betalar mer än gärna "8 timmars" lön för 2 timmars arbete jämfört med 2 timmars lön för 8 timmars kaffedrickande, way of working möten, onödiga avstämningar och "beslutsmöten".

Om lönerna faktiskt hade speglat vad en individ producerar eller bidrar så hade dessa "2 timmars arbetare" troligen mer än gärna arbetat hårdare, men när det skiljer på sin höjd 5000:- (till fördel kaffedrickaren och snick-snackarna) så är det inte så konstigt att folk inte vill arbeta ihjäl sig.
Citera
2026-06-05, 18:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.

Skulle tro att det står i deras kontrakt att det kan komma att ändras.
Citera
2026-06-05, 18:37
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Folk är generellt helt oproduktiva när de jobbar hemifrån.
Ja när man hör alla bakgrundsljud under möten så begriper man att väldigt många inte bara jobbar hemma under dagen.
Har uppmärksammat att folk både klipper gräs, dammsuger, är i bilhallar, vid polen med barnen, handlar, osv.
Och om man behöver ha de med i möten eller en kortare diskussion/överläggning så svarar många inte.
Varken på telefon eller via mötesprogrammet.
Senare hör man av de med märkliga bortförklaringar.
Det var betydligt enklare för ett par år sedan att snabbt samla berörda för att gå igenom något.
Eller få hjälp med input, analys, tips, förhandsbesked på utförda experiment osv.
Citera
2026-06-05, 18:43
Medlem
Mailmanss avatar
Ärligt talat. Alla är olika, men de flesta jag känner jobbar typ 30% av sitt arbetstid när de kör hemifrån.

Har kunder som jobbar hemifrån ibland och det har skapat rätt mycket problem. Det är sjuuukt sega på svara i stressiga projekt och gnäller sedan på att vi inte levererar i tid.

Hamnade i en sits där jag tröttnade på en tjej och gick över henne till hennes chef för att förklara att det inte funkar de dagarna hon jobbar hemifrån. INGA glada miner när hon plötsligt blev tvungen att jobba heltid från kontoret. Jag va inte ensam om att klagat på henne visserligen. Men hon sa tydligen upp sig efter nån månad

Hon kunde ringa mig och säga att hon inte hade tid att skicka filer för att hon var och shoppade kläder.. riktigt stolpskott!
Citera
2026-06-05, 18:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Är det inte bara ett sätt att bli av med lite folk som kostar pengar? De inför 100% på kontoret i ett halvår så att de lataste slutar, sedan kan de duktiga stegvis få vara mer och mer hemma? Låter ändå smart.

Det blir inte de lataste som slutar utan de som enklast kan få jobb någonstans med hybridlöning. I regel är det toppskiktet bland personalen, de allra bästa. De går först. Kvar blir medelmåttig och latmaskar.
Citera
2026-06-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bara några exempel: CSRD, ESG och EN 16931.
Ok, tack ska kolla upp dessa 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in