2026-06-05, 11:53
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wario-Man
Ofta är inte en synonym till allt eller alla. Allt eller alla betyder 100% av någonting. Så du försöker förvränga det jag har skrivit och göra en halmgubbe. Hur är dina kunskaper i svenska språket?

Hur ofta står andra människor och viftar med andra nationsflaggor och samtidigt ropar ut rasistiskt trams. Inte så ofta va? Däremot förekommer svenska flaggan oftare i sammanhang där man gapar och skriker rasistiskt trams. Typ NMR eller andra rasistiska organisationer.

Ingen eller väldigt få människor kommer ha problem med att du hänger en svensk flagga på din uteplats eller viftar med den på stan. Men har man svårt att inte gapa massa rasistiskt trams samtidigt så då blir det ju problem såklart. Men i sverige är vi inte så patriotiska av oss så rent generellt så viftar vi väldigt sällan med svenska flaggan över huvud taget. Vilket leder till att folk som gör det framstår som kufiska.

Kan ju vara därför jag formulerade det som frågor och inte påståenden, jag efterfrågade vad det var du menade, jag påstod inte att du menade det.

Nja, det har ju varit en hel del Palestina-demonstrationer och Iran-demonstrationer och Israel-demonstrationer där både nationsfanor och rasistiska slagord förekommit.

Flaggviftandet var vanligt historiskt, men vänsterliberaler misstänkliggjorde det, internationalister och kosmopoliter har ju både misstänkliggjort och förkastat nationen och nations symboler. I vilket fall är det inte ”rasister” och ”nazister” som tagit patent på nationalsymboler, det är vänsterliberaler som förkastat symbolen.
Citera
2026-06-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wario-Man
Hur ofta står andra människor och viftar med andra nationsflaggor och samtidigt ropar ut rasistiskt trams. Inte så ofta va? Däremot förekommer svenska flaggan oftare i sammanhang där man gapar och skriker rasistiskt trams. Typ NMR eller andra rasistiska organisationer.

Nej, det gör den inte. NMR använder nästan aldrig den svenska flaggan, vilket är logiskt, eftersom de inte identifierar sig med nationen Sverige utan hellre vill se en pan-nordisk stat.

SD använde flaggan ofta förr, men sedan de kom in i riksdagen har de slutat med stora demonstrationer.
Citera
2026-06-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Om jag skulle hänga upp en sverigeflagga utanför min dörr så skulle sambon ifrågasätta det 100%. Det skulle även andra. Men när man åker förbi en del andra hus så ser man diverse flaggor.

Är det inte vanligt att ha Sveriges flagga som fasadflagga? Skulle din sambo ifrågasätta det till 100% om du vill sätta upp en sådan?

Ska du flagga med en större flagga så görs det lämpligen på en högre flaggstång. Det finns vissa tumregler för hur stor flagg det ska vara till en viss längd på flaggstång o.s.v.

Och vanligen flaggar man bara på flaggdagar och privata högtidsdagar, andra dagar använder man vimpel på flaggstången. (Dock ej med korsvimpel som är modernt påfund.)
Citera
2026-06-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är det inte vanligt att ha Sveriges flagga som fasadflagga? Skulle din sambo ifrågasätta det till 100% om du vill sätta upp en sådan?

Ska du flagga med en större flagga så görs det lämpligen på en högre flaggstång. Det finns vissa tumregler för hur stor flagg det ska vara till en viss längd på flaggstång o.s.v.

Och vanligen flaggar man bara på flaggdagar och privata högtidsdagar, andra dagar använder man vimpel på flaggstången. (Dock ej med korsvimpel som är modernt påfund.)

Svenska flaggan är standard i sommarstugeområden och villakvarter. Att hänga ut svenska flaggan på balkongen i ett s.k. utanförskapsområde ses däremot nästan som en krigsförklaring.
Citera
2026-06-05, 13:16
Medlem
Citat:
Har Sveriges rasister tagit/fått patent på flaggan och detta har anammats av resten av samhället? Varför har det blivit så?
Om man reser runt i världen så kommer man snart underfund med att det finns ett samband mellan nationalism/flaggviftande och kassa länder. Min erfarenhet är att nationalism växer sig stark i efterblivna samhällsstrukturer.
Citera
2026-06-05, 13:30
Medlem
dude2ks avatar
Hissa flaggorna! Hoppas nationaldagsfirandet går lugnt till i år.
Citera
2026-06-05, 13:54
Medlem
Smekarn87s avatar
Svar ja. Innan brukade arbetarrörelsen böra fanan I första majtåget.
Citera
2026-06-05, 13:57
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Men sätt upp en flagga bara och sluta att gnälla. Och visst fan ser man den svenska flaggan lite här och var i diverse trädgårdar.

Åk till tyskland och spana. Där ser man inga tyska flaggor någonstans och då var inte den ens den officiella flaggan under nazityskland
Citera
2026-06-05, 14:09
Medlem
Citat:
Har Sveriges rasister tagit/fått patent på flaggan och detta har anammats av resten av samhället? Varför har det blivit så?

Nej, det har inte blivit så. Mängder av helt vanliga svenskar flaggar vid högtidliga tillfällen.
Citera
2026-06-05, 16:22
Avslutad
Det var väl inte "rasisterna" utan skitnödiga politiker som gjorde så att flaggning med Svensk flagga blev fult?

Blev ombedd att plocka ner min flagga av bostadsbolaget för att det kunde se som rasistiskt, skitnödiga jävlar
Citera
2026-06-05, 16:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Man vajar inte flaggan i mörker utan belysning lika lite som man drar den på marken. Det symboliserar att riket fallit
Det håller jag inte med om. Sverige är Sverige även på natten.
Citera
2026-06-05, 16:59
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det håller jag inte med om. Sverige är Sverige även på natten.

Spelar ingen roll om du håller med om det eller ej? Du behöver inte hålla med om att solen skiner på dagen, den gör det oavsett.

Du vet väl vad symbolik är?

https://flaggmax.se/pages/flaggregler?srsltid=AfmBOoo39oTXm6h8d1yVN03Leaezj5 V-R9L847kK_61C3qujTQtUJpC9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in