2026-04-04, 10:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2026-04-04 kl. 10:44. Anledning: Stavning
Citera
2026-04-04, 10:19
Medlem
StoreSvartes avatar
Allt är sönderreglerat i det här landet så det finns inte en chans att det kommer bli som i resten av Europa. Men vi har många fina vandringsleder och naturreservat. Ta med några vänner på en lång vandring med en ryggsäck full med kall öl och korv att grilla så blir det riktigt bra!

Själv skulle jag vilja besöka Gotland nån dag och vandra runt där.
Citera
2026-04-04, 10:20
Medlem
Folk åker och turistar Sverige för naturen och åker hem för att allt är svindyrt och för att befolkningen tolv olika sorters efterbliven, blyg och ogin. Så har det varit i 500 år+ och det lär inte förändras.
Citera
2026-04-04, 10:20
Medlem
På Ven är det rätt trevligt att traska runt på under sommaren. Det är nog det närmsta det du söker som jag känner till.
Citera
2026-04-04, 10:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Tyskland har utskänkning på varje bergstopp ja.

Men titta på tyskarna. Vandra är nationalsport. De har tom särskilda kläder för det.

Runt just Carlsten är det gott om restauranger.

Kullaberg fungerar rätt bra som vandringsområde. Men visst de kunde gott ha utskänkning vid himmeltorpsgården. Tror många tjocka tyskar gärna tagit en öl efter att besökt nemis.

Men dessa djävla krav för att få rättigheter är skit. Det håller jag med om.
Senast redigerad av TheGretaReset 2026-04-04 kl. 10:31.
Citera
2026-04-04, 10:42
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Tyskland har utskänkning på varje bergstopp ja.

Men titta på tyskarna. Vandra är nationalsport. De har tom särskilda kläder för det.

Runt just Carlsten är det gott om restauranger.

Kullaberg fungerar rätt bra som vandringsområde. Men visst de kunde gott ha utskänkning vid himmeltorpsgården. Tror många tjocka tyskar gärna tagit en öl efter att besökt nemis.

Men dessa djävla krav för att få rättigheter är skit. Det håller jag med om.

Ja på marsstrand runt Carlsten finns det ju resturannger men inget uppe på toppen där man kan blicka ut mot havet
Citera
2026-04-04, 10:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Allt är sönderreglerat i det här landet så det finns inte en chans att det kommer bli som i resten av Europa. Men vi har många fina vandringsleder och naturreservat. Ta med några vänner på en lång vandring med en ryggsäck full med kall öl och korv att grilla så blir det riktigt bra!

Själv skulle jag vilja besöka Gotland nån dag och vandra runt där.

Vem orkar släpa på öl som i en annan ringenäs reklam? Det är ju rekeration jag är ute efter när. Jag vandrar, inte något fyspass!
Citera
2026-04-04, 10:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra idé.

Sånt där kräver dock att personer i regioner eller på kommunal nivå tänker till, så det kan bli svårt. Det finns en massa människor som jobbar med att bära pärmar och rapportera om sina arbetsuppgifter, men visionära funderingar om att öka attraktivitet, njae det lär nog bli som att prata latin med bönder.

I vissa större städer i Sverige är det lätt att cykla, och då avses i stadskärnan. I vissa andra orter är det omöjligt att cykla. Skall du ge dig av längre bort från stora torget till grannbyn så är det en livsfarlig resa på smal väggren där långtradarna dundrar förbi i 90. Inte heller prio då landet har en infrastrukturskuld.

"Den 14 kilometer långa cykelrutten mellan Wannsee och Potsdam som vi ska utforska är en av huvudstadens mest bildsköna, med flera härliga stopp längs vägen. Cyklar hyr man enkelt utanför stationen och snart rullar vi iväg längs breda, välskyltade cykelvägar intill vattnet", ur reportaget i svd-artikeln.
Citera
2026-04-04, 10:50
Medlem
991ESSs avatar
En trevlig speciell grej sverige har med värdshus, cafeer och restauranger jämns med vägen är Göta kanal och Kinda kanal.
https://www.youtube.com/watch?v=qx7zpGYSm0s

Borde det inte finnas en marknad här för upplevelsepaket, där någon tar hand om hela resan, med båttur, färdigbokade restaurangbesök osv. Känns helt oexploaterat. Kanske är för tråkigt, men många vill väl ha en lugn ganska tråkig semester, med fina vyer, avslappnad stämning och god mat och dryck.
Senast redigerad av 991ESS 2026-04-04 kl. 11:01.
Citera
2026-04-04, 10:50
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vem orkar släpa på öl som i en annan ringenäs reklam? Det är ju rekeration jag är ute efter när. Jag vandrar, inte något fyspass!

Ja då är det nog bättre att dra utomlands.

Desto tyngre vandringen är, desto bättre smakar ölen. Rekreation är för pensionärer.
Citera
2026-04-04, 10:55
Medlem
idiamindadas avatar
I Tyskland bor det en massa människor som har en helt annan äta ute kultur. Då ligger det ju tätt med ölstugor och restauranger som även besökarna kan njuta av. Ja, man måste ha ett konstant kundunderlag för att hålla något vid liv. Fysatan så sugen jag blev på schnitzel och weiss.
Citera
2026-04-04, 10:56
Medlem
LKKINGENs avatar
Vi som bor på platser där det finns turister tror jag i gemen inte delar uppfattningen om dålig turist infrastruktur.
Den hade gärna fått vara sämre.
Turister kan ni ha i Stockholm där de kan dra runt och titta på gamla hus men ute i naturen skulle vi gärna bli av med dom, de tillför absolut ingenting. Däremot förstöra det mycket marker och lämnar sopor, dom är nästan lika dåliga på att ta hand om naturen som lapparna.
Turism ger väldigt sällan något för lokal invånarna knappt ens några arbetstillfällen så turism hade jättegärna fått läggas ner som helhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in