Citat:
Nej, de är inte mer trovärdiga. Det är därför jag alltid tänker när någon säger något: "Är det här sant?", AI eller människa, och så funderar jag över det. Men som jag repeterat massor av gånger nu, handlar det inte om vad som är sant, som du verkar ha fastnat totalt i av någon outgrundlig anledning och klarar inte att tänka utanför det.
På samma sätt som du inte kan utgå ifrån att det som en AI säger är sant så kan du inte utgå ifrån att det som en annan människa säger är sant, då andra människor också ständigt har fel. Från ditt perspektiv är alltså inte andra människors påståenden trovärdigare än en AI:s.
Du kan inte heller veta om det du säger är sant eller inte. Människor har fel hela tiden, inte sällan om saker som de är helt övertygade om stämmer. Du kan vara övertygad om att det du säger är sant, precis som en AI kan vara det, men du kan samtidigt ha fel, precis som en AI kan ha det.
Så eftersom du de facto är lika opålitlig som en AI, vari ligger den praktiska skillnaden?
Du kan inte heller veta om det du säger är sant eller inte. Människor har fel hela tiden, inte sällan om saker som de är helt övertygade om stämmer. Du kan vara övertygad om att det du säger är sant, precis som en AI kan vara det, men du kan samtidigt ha fel, precis som en AI kan ha det.
Så eftersom du de facto är lika opålitlig som en AI, vari ligger den praktiska skillnaden?
Jag försökte förklara sist och frågade om du förstod. Gjorde du inte det, kan du väl säga det.
Den praktiska skillnaden mellan en människa och en AI, är att en AI bara svarar utifrån elektriska signaler medan en människa kan reflektera över om saker är sanna eller inte. Sen kan de dra fel slutsats. Men det är inte vad det handlar om, återigen, utan att de kan det och för dem, har det de anser är sant, ett värde för dem. Men om människan är en maskin, har de inte själva valt att anse att det är sant, utan svaret är givet. Då är deras åsikt om vad som är sant eller inte ointressant, för de kan inte anse något annat.
Är du alltid så här enkelspårig?