2026-06-05, 18:18
Medlem
kraftfoders avatar
Det verkar som att typ 50% av männen blir förklarade som kronvrak vid mönstring.
så var det på min tid på 1980-talet.

(Eller så var det ovanligt många plattfötter i min grupp.)
Citera
2026-06-05, 18:25
Medlem
karjus avatar
Nejdå, upp tänker jag inte ge och det kan hända att lite erfarenheter på fronten gör den svenska ungdomen gott - så länge det inte blir så att etniska svenskar offras i någon köttkvarn någonstans och kvar i Sverige blir ersättningen i form av Muhammed.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ha ha underbart inlägg! Tyvärr ligger det en hel del i vad du säger... men vi får inte ge upp! Sveriges och Europas hopp är inte ute!

Utmärkt förslag av Kd.
Citera
2026-06-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om det här inte är enbart retoriska frågor, så är mitt svar att jag tror att världen skulle bli en mycket bättre plats om folk som inte älskar det land de bor i istället flyttade till det land som de faktiskt älskar. Till exempel tycker jag folk borde ha som personlig målsättning att bo i det land vars flagga de spontant känner för att vifta med när de tar studenten.
Och när man är klar med studenten så gör man väl gärna värnplikt i det land vars flagga man flaggade med? Och forsätter därefter att bygga upp landet med det bästa man har. För sig och sina landsmäns framtid.

Men alltså inte i Sverige, ifall man inte vill vifta med den svenska flaggan.
Citera
2026-06-05, 18:45
Avstängd
För några år sedan var det en artikel om att värnpliktiga hade känt sig "kränkta" och hade anmält befäl. De hade inte "fått tillräckligt med mat, och fick inte sova så länge som de ville". Och det fanns nyligen en artikel om hur de hade grisat ner på regementet vid en fest. Många av dagens unga är helt söndercurlade, men ska vara vårt försvar vid ev. krig?
Citera
2026-06-05, 18:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns civilförsvaret för de med problem.

Att lägga ner försvaret och värnplikten var ett stort misstag!

Företag borde inte anställa utan gjord värnplikt, över 20 år.

Det var Reinfeldt som såg till att värnplikten avskaffades. Han slaktade försvaret eftersom han ansåg att det var ett "särintresse". Bandvagnar, terrängbilar och allt inom försvaret för ett antal miljoner är nu borta. All annan utrustning såldes ut på ÖB för en spottstyver.
Senast redigerad av Newton555 2026-06-05 kl. 19:02.
Citera
2026-06-05, 19:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om det här inte är enbart retoriska frågor, så är mitt svar att jag tror att världen skulle bli en mycket bättre plats om folk som inte älskar det land de bor i istället flyttade till det land som de faktiskt älskar. Till exempel tycker jag folk borde ha som personlig målsättning att bo i det land vars flagga de spontant känner för att vifta med när de tar studenten.

Många viftar ju med två flaggor. Jag för min del hade mer än gärna viftat med svenska flaggan (alternativt tillsammans med den flagga där jag bor) om jag bosatt mig i ett annat land.
Fattar inte varför det ens är något att bry sig om.

Men till lite mer topic; om det ska bli obligatoriskt med lumpen, så tycker jag att man även kan kalla en jäkla massa generationer som nu sluppit under många år. Det finns ju mängder med potential i dem, utöver fjunisarna som är arton.
Citera
2026-06-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Många viftar ju med två flaggor. Jag för min del hade mer än gärna viftat med svenska flaggan (alternativt tillsammans med den flagga där jag bor) om jag bosatt mig i ett annat land.

Men till lite mer topic; om det ska bli obligatoriskt med lumpen, så tycker jag att man även kan kalla en jäkla massa generationer som nu sluppit under många år. Det finns ju mängder med potential i dem, utöver fjunisarna som är arton.

Så är det! Och vet du vad? Jag tror många äldre mycket gärna skulle göra lumpen och göra sig klara att försvara landet! För de flesta av dem har svenskt påbrå.
Citera
2026-06-05, 20:36
Medlem
Kommer sticka från Sverige även om jag hade gjort värn plikt
Citera
2026-06-05, 20:42
Medlem
Då kan deras barn börja först.
Citera
2026-06-05, 21:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
En flagga är inte bara en tygbit. Det är ett ställningstagande. Det är ett ställningstagande som till syvende och sist handlar om vart man riktar gevärspipan när skiten träffar fläkten.
Citera
2026-06-05, 21:14
Medlem
HRTs avatar
Värnplikten har fostrat män främst under hundratals år.
Man växer som människa, lär sig stå på egna ben och mognar mentalt.
Om fler hade genomgått värnplikt hade vi haft mindre kriminalitet och med all säkerhet mindre psykisk sjukdom då man lär sig sina begränsningar, lär sig att samarbeta, och utvecklas
Citera
2026-06-05, 21:21
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?

Jag borde bli kristdemokrat - i täckmantel av min fejkade krage och kristna utseende skulle jag mest ägna mig åt lite selektiv "friendly fire" men då å då passar jag även på att faktiskt försvara landet (i den mån det överhuvudtaget går då?!). Tummen upp för förslaget således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in