Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Jag jobbar i öppet kontorslandskap och arbetsgivaren har långt ifrån arbetsplatser till alla vilket innebär att man kan få sitta i mötesrum, i entrén eller i värsta fall på golvet för att arbeta. Så de kan omöjligen tvinga tillbaks alla till arbetsplatsen när de inte ens har platser att erbjuda längre. Många gånger har jag fått åka hem för att kunna jobba efter möten, jag vägrar sitta på golvet och jobba, det är för oergonomiskt. Dessutom får vi inte prata högt eller ringa samtal vilket gör det totalt meningslöst att vara där och dessutom omöjligt att utföra mitt jobb (som innebär kontakt med andra). De rationaliserade bort det under pandemin. Så de ska vara jävligt glada att så många arbetar hemifrån för annars kommer de att öka sina lokalkostnader rejält.
De kan ju också minska arbetsstyrkan, vilket säkert är en tanke med att samla styrkorna. Att företag ska vara främlingslegioner med personalen sittande hemma för sig själva är ju kort och gott en helt absurd idé. Det är nog ett stort antal arbetsuppgifter som kan utföras på ett mer effektivt sätt genom automatisering eller helt enkelt rationaliseras bort. Ett problem är ju hur EU ätit sig in i företagens verksamhet och ställer krav på olika redovisningar som inte ger ett dugg tillbaka för att utveckla företagets affär, snarare tvärtom. Många IT-system innebär också att de utvecklas mest för att IT-enheten ska rättfärdiga sin egen position, inte för att användarvänligheten blir bättre eller systemet effektivare i sig.
Vad tillför du egentligen för din arbetsgivare med dina arbetsuppgifter?