2026-06-05, 21:26
Medlem
grungewhores avatar
Jag var vapenvägrare som ung (på papper, i själva verket hade jag andra saker jag ville göra), men jag ångrar det verkligen idag. Inte på grund av avsaknaden när alla berättar lumparminnen, utan för att jag hade lärt mig en del om mig själv det tog för lång tid att fatta på egen hand.

Det är inte länge sedan vi hade allmän värnplikt så det är väl inget nytt utan ett återinförande?
Citera
2026-06-05, 21:39
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Kommer sticka från Sverige även om jag hade gjort värn plikt

Innan du vet ordet av, är det plötsligt svårt att resa inom Sverige, för att inte säga omöjlig att resa utomlands...
Citera
2026-06-05, 21:46
Medlem
I finland är det ca 80% och det är väl en rimligare siffra isåfall. Minst 20% av befolkningen vill man absolut inte sätta ett vapen i hand på och jag kan tycka det är bra att det finns ett urval där man bedömer det är lämpligt att lära ut våldsutövning till. Dessutom tycker jag siffran i allmänhet är för hög. Isåfall kan jag tänka mig mer civila uppgifter till hälften av dessa. Logistik, inhemsk matförsörjning, teknisk utbildning inom kommunikation, industri så vi kan vända om produktion till krigsmateriel och andra uppgifter som gör att om krisen kommer så klarar vi oss själva. Så max 40% nånstans, och då hälften av dessa på drönarutbildning. Det finns ingen mening med att lära 100% bli kanonmat i dagens krigsföring.
Citera
2026-06-05, 21:46
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Den samhällsmässiga utbildning som värnplikten trots allt gav många, exempelvis självkännedom, lagspelet i att agera i grupp etc. skiljer sig mot dagens kanske större egoism.
Citera
2026-06-05, 22:01
Medlem
I äldre generationer var det mer självklart
Men dagens generationer har inte vuxit upp med värnplikt
Skolor där lärare inte får straffa elever och curlande föräldrar
Man kanske inte ska vara så säker på att alla ställer upp
Det verkar inte vara en självklarhet i alla fall
Citera
2026-06-05, 22:03
Medlem
Att ha värnplikten som en slags allmän samhällsuppfostran kommer sänka försvarsförmågan rejält. Om det ska läggas pengar på att fixa utrustning att beväpna så mycket soldater i krigstid kommer det inte finnas pengar till kvalificerad utrustning utan vi är tillbaka till den underbeväpnade köttmuren
Citera
2026-06-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Som rubriken säger:
https://www.dn.se/direkt/2026-06-05/kd-vill-att-alla-unga-ska-gora-varnplikt/

Om man påstår sig vara svensk så vill man väl försvara Sverige. Antingen genom att aktivt stå mot en eventuell angripare, eller genom att stärka landets institutioner så att andra kan göra grovjobbet.
Vill man inte ha en bössa i handen kanske man behöver skita ner sig o ta en spade i handen. Eller köra långa transporter av ammunition, livsmedel och soldater. Eller köra sopor så att den ordinarie sopåkaren kan gå till fronten. Ja, det finns säkert bekvämare jobb också, men vad jag vill säga är att ingen skall chilla medan andra strider.

Eller vad säger ni andra? Skall den som inte ställer upp för andra få vara med i laget?
Skall man få vara "svensk", dvs medborgare, utan att göra sin plikt? Och om man får det, vilken typ av gräddfil tycker man sig då ha rätt att glida fram i?
Finns det folk som är "finare" än andra? Finns det någon "gud" som kan ge en fribrev?

Grundprincipen med lumpen var inte bara att försvara landet utan att man faktiskt utgick ifrån att om ryssen anfaller landet så kommer han antingen skjuta dig eller så är du så pass hyfsat utbildad att du skjuter honom och denna tanke är rimligen helt korrekt.
Anfaller ryssen oss exakt som Ukraina, så håller det inte med att bara säga att man är helt ointresserad av krig till ryssen och därför ska bli sonad.
Du kommer att bli skjuten i ett sådant läge!
Sedan kan man väl säga att med allt löst folk som vi släppt in i landet, så vill jag verkligen inte att många av dem ska ha någon militärutbildning.
Där emot så tycker jag att alla måste ändå liksom aktiveras vid en krigssituation.
Det går inte att folk ska sitta hemma och själva liksom klura ut hur de ska klara sig vid ett krig. Isåfall kommer det sluta i rena upploppen.
Alla måste ha en uppgift, samt känna att de gör skillnad i vad de kommer bidraga med.
Vård, mat till folket, hålla infrastrukturen ingång.
Det finns massa, garanterat långt mer än förr, som är väldigt viktigt inom civilförsvaret.
Citera
2026-06-05, 22:43
Medlem
Väldigt påstridig val koncept i sak, den marionetter i folket i mängden, behöver inte alla utföra militärisk utbildning. Lag baserat attraktiva få mer resurser i militären är grundläggande i militär befästning.

Rent ekonomiskt i realiteten att öka Sveriges militära bnp gentemot Sveriges nationella intressen på värdskapet i personalfrågan, är det ekonomiskt möjligt att det blir kontinuerligt I frågan att rekrytera soldater.
Senast redigerad av Murte 2026-06-05 kl. 23:29.
Citera
2026-06-05, 22:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Grundprincipen med lumpen var inte bara att försvara landet utan att man faktiskt utgick ifrån att om ryssen anfaller landet så kommer han antingen skjuta dig eller så är du så pass hyfsat utbildad att du skjuter honom och denna tanke är rimligen helt korrekt.
Anfaller ryssen oss exakt som Ukraina, så håller det inte med att bara säga att man är helt ointresserad av krig till ryssen och därför ska bli sonad.

Vi fick inte säga "ryssen" under VPL. Vi fick säga "motståndaren", "andra sidan" etc.
MEN vi fick inte säga ryssen. Då fick vi tillsägelse. -Även om alla fattade att det var ryssen som menades.. Tycker att officerskåren (dåvarande alltså) skall be om ursäkt! -Annars...
Citera
2026-06-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag har gjort lumpen. Fy fan säger jag. Vilket helvete under 7,5 månad det var. Önskar inte min värsta fiende att gå igenom det jag gjorde.
Låt lumpen vara frivilligt.

Jag har gjort lumpen. 15 månader. Viken underbar tid!

Värnplikten gav mig insikter om andra, om gruppdynamik och om mig själv.
Den gav mig vänner - för livet, faktiskt.
Affärskontakter också, samt en bra urfyllnad av ungdomens tunna CV.

Tänk så olika man kan uppleva saker och ting.
Citera
2026-06-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vi fick inte säga "ryssen" under VPL. Vi fick säga "motståndaren", "andra sidan" etc.
MEN vi fick inte säga ryssen. Då fick vi tillsägelse. -Även om alla fattade att det var ryssen som menades.. Tycker att officerskåren (dåvarande alltså) skall be om ursäkt! -Annars...

"Stormakt Röd" hette det i förutsättningarna inför våra övningar.
Citera
2026-06-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag har gjort lumpen. 15 månader. Viken underbar tid!

Värnplikten gav mig insikter om andra, om gruppdynamik och om mig själv.
Den gav mig vänner - för livet, faktiskt.
Affärskontakter också, samt en bra urfyllnad av ungdomens tunna CV.

Tänk så olika man kan uppleva saker och ting.
Vi kanske helt enkelt har olika personligheter. Vissa passar lättare in där medans andra lättare passar in någon annanstans. Vi kanske hade helt olika uppväxter - tonårsperioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in