2026-04-16, 19:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Landet är för glesbefolkat även i de tätare delarna, och det saknas kundunderlag. Brorsan vandrade från Dalarna ned till Stockholm för ett par år sedan, det verkade trevligt men man får ju stanna på lokala pizzerian och de ligger inte särskilt tätt.

Tycker det är en väldigt bra och tydlig illustration av vad jag själv upplever.
Citera
2026-04-16, 19:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Jag vet att det finns alternativ för de som vill ha cykelsemester. Finns tex cykelleder. Men vill alla (eller många) ha den sortens semester som du nämner? Regelbundna stopp tex varannan kilometer för att dricka och äta.

Måste det vara utsikt då?

Jag har besökt Carlstens fästning och Bohus fästning, och vet att det finns lite att äta/dricka. Visst, ingen utsikt, men är det så viktigt? Man får utsikt från andra platser på dessa fästningar.

Och när det gäller vandringsleder, så undrar jag om det finns något större intresse för värdshus och liknande längs vägen. Jag vet att vissa ställen erbjuder café eller liknande. Vissa erbjuder någon form av paket för vandrare och cyklister, där matpaket kan ingå. Sedan beror det väl på hur lång vandringsleden är, och hur snabbt det går att gå den sträckan. Vissa kanske vill grilla på nån grillplats längs vägen eller ta med sig egen matsäck, andra blir inte hungriga längs vägen. Osv. Och värdshus etc kan nog bli väldigt säsongsberoende och kanske inte kan hålla öppet året runt pga låg efterfrågan.

Handlar det verkligen om snålhet? Finns ju gott om människor som faktiskt gillar att vara ute i naturen, friluftsliv och vandringar. De skulle föredra att ta med sig egen mat och dryck ut i skogen, och välja valfri lämplig plats, framför att sitta på någon terrass och dricka öl. Folk är olika. Det handlar inte bara om pengar.

Tja, jag tror att resan är målet för många, och är resan målet blir det viktigt att kunna göra många trevliga stopp.

Och ja, jag tror det är viktigt med utsikten. Titta på fästningsterrassen på Varbergs fästning; är solen framme är det fullt med väldigt blandat folk som umgås, syns, ser och poserar. Människor med serveringen som mål livar upp hela fästningen. Oavsett hur bra vädret är på Carlstens fästning finns det bord och det är besökare till fästningen som snabbt sänker en kaffe med våffla för att stilla hungern, och verksamheten har små möjligheter att utvecklas.
Citera
2026-04-16, 20:10
Medlem
Göta Kanal har nämnts i tråden och där finns den möjligheten i Sverige. Det är en cykelled längs med kanalbanken, där det inte är någon biltrafik. Det går att köpa färdiga paket med övernattningar och måltider, eller så kan man planera det själv. Vill man göra en lång resa så går det att kombinera med båtresor över sjöarna längs vägen. Fördelen här är att infrastrukturen redan fanns för båtresorna längs kanalen med restauranger, kafeer och värdshus längs vägen.
Citera
2026-04-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tja, jag tror att resan är målet för många, och är resan målet blir det viktigt att kunna göra många trevliga stopp.

Och ja, jag tror det är viktigt med utsikten. Titta på fästningsterrassen på Varbergs fästning; är solen framme är det fullt med väldigt blandat folk som umgås, syns, ser och poserar. Människor med serveringen som mål livar upp hela fästningen. Oavsett hur bra vädret är på Carlstens fästning finns det bord och det är besökare till fästningen som snabbt sänker en kaffe med våffla för att stilla hungern, och verksamheten har små möjligheter att utvecklas.

När det gäller att resan är målet så resonerar folk nog olika. För somliga kan det tex handla om att ta sig från A till B, inget annat. Somliga tar nog bara pauser när det behövs, tex för att tanka bilen, gå på toalett osv.

Jag har aldrig hört talas om vandrare som vill kunna besöka värdshus längs vägen, eller cyklister som vill stanna regelbundet (tex varannan km) för ett ölstopp eller liknande. Det förekommer säkert, men jag är osäker på hur vanligt det är. Jag är osäker på om det finns ett tillräckligt kundunderlag. Det kvittar hur mycket potential och möjligheter det finns, om det inte finns tillräckligt med kundunderlag och det skulle innebära låg lönsamhet.

