2026-06-05, 16:56
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogren
Det är inte något enskilt parti som drivit igenom lagarna som får bankerna att göra så här. I grunden är det EU-direktiv som ligger bakom. Sverige stiftade en lag 2017 som genomförde i huvudsak EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Den hade därför inte sitt ursprung i ett enskilt svenskt partis politiska program, utan i ett EU-gemensamt regelverk som sedan antogs av riksdagen.
Men som vanligt är svensken väldigt duktig på att följa EU lagen till punkt pricka. Har ett konto hon N26 i Tyskland och de kommer aldrig med några förfrågningar. Är det enbart är i Sverige som tolkar direktiven så väldigt strikt?
Citera
2026-06-05, 17:09
Avslutad
Inte första gången man hör om sånt här. Tycker att just Swish verkar vara känsligt? Swishar sällan men har ju fått större summor swishade ibland när jag sålt grejer. Men det kanske är frekvensen av swishningar och inte summorna som är problemet...

Sjukt i alla fall att bankerna så lätt ska kunna ställa till det för sina kunder.
Citera
2026-06-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Nej jag har inga lån. Anledningen var att jag inte svarat på ett mail om kundkännedom. Av någon anledning hade jag gett banken en mailadress jag inte använder så ofta. Nedstängnigen gick väldigt snabbt och något vanligt brev skickades aldrig.
Så du är alltså en idiot men skyller ändå på banken? Hoppas att du förlorade mycket pengar. Snacka om att ha offerkofta storlek xxxxxxxxxl. Naturligtvis får hon inte kontot spärrat för att hon fått en swish på 500 kronor om den inte kommer från en knarkförsäljares konto eller en terrorist
Citera
2026-06-05, 17:54
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så du är alltså en idiot men skyller ändå på banken? Hoppas att du förlorade mycket pengar. Snacka om att ha offerkofta storlek xxxxxxxxxl. Naturligtvis får hon inte kontot spärrat för att hon fått en swish på 500 kronor om den inte kommer från en knarkförsäljares konto eller en terrorist
Du vet att det du skrev just nu är förtal då du utmålar henne som terrorist/ knarkhandlare du är inte så säker i din anonymitet som du tror. Att du kallar mig för idiot är inga problem eftersom Nisse 71 inte finns i verkligheten.
Senast redigerad av Nisse71 2026-06-05 kl. 18:01.
Citera
2026-06-05, 18:32
Medlem
sk33s avatar
Ja, lite märkligt hur det slår ibland. Har många arbetskamrater som swishar till varandra hejvilt, och rätt bra summor också då det köps fredagspizzor/kebab från nån släktings restaurang till jobbet, etc, så kan ju bli 20-30 swish, ofta med texter som "mat", "pizza", "avsugning", "1 g knark" etc. Har inte hört att nån blockats. De flesta har utrikiska namn.
Citera
2026-06-05, 18:47
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Klart det ligger en hund begraven här..
Ja. Att vi inte äger någonting själva utan leker vuxna med en liten elits leksakstokens.
Citera
2026-06-05, 19:17
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Jag har fått mitt konto stängt samma dag som det blev öppnat av 3 banker i rad nu. 1, Länsförsäkringar, Danske Bank och SEB. Detta är en ny ful metod som bankerna använder för att kringgå den europeiska lagen om rätt till bankkonto och ger dom fritt spelutrymme att kunna få välja sina kunder. I mitt fall har jag betalningsanmärkningar och skulder. Riktigt riktigt jobbigt är det. Har varit utan bank i 1 år nu.
Citera
2026-06-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Trodde bara det var Swedbank som sysslade med sådana konstigheter. Nu Handelsbanken också?

Bra att du vaknar..verkar vara en alldeles för spridd uppfattning att detta skulle vara något specifikt för Swedbank.
Citera
2026-06-05, 19:46
Medlem
Man får ju mellanöster-vibbar direkt. Sen ser hon ju ut att vara en islamist och detta har ju förmodligen gjort att bankens säkerhetssystem flaggat henne.
Citera
2026-06-05, 19:57
Medlem
Firewaias avatar
De som tror att detta är hela historien är hjärndöda idioter.
Citera
2026-06-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Man tycker att de borde ställa frågor först innan de bara stänger ner folks konto. Var det så jävla svårt att fråga "du den här swishen, vad är det för transaktion?"

Men som flera redan skrivit, det känns som det måste ligga mer bakom i detta fallet.

Exakt vad jag sagt länge. Man skjuter först och ställer frågor senare. Borde vara tvärt om. Självklart om det handlar om mångmiljonbelopp så tycker jag att banken kan agera och stoppa först och ställa frågor senare, men när det är småbelopp som hundralappar eller tusenlappar så finns det ingen anledning att stänga av först och fråga senare. De borde istället fråga kunden och om svaret känns oseriöst från kunden eller inget svar alls så kan de stänga kontot och swish och BankID osv, men inte utan att först snacka med kunden. Sånt jävla missbruk av bankerna!
Citera
2026-06-05, 20:20
Medlem
Citat:
Du vet att det du skrev just nu är förtal då du utmålar henne som terrorist/ knarkhandlare du är inte så säker i din anonymitet som du tror. Att du kallar mig för idiot är inga problem eftersom Nisse 71 inte finns i verkligheten.
Du vet om att du är korkad och inte kan juridiken? Jag skrev inte att hon var terrorist jag skrev om hon terrorist. Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in