2026-06-04, 21:56
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är nog snarare precis motsatsen, lågpresterarna som man vill bli av med får ju inga andra jobb och tvingas vara kvar, högpresterarna som man önskar behålla får snabbt nya jobb och tackar för sig.

Fast det är klart, om närvaro värderas högre än prestation så väger väl den förstnämnda gruppens underprestationer upp antar jag. Fast tycker ändå det är en konstig prioritering från de bolag som har det synsättet.

Håller med.

Fast i mitt fall så sa cheferna "ja vi har den här policyn men den gäller såklart inte dig", men i praktiken funkar inte det heller då det blev väldigt konstig stämning på jobbet när det var jättehårt med denna regel men så blev jag ifrågasatt hela tiden varför det inte gällde mig. Nä, vill man bli av med lågpresterande kan man bli det ändå om man vill. Det finns bättre sätt.
Citera
2026-06-04, 22:00
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

Jag antar att detta inte gäller chefer? De brukar inte ha några problem med att "jobba" hemifrån (typ golfbanan, båten, sommarvillan etc).
De som kan få jobb någonstans där flexibel arbetsplats också finns för folk på "golvnivå" kommer att se till att få ett sånt jobb.
Citera
2026-06-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.

Förstår att det är jobbigt att inte vara tillräckligt begåvad för att kunna skaffa sig en utbildning som räcker till ett bekvämt kontorsjobb, men bitterhet har aldrig varit klädsamt.

Kom igen nu, knyt näven och ta nya tag. En dag kommer det kanske kännas lite bättre.
Citera
2026-06-04, 22:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Vi har precis blivit tillsagda att vara på kontoret minst 4 dagar i veckan. Lite jobbigt eftersom jag pendlar och hittills haft det i princip fritt, men jag håller med om att det blir effektivare om alla är på kontoret. Dock skönt med nån dag hemma då man kan sköta utbildning och administration etc.
När jag jobbade så var distansarbete inget kul. Sämre resultat i de grupper jag medverkade i oavsett om jag själv kunde prestera mer än på kontoret.

Jag har rätt skönt också.
7 av veckans dagar hemma med inkomst högre än när jag jobbade.
Kan jag kalla det för distansarbete?

Håller helt med SCANIA som nu alla återgår till kontoret.
Citera
2026-06-04, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant ämne med så mycket åsikter.
Huruvida det är bra eller dåligt med distansarbete tror jag personligen har väldigt mycket med arbetets art att göra.
Vissa uppgifter sköts bättre på plats. Andra sköts bättre på distans. För vissa uppgifter saknar det helt betydelse. Jag tror de allra flesta medarbetare själva känner vad som fungerar bäst.
Att produktiviteten generellt skulle öka om man förbjuder distansarbete tror jag inte ett dugg på. Jag vet själv flera områden och arbeten där effekten skulle bli den rakt motsatta. Exempelvis vid stora arbetstoppar och tajta deadlines. Att kapa två timmars resande per dag är oerhört värdefullt. Sen har vi det här med övertid under arbetstoppar. Jag vet folk som under perioder jobbar 14 timmar om dygnet på distans. Aldrig att de skulle göra den insatsen på ett kontor för att lämna byggnaden kl 22, för att därefter stiga upp 06:30 och vara på plats pigg och glad 08:00 påföljande dag.

Jag tror detta bara kommer av att ledningen känner sig överflödig när det saknas personer att övervaka. Sen kan det vara så som anförs i tråden. Att man önskar att folk ska säga upp sig. Frågan är då bara om rätt personer säger upp sig. Min erfarenhet är att när ledning ger dåliga arbetsvillkor drar de som är efterfrågade på marknaden. Kvar blir äldre och de som har svårt att få andra jobb. Det blir lite brain drain helt enkelt. En annan implikation är att kostnader för lokaler och annan infrastruktur lär öka.
Citera
2026-06-04, 22:33
Medlem
Presterar nog 2-3 gånger mer utan att överdriva, än många nära kollegor som gillar kontoret och bara pratar bort dagarna .. Kan leva med att glida in 1-2 gånger max i veckan, men hade föredragit helt valfritt...

Ibland åker jag bara in för att äta lunch och för att sitta och chilla en sväng, titta på folk, sen fortsätter jag hemma.

Vissa dagar sover jag bort, men det tar jag igen på kvällen eller helgen då jag ofta presterar bättre. Det enda som är viktigt är egentligen värdet man levererar ingenting annat...

Är väldigt lojal mot min arbetsgivare men arbetsgivaren måste såklart respektera hur jag vill leva mitt liv, annars väljer jag en annan, får erbjudanden varje månad...

Intressant med dessa slavar som värderar arbetsgivare mer än sig själva ... En arbetsgivare är några ord, namn på papper hos bolagsverket och i några system, inte värt mer än ens liv ...

Tror inte direkt att man på sin dödsbädd kommer ånga att man inte bidrog mer till den artificiella "tillväxten" som gör miljardärer rikare...
Senast redigerad av devaleva 2026-06-04 kl. 22:43.
Citera
2026-06-04, 22:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Smiter du iväg till gymmet på arbetstid? Det säger väl allt om hur effektiv du är och hur extremt oeffektiv du var på kontoret.
Hur fan kan man tillåta detta?
Du verkar ju vara direkt efterbliven.

Därför att en paus kan göra underverk för effektiviteten. Kanske sammanställer en rapport under kvällen istället?

