Citat:
Ursprungligen postat av
EatTren
Jag skulle vilja påstå att majoriteten av hemmajobbare inte är mer produktiva hemma än på arbetet. Är väl riktigt nice att kunna jobba hemifrån om man är sjuk eller har en sjuk unge hemma men hela tänket att inte träffa kollegor, socialisera, utbyta idéer osv är dömt att inte funka
Se det jag skrev ovan, grejen idag är som sagt att om man "träffas" på kontoret så stänger ju folk ändå bara in sig i egna Teams-möten ändå så det blir liksom inte riktigt de där effekterna du nämner.
Sen är det ju förstås så att pendling, tidiga morgnar, stress i kollektivtrafiken osv. tär rätt mkt på en psykiskt, den där normen som fanns 2019 att man kom till jobbet outsövd och helt genomsvettig samt med ångest varje morgon bidrog ju inte direkt till att man presterade bra på jobbet.
Finns såklart andra fördelar med att ses på plats, såsom att man bygger relationer med kollegor, men just sett till produktivitet är det så att många jobbar bättre hemma.
Spelar förstås även roll att det inte är 70-talet längre med egna arbetsrum, öppna kontorslandskap är idag normen överallt och det är svårt att koncentrera sig i en sådan miljö. Ett problem är ju att kontoren är utformade just för att man ska "hänga" med kollegorna hela tiden, både vid skrivbordet, vid "lounger", i fikarummet, osv. Går jag själv till jobbet är det ju för att jobba och inte hänga, ett kontor fyller alltså inte samma funktion som en nattklubb.