2026-04-04, 18:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Som jag skrev, problemet med Bräcke är inte dess sköna natur, dess historia som hållplats på pilgrimsfärden till Nidaros, eller dess för sitt läge goda infrastruktur. Problemet med Bräcke är att det inte finns möjlighet att bedriva näringslivsverksamhet året runt, på samma sätt som ex Potsdam eller andra centraleuropeiska platser.

Fast jag är övertygad om att det är möjligt bara rätt infrastruktur finns på plats
Citera
2026-04-04, 19:11
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast jag är övertygad om att det är möjligt bara rätt infrastruktur finns på plats

Rätt infrastruktur, som vad? Bättre vägar, bättre kollektivtrafik, tror du verkligen att en näringsidkare i Kopparberg skulle klara sig bättre om man breddade riksväg 50?
Citera
2026-04-04, 19:11
Moderator
Neksnors avatar
Cykelturen som beskrivs i TS sker i mer eller mindre i ett storstadsområde, sträckan kan även åkas med Berlins S-bahn. Det finns alltså gott om människor i området, motsvarande nästan halva Sveriges befolkning skulle kunna ta den där cykelturen utan att behöva övernatta.

I Tyskland gjordes 1930 filmen Menschen am Sonntag, av bland andra Billy Wilder, som handlar om just "längtan till landet", alltså helgens pendeltåg till Wannsee. Förvisso en dramafilm, med tydligen baserad på det samtida Berlin. Filmen ska ha visats för deltagarna inför inspelningen av TV-serien Babylon Berlin, där ett avsnitt i första säsongen till stor del är baserat på filmen.

Så det stora problemet i Sverige är väl som vanligt när det gäller infrastruktur, landet är för glesbefolkat.
Citera
2026-04-04, 20:48
Medlem
Citat:
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott
Uppe i nordvästra Skåne kan du cykla mellan tillverkare annars är det kanske inte konstigt att det är svårare att göra i Sverige efter Sverige är ett avlångt land och det finns inte jättemånga tillverkare i landet då blir det svårt att cykla eller vandra.
Personligen är det absolut inget som tilltalar mig när det gäller val av semester
Citera
2026-04-04, 22:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
En trevlig speciell grej sverige har med värdshus, cafeer och restauranger jämns med vägen är Göta kanal och Kinda kanal.
https://www.youtube.com/watch?v=qx7zpGYSm0s

Borde det inte finnas en marknad här för upplevelsepaket, där någon tar hand om hela resan, med båttur, färdigbokade restaurangbesök osv. Känns helt oexploaterat. Kanske är för tråkigt, men många vill väl ha en lugn ganska tråkig semester, med fina vyer, avslappnad stämning och god mat och dryck.
Bra tips! 🙂

Håller annars med TS om att det finns alldeles för få ställen av den typen i Sverige.
Citera
2026-04-05, 07:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Rätt infrastruktur, som vad? Bättre vägar, bättre kollektivtrafik, tror du verkligen att en näringsidkare i Kopparberg skulle klara sig bättre om man breddade riksväg 50?

Att bredda riksväg 50 gör knappast någon skillnad, men däremot att jobba med ett besökscenter på bryggeriet och att ta vara på det gamla posthuset bättre. Samt koordinera och paketera hela Bergslagen bättre. Exempelvis se till att det finns kajaker och kanoter att hyra (och som sedan körs tillbaka) vid kanotleder.

Och då såklart något annat att äta än kaffe med våffla. De där våfflorna sprutar ur öronen på mig! Så gott som aldrig är det några charktallrikar med lokala korvar och ostar.
Citera
2026-04-05, 07:52
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Uppe i nordvästra Skåne kan du cykla mellan tillverkare annars är det kanske inte konstigt att det är svårare att göra i Sverige efter Sverige är ett avlångt land och det finns inte jättemånga tillverkare i landet då blir det svårt att cykla eller vandra.
Personligen är det absolut inget som tilltalar mig när det gäller val av semester

Ja, tomatodlarna och ställena runt Helsingborg fungerar bättre än mycket. Men det borde kunna finnas samma runt varje större stad. Och det finns ju mängder av småskaliga producenter. Titta bara på din lokala ekoring. Hela Halland, Västergötland, Bohuslän, Dalsland och västra Värmland är fulla av dem på lagom avstånd för en "röra sig och äta"-semester.

Sedan att det inte är din tekopp köper jag, vi är olika. Problemet är att Sverige ofta och mycket pratar om sin besöksnäring, men näringen själv är koncentrerad till fyra veckor i juli och är dåligt samordnad, samt väldigt mycket "ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden". Exempelvis är många av spångarna på Bohusleden bara två plankor.
Citera
2026-04-05, 12:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Vore intressant om du utvecklade detta. Min erfarenhet är, speciellt i Norrland, att det inte finns preparerade leder, papperskorgar eller serveringar. Om något finns är det på sin höjd kaffe med våffla.