Fast nu finns det andra utsiktsplatser på både Carlsten och Bohus fästning, även om det inte finns just där man sitter och äter. Så jag tror inte att utsikten är så viktigt just när man sitter och äter, snarare att det smakar bra och är prisvärt. Det är nog där man ska fokusera och utvecklas (på själva maten och drycken, inte utsikten).

För övrigt besöker nog folk fästningarna i första hand, just för att de är intresserade av själva fästningen (och kanske historia). Mat och dryck kommer nog i andra hand, och är bara en bonus. Troligen har fästningarna tillräckligt med besökare för att det ska vara lönsamt med mat och dryck, men alla besökare kommer inte äta eller dricka något. Det är knappast eventuell utsikt som avgör om man äter/dricker där eller inte, för utsikt kan man få ändå från en annan del av fästningen.
Citera
2026-04-17, 00:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
När det gäller att resan är målet så resonerar folk nog olika. För somliga kan det tex handla om att ta sig från A till B, inget annat. Somliga tar nog bara pauser när det behövs, tex för att tanka bilen, gå på toalett osv.

Jag har aldrig hört talas om vandrare som vill kunna besöka värdshus längs vägen, eller cyklister som vill stanna regelbundet (tex varannan km) för ett ölstopp eller liknande. Det förekommer säkert, men jag är osäker på hur vanligt det är. Jag är osäker på om det finns ett tillräckligt kundunderlag. Det kvittar hur mycket potential och möjligheter det finns, om det inte finns tillräckligt med kundunderlag och det skulle innebära låg lönsamhet.

Fast nu finns det andra utsiktsplatser på både Carlsten och Bohus fästning, även om det inte finns just där man sitter och äter. Så jag tror inte att utsikten är så viktigt just när man sitter och äter, snarare att det smakar bra och är prisvärt. Det är nog där man ska fokusera och utvecklas (på själva maten och drycken, inte utsikten).

För övrigt besöker nog folk fästningarna i första hand, just för att de är intresserade av själva fästningen (och kanske historia). Mat och dryck kommer nog i andra hand, och är bara en bonus. Troligen har fästningarna tillräckligt med besökare för att det ska vara lönsamt med mat och dryck, men alla besökare kommer inte äta eller dricka något. Det är knappast eventuell utsikt som avgör om man äter/dricker där eller inte, för utsikt kan man få ändå från en annan del av fästningen.

Ut i från vad du skriver verkar du som en skogsmulle med kånken ryggsäk eller åtminstånde verkar du ha fastnat i frilufsfrämjsndets ide om friluvsliv.

Att gå upp på en topp drika öl och gå ner igen är enligt min erfarenhet stsndard i Alperna.

Men kicka runt lite på turist sidan för Bodensee, där upptäcker du rätt snabbt hur intigrerat mat och dryck är med upplevelser och turism

https://www.bodensee.eu/en

Angående utiskten, varför dricker folk överprisad öl på Gondolen så till den milda grad att det aldrig går att få ett bord i solen.
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2026-04-17 kl. 00:35.
Citera
2026-04-17, 08:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Tycker det är en väldigt bra och tydlig illustration av vad jag själv upplever.

Ja, och när jag varit runt i Skåne är även det alltför glest. Närmsta man kommer något liknande är väl Österlen, kanske delar av Gotland eller Öland? Håller med dig om att det vore väldigt trevligt, särskilt som jag själv tycker bra om att cykla, men avstånden är så långa. Det går säkert att lägga upp bra rutter med ca två mil mellan stoppen men kommer inte på någon bra på rak arm.
Citera
2026-04-17, 09:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja, och när jag varit runt i Skåne är även det alltför glest. Närmsta man kommer något liknande är väl Österlen, kanske delar av Gotland eller Öland? Håller med dig om att det vore väldigt trevligt, särskilt som jag själv tycker bra om att cykla, men avstånden är så långa. Det går säkert att lägga upp bra rutter med ca två mil mellan stoppen men kommer inte på någon bra på rak arm.