Man borde fokusera mer på resultat och produktivitet. Mindre på närvaro och tidpunkt.
Citera
Medlem
Citat:
Finns ett par problem även om du har rätt i sak:
1. Många har troligen börjat jobba på bolaget med ett löfte/villkor om att kunna jobba hybrid, det går alltså inte riktigt att ändra spelreglerna mitt i matchen om man kommit överens om något annat
2. Många är troligen småbarnsföräldrar och kommer att behöva ta ut mängder av sjukdagar och vab om distansarbete förbjuds, vilket slår mot produktiviteten
3. Även om en arbetsgivare rent juridiskt har rätt att fatta impopulära beslut så bör man vara försiktig med att göra det då det riskerar att skada förtroendet/lojaliteten för arbetsgivaren
4. Högst troligt finns behov hos vissa att kunna jobba hemifrån pga. hälsoskäl/stress etc. vilket riskerar att skapa avundsjuka och dålig arbetsmiljö
5. På frågorna om hur alla ska kunna hitta parkering mm. får man ett svepande svar om att "det får lösa sig", vilket inte framstår som förtroendeingivande. Risken är tvärtom att arbetsgivaren inser att beslutet är ohållbart men hoppas på att folk ska säga upp sig.
6. På samma tema som p. 5 är provocerad uppsägning förbjudet och kan resultera i enorma skadestånd.
7. Finns självklart mängder av arbetsmiljöaspekter som aktualiseras kring stress etc. som troligen inte har beaktats. Risken är stor för sjukskrivningar.

Om det är så oerhört jobbigt att jobba (på Scania) får man söka jobb någon annanstans!
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Fast det gör man ju på kontoret också och så såg det ut långt innan 2020.

Men, då är det ju företagskulturen och de anställda, samt ledarna det är fel på - och då skall väl inte dessa premieras genom att kunna få jobba hemifrån. De skall ju sparkas!
Citera
2026-06-04, 22:46
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Finns en stor baksida med det där och det är att det blir avsevärt svårare att koncentrera sig med massor med kollegor som "bara har en fråga" och vill hänga och snacka hela tiden. Forskning visar att det tar runt 30 minuter att komma tillbaka in i djup koncentration om man blivit avbruten så det är inte direkt en vinst i produktivitet att osjälvständiga personer som vill lassa över sitt jobb på andra ska störa de duktiga personerna som försöker få jobbet gjort.

Generellt verkar det även finnas en övertro på värdet av "spontana möten" som ju ofta lyfts som en fördel med att träffas på kontoret så ofta som möjligt. Det verkar finnas en idé om att dessa snack vid kaffemaskinen ska leda till nån odefinierad form av idéspruteri som är ytterst kritisk för att företaget ska gå framåt.

Sanningen är att 99% av dessa "spontana möten" inte leder nånvart överhuvudtaget, allt som oftast snackar man om fotboll eller TV-serier eller annat som inte är jobbrelaterat, vilket ju knappast driver företaget framåt. För övrigt, fikapaus vid kaffemaskinen är ju avsedd för att vara just pauser, sitter man och snackar jobb hela dagarna så är det rätt välbehövligt med en break där man inte tänker på jobbet så jag tror många är rätt mentalt stängda för att snacka status på projekt och deadlines även då.
Kan du sluta copea hela jävla tiden? Acceptera att vi går mot nya tider, eller snarare tillbaka till normalläget. Sen kan du fortsätta med ditt domedagssnack om att de smarta kommer sticka och hitta ett nytt jobb med 20.000 högre lönepåslag trots att marknaden ser ut som det gör

Funkade det 2019 så kommer det även funka 2026. Men lata jävlar som dig som bara vill kunna vakna upp i kallingar och starta upp datorn klarar vi bra utan.

Säger nåt om I-landsproblemet. I Afrika går de flera mil för att få lite vatten. I Sverige gråter man för att man inte får jobba hemifrån i pyjamas...
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-06-04 kl. 22:49.
Citera
2026-06-04, 22:50
Medlem
avulsions avatar
Det är väldigt anakronistiskt att kräva att intellektuellt arbete måste skötas på plats under övervakning. Den enkla sanningen är att strebrarna, dvs alla mellanchefer, blev onödiga när vi började distansarbeta under pandemin. Det handlar om att dessa onödiga ordningsmän känner att de ligger pyrt till när de inte har någon att övervaka. Vi som har expertkunskaper klarar till och med av att träffas om ett sådant behov uppstår.
Bilföretagen går riktigt dåligt, det är dödsryckningarna som gör att man återinför närvarokrav och stämpelklocka.
Citera
2026-06-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo så kan det vara men i arbeten med människor funkar det dåligt.

-Var är chefen idag?
-Jo han jobbar hemifrån.
-Idag igen, vi behöver träffa honom och prata. Han är ju aldrig anträffbar-
-Du kan ju alltid boka ett teams möte med honom.
-NEJ!

Jag har erfarenhet av när det funkar bra och när det inte funkar speciellt bra.

Som chef har man även arbetsmiljöansvar och då gäller det även hur den personal har det där hemma där de då arbetar.

Pandemin var starten på stort antal distansarbeten. Behövdes då men inte i den utsträckningen vi hade då.

Om man planerat utrustning och kontor för att Teamsmöten ska fungera, så fungerar Teamsmöten.

Och har man inte gjort det, så ska man ha stryk.

För övrigt finns en lång tråd på samma ämne här:
(FB) SHB vill begränsa distansarbete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in