2026-06-05, 14:48
Medlem
Det handlar naturligtvis inte om nån swish på 500kr, det ligger en hel kyrkogård med hundar begravda här och misstanke om drogförsäljning etc.
Citera
2026-06-05, 14:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6vGd0/fodelsedagspengen-blev-en-mardrom

Hur lyckades du få dina fonder tvågssålda?

Edit, såg att du inte svarat på frågor om kundkännedom, då du inte kollat via den kontaktväg du angett till banken. Felet var alltså ditt..?
Citera
2026-06-05, 14:59
Medlem
Ganonitos avatar
Är ju omöjligt att dra några slutsatser då det är en låst artikel, men troligtvis är det något mer som ligger bakom.
Citera
2026-06-05, 15:09
Medlem
Det är inte något enskilt parti som drivit igenom lagarna som får bankerna att göra så här. I grunden är det EU-direktiv som ligger bakom. Sverige stiftade en lag 2017 som genomförde i huvudsak EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Den hade därför inte sitt ursprung i ett enskilt svenskt partis politiska program, utan i ett EU-gemensamt regelverk som sedan antogs av riksdagen.
Citera
2026-06-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det handlar naturligtvis inte om nån swish på 500kr, det ligger en hel kyrkogård med hundar begravda här och misstanke om drogförsäljning etc.

Så är det naturligtvis - de 0deklarerade 500 kronorna var droppen.
Citera
2026-06-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo

Det kan handla om bedrägeri i flera led, pengarna härrör från bedrägeri från början sen har det swishats vidare 2 gånger och helt plötsligt hamnar en liten del hos en laglydig som kanske köpt nåt på blocket då stänger banken ner hela kedjan tills det är utrett.

Och JA det här kan hända vem som helst.. ingen har koll på ursprunget på alla pengar om man handlar på blocket tradera eller genom Swish.
Senast redigerad av LDRLDR 2026-06-05 kl. 15:28.
Citera
2026-06-05, 15:20
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Bankerna idag verka se alla sina kunder som terrorister och grova brottslingar. De stänger ner mängder av konton på väldigt lösa grunder eller inga alls. Jag vet inte om det är den nuvarande regeringen som skrämt upp bankerna till den grad att de nu går "bannanas" på allt och alla. Fick sjäv min depå på Nordnet nedstängd efter en kortare semesterresa de hade tvångsålt mina fonder till en hög avgift vid en ogynasam tidpunkt. Funderar på att flytta alla mina pengar till utländska banker som N26 eller Wise då jag inte längre litar på svenska banker.

Vem fan litar på banker 2026? Gör som en normal människa och dela upp stålarna i 30 olika banker, guld i ett kassaskåp, kontanter under madrassen osv.
Citera
2026-06-05, 15:22
Medlem
Citat:

Lustigt det där. Vi är ett gäng som ofta lagar mat och partajar ihop. Det leder inte sällan till att en handlar. Denna skickar sen ut förfrågningar på ungefär liknande belopp till alla deltagare varje gång. Brukar landa på 350-ish per skalle. Har pågått i många år. Men ingen har blivit avstängd.
Citera
2026-06-05, 15:40
Medlem
Folk vill ju ha det såhär. Kontantfritt samhälle. Funkar finfint tills ekonomin kraschar och alla ska försöka få ut sina sparmedel. Eller en solstorm som slår ut elektroniken.
Citera
2026-06-05, 16:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Sen när är 500 kr en finansiering av terror ?
Undra hur många bomber, AK-47 man kan få för 500 kr.
Eller varför inte, tvätta pengar. Få en engångsswish på 500 kr. Fyfan vilka stolpskott.
När handlar om så låga belopp som 500 kr så borde bankerna helt ärligt skita i om det är svarta pengar eller inte.
Citera
2026-06-05, 16:41
Medlem
Väldigt olustigt att Aftonbladet inte granskar det lite mer ingående innan de publicerar dessa uppgifter som gör att gemene man blir orolig. Är ganska säker på att här ligger det en hund begraven.
Citera
2026-06-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Är ju omöjligt att dra några slutsatser då det är en låst artikel, men troligtvis är det något mer som ligger bakom.

Varför är det troligtvis något mer som ligger bakom? Kan det inte lika gärna vara så att banken missbrukar sin ställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in