Är du såpass ambitiös så du kan tänka dig två mil mellan stoppen funkar ju södra delen av 7 miljonersstaden dvs göteborg-halmstad och eventuellt ner till malmö (halland är ju närmast tätort allt väster om E6)
Citera
2026-04-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ut i från vad du skriver verkar du som en skogsmulle med kånken ryggsäk eller åtminstånde verkar du ha fastnat i frilufsfrämjsndets ide om friluvsliv.

Att gå upp på en topp drika öl och gå ner igen är enligt min erfarenhet stsndard i Alperna.

Men kicka runt lite på turist sidan för Bodensee, där upptäcker du rätt snabbt hur intigrerat mat och dryck är med upplevelser och turism

https://www.bodensee.eu/en

Angående utiskten, varför dricker folk överprisad öl på Gondolen så till den milda grad att det aldrig går att få ett bord i solen.

Det handlar inte om mig eller min sorts semester eller friluftsliv. Det du tror om mig stämmer inte ens.

Jag försökte få fram att folk är olika. Oavsett om det handlar om fästningar, matställen och utsikt, cykelsemester eller vandringar.

Finns det ens någon motsvarighet till Bodensee i Sverige? De har ju aktiviteter etc året runt. Inte bara vandringar, cykelturer och skidor. Det är drygt 300 museum, världsarv, julmarknad etc också. Något för folk som både gillar friluftsliv, mat, kulturella upplevelser etc. Det är flera länder och en större yta.

Bodensee har miljontals besökare varje år. Från olika länder. Det påverkar säkert hur välutvecklad det är när det gäller turism, events, matställen etc. Finns väl inget liknande i Sverige? Göta Kanal kanske? Oavsett om man tar egen fritidsbåt, nån slags kryssning, cyklar längs kanalen etc. Turismen i området ökar åtminstone. Men det är ingen året runt upplevelse.
Senast redigerad av tourmaline 2026-04-17 kl. 12:07.
Citera
2026-04-18, 06:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det handlar inte om mig eller min sorts semester eller friluftsliv. Det du tror om mig stämmer inte ens.

Jag försökte få fram att folk är olika. Oavsett om det handlar om fästningar, matställen och utsikt, cykelsemester eller vandringar.

Finns det ens någon motsvarighet till Bodensee i Sverige? De har ju aktiviteter etc året runt. Inte bara vandringar, cykelturer och skidor. Det är drygt 300 museum, världsarv, julmarknad etc också. Något för folk som både gillar friluftsliv, mat, kulturella upplevelser etc. Det är flera länder och en större yta.

Bodensee har miljontals besökare varje år. Från olika länder. Det påverkar säkert hur välutvecklad det är när det gäller turism, events, matställen etc. Finns väl inget liknande i Sverige? Göta Kanal kanske? Oavsett om man tar egen fritidsbåt, nån slags kryssning, cyklar längs kanalen etc. Turismen i området ökar åtminstone. Men det är ingen året runt upplevelse.

Ja vist är folk olika men du förordar ju mest "skogsmulle" turism.

Områden liknade Bodensee i sverige. Du nämner ju själv götakanal. Utöver de så har du Västgöta slätten med fokus på kinnekulle, läckö, skara. Du har bohuslän som skulle kunna vara ett ännu störe turistmål. Även skåne halland. Högakusten med skuleskogen, doksta, nodingrå mjällom.

Så vist det är inte lika mycket turister som i bodensee men potentialen finns om infrastrukturen funnits och det varit något mer än frilufsfrämjandet och kommunal verksamhet
Citera
2026-04-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ja vist är folk olika men du förordar ju mest "skogsmulle" turism.

Områden liknade Bodensee i sverige. Du nämner ju själv götakanal. Utöver de så har du Västgöta slätten med fokus på kinnekulle, läckö, skara. Du har bohuslän som skulle kunna vara ett ännu störe turistmål. Även skåne halland. Högakusten med skuleskogen, doksta, nodingrå mjällom.

Så vist det är inte lika mycket turister som i bodensee men potentialen finns om infrastrukturen funnits och det varit något mer än frilufsfrämjandet och kommunal verksamhet

Jag förordar inte skogsmulle-turism. Lite osäker på exakt vad som menas med det också. Bara för att jag har en annan uppfattning så betyder det inte att jag förordar något särskilt.

