Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.
Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.
Jag vet att det finns alternativ för de som vill ha cykelsemester. Finns tex cykelleder. Men vill alla (eller många) ha den sortens semester som du nämner? Regelbundna stopp tex varannan kilometer för att dricka och äta.
Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.
Måste det vara utsikt då?
Jag har besökt Carlstens fästning och Bohus fästning, och vet att det finns lite att äta/dricka. Visst, ingen utsikt, men är det så viktigt? Man får utsikt från andra platser på dessa fästningar.
Och när det gäller vandringsleder, så undrar jag om det finns något större intresse för värdshus och liknande längs vägen. Jag vet att vissa ställen erbjuder café eller liknande. Vissa erbjuder någon form av paket för vandrare och cyklister, där matpaket kan ingå. Sedan beror det väl på hur lång vandringsleden är, och hur snabbt det går att gå den sträckan. Vissa kanske vill grilla på nån grillplats längs vägen eller ta med sig egen matsäck, andra blir inte hungriga längs vägen. Osv. Och värdshus etc kan nog bli väldigt säsongsberoende och kanske inte kan hålla öppet året runt pga låg efterfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Svenskar är generellt snåla. De släpar hellre på en kylväska i skogen och sitter på en obekväm stock än att betala någon för en kall öl i ett riktigt glas på en bekväm stol på terrass.
Handlar det verkligen om snålhet? Finns ju gott om människor som faktiskt gillar att vara ute i naturen, friluftsliv och vandringar. De skulle föredra att ta med sig egen mat och dryck ut i skogen, och välja valfri lämplig plats, framför att sitta på någon terrass och dricka öl. Folk är olika. Det handlar inte bara om pengar.