Så hade bara lokalbefolkningen arbetat mer aktivt med sin miljö tror jag slitaget minskat och intäkterna ökat.
Vad vill du ha utvecklat? Ingen gillar turister mer än affärsidkare och dessa pengar hamnar aldrig hos lokalbefolkningen.
Poängen med natur är att den är natur och skall tillåtas vara det. Inte tillrätta läggas och anpassas. Om du känner att du skitar ner och sliter på naturen åk inte dit.
De som valt bo i stan stannar där och vi som valt bo I, inte på, naturen stannar här.
Bara för att fjällvandring hypats av Svenska Turistföreningen betyder inte det att fjällen har något behov av turister.
Citera
2026-04-05, 15:08
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Tja Estrid Ericsson hävdade ju att livets första och sista glädje är maten och drycken, och jag är beredd att hålla med. Kan jag inte äta och dricka gott på semmestern är det inte mycket till semmester.

Jag tänker generellt på hela landet. Möjligtvis undantaget Sölvesborg som jobbat sktivt med sina stränder. Annars är det som bäst kaffe med våffla.

Väldigt svårt för någon annan att förstå vad du menar utan exempel. Jag har ingen aning om vad för förväntning du har. Att turista och äta/dricka i Sverige är inga problem, uppenbarligen. Vad vill du ha sagt?

Vill du ha Brasseriegruppens Orangeriet utprickat över Sverige med max 2 mil emellan?
Senast redigerad av fizzle 2026-04-05 kl. 15:12.
Citera
2026-04-05, 16:03
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Väldigt svårt för någon annan att förstå vad du menar utan exempel. Jag har ingen aning om vad för förväntning du har. Att turista och äta/dricka i Sverige är inga problem, uppenbarligen. Vad vill du ha sagt?

Vill du ha Brasseriegruppens Orangeriet utprickat över Sverige med max 2 mil emellan?

Äta och dricka upplever jag som ett stort problem i Sverige. Generellt så saknas det vettiga "kvarterskrogar". Vill man ha kaffe, våffla eller Sibylla så visst, då är det inga problem.
Vill du sitta ner, äta något vettigt eller bara ta lite lokal ost och chark så är det kört.

Jämför med Tyskland, Polen, Frankrike – där finns alltid något liknande en biergarten där man kan slå sig ner och bara ta det lugnt.
Citera
2026-04-15, 23:26
Medlem
Citat:
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Jag vet att det finns alternativ för de som vill ha cykelsemester. Finns tex cykelleder. Men vill alla (eller många) ha den sortens semester som du nämner? Regelbundna stopp tex varannan kilometer för att dricka och äta.

Citat:

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Måste det vara utsikt då?

Jag har besökt Carlstens fästning och Bohus fästning, och vet att det finns lite att äta/dricka. Visst, ingen utsikt, men är det så viktigt? Man får utsikt från andra platser på dessa fästningar.

Och när det gäller vandringsleder, så undrar jag om det finns något större intresse för värdshus och liknande längs vägen. Jag vet att vissa ställen erbjuder café eller liknande. Vissa erbjuder någon form av paket för vandrare och cyklister, där matpaket kan ingå. Sedan beror det väl på hur lång vandringsleden är, och hur snabbt det går att gå den sträckan. Vissa kanske vill grilla på nån grillplats längs vägen eller ta med sig egen matsäck, andra blir inte hungriga längs vägen. Osv. Och värdshus etc kan nog bli väldigt säsongsberoende och kanske inte kan hålla öppet året runt pga låg efterfrågan.

Citat:
Svenskar är generellt snåla. De släpar hellre på en kylväska i skogen och sitter på en obekväm stock än att betala någon för en kall öl i ett riktigt glas på en bekväm stol på terrass.

Handlar det verkligen om snålhet? Finns ju gott om människor som faktiskt gillar att vara ute i naturen, friluftsliv och vandringar. De skulle föredra att ta med sig egen mat och dryck ut i skogen, och välja valfri lämplig plats, framför att sitta på någon terrass och dricka öl. Folk är olika. Det handlar inte bara om pengar.
Senast redigerad av tourmaline 2026-04-15 kl. 23:31.
Citera
2026-04-16, 14:26
Medlem
bananjuices avatar
Landet är för glesbefolkat även i de tätare delarna, och det saknas kundunderlag. Brorsan vandrade från Dalarna ned till Stockholm för ett par år sedan, det verkade trevligt men man får ju stanna på lokala pizzerian och de ligger inte särskilt tätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in