Däremot tror jag faktiskt att turismen skulle kunna öka, och leda till bättre utveckling. Även om folk efterfrågar olika saker.

Oklart om något skulle kunna bli bli en året runt destination, likt Bodensee. Fjällen kanske har störst potential. Vandringar etc under sommaren, skidorter under vintern. Men det har kanske inte samma kulturupplevelser som Bodensee.

Hittade tex detta:

”En ny målgruppsanalys visar att utländska turister helst vill resa till Stockholm, Göteborg med Bohuslän samt Lappland. Studien bygger på 9 000 intervjuer i nio länder.

Vilka platser som turister helst vill besöka varierar något mellan länderna, men sammanlagt vill besökare från Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige främst resa till:
1. Stockholm
2. Göteborg, Bohuslän
3. Lappland (främst Norrbotten/Västerbotten)
4. Skåne
5. Gotland”

Källa: https://www.dagensnaringsliv.se/20250414/279190/har-vill-utlandska-turister-helst-semestra-i-sverige

Det är även platser som svenskar åker till. Brukar folk tycka att det är så tråkigt och behöver anpassas mer efter turister? Eller att det behövs på andra platser i Sverige? Har dålig koll på det. Vad är det exakt folk efterfrågar om de tycker att det behövs förbättringar? Man kan väl utgå från vad folk vill ha när man gör förändringar, och förhoppningsvis finns det tillräckligt med kundunderlag för det också.
Senast redigerad av tourmaline 2026-04-18 kl. 09:31.
Citera
2026-06-02, 11:44
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott

Sverige gör väl inte samma reklam för sina rutter som övriga Europa.

Väg 9
Väg nr. 9 går mellan Ystad och Trelleborg. Där finns en fin cykelväg och jag har cyklat den flera gånger. En gång med min lite lätt överviktiga exsambo. Där finns massor av ställen att stanna och äta glass, dricka kaffe och ta en fika på.
När jag cyklade den rutten med henne, så började jag bli spyfärdig av allt glassätande. Hon var ju som sagt en lite klassisk skånsk tjej med lite hull och god aptit.

Prins Bertils stig
I Halmstad finns den 18 km långa Prins Bertils stig längs kusten. Här är det lite glesare mellan vattenhålen, så man kan inte gå med bult i röven. Men det finns ändå fina ställen så som Livbojen vid Grötviks hamn.
Även här drog jag ut min skånska exsambo och vi gick etappen Halmstad slott - Tylösand.

Gissar att min extjej väger lite mer nu när vi gjort slut.

Tror att svenskar är lite hårdare och ett typ av folk som klarar sig själva genom att ta med egen mat.
Citera
2026-06-04, 20:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Sverige gör väl inte samma reklam för sina rutter som övriga Europa.

Väg 9
Väg nr. 9 går mellan Ystad och Trelleborg. Där finns en fin cykelväg och jag har cyklat den flera gånger. En gång med min lite lätt överviktiga exsambo. Där finns massor av ställen att stanna och äta glass, dricka kaffe och ta en fika på.
När jag cyklade den rutten med henne, så började jag bli spyfärdig av allt glassätande. Hon var ju som sagt en lite klassisk skånsk tjej med lite hull och god aptit.

Prins Bertils stig
I Halmstad finns den 18 km långa Prins Bertils stig längs kusten. Här är det lite glesare mellan vattenhålen, så man kan inte gå med bult i röven. Men det finns ändå fina ställen så som Livbojen vid Grötviks hamn.
Även här drog jag ut min skånska exsambo och vi gick etappen Halmstad slott - Tylösand.

Gissar att min extjej väger lite mer nu när vi gjort slut.

Tror att svenskar är lite hårdare och ett typ av folk som klarar sig själva genom att ta med egen mat.

Väg 9 är trevlig och har mycket spännande, men den har ju ingen cykelbana, knappt ens vägren. Samma gäller väg 10 som är rätt trevlig den med.

Samma sak gäller väl även Prins Bertils gångstig, men där är det väl lite av ett undantag. De flesta kommuner saknar ju något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in