Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Ja vist är folk olika men du förordar ju mest "skogsmulle" turism.
Områden liknade Bodensee i sverige. Du nämner ju själv götakanal. Utöver de så har du Västgöta slätten med fokus på kinnekulle, läckö, skara. Du har bohuslän som skulle kunna vara ett ännu störe turistmål. Även skåne halland. Högakusten med skuleskogen, doksta, nodingrå mjällom.
Så vist det är inte lika mycket turister som i bodensee men potentialen finns om infrastrukturen funnits och det varit något mer än frilufsfrämjandet och kommunal verksamhet
Jag förordar inte skogsmulle-turism. Lite osäker på exakt vad som menas med det också. Bara för att jag har en annan uppfattning så betyder det inte att jag förordar något särskilt.
Däremot tror jag faktiskt att turismen skulle kunna öka, och leda till bättre utveckling. Även om folk efterfrågar olika saker.
Oklart om något skulle kunna bli bli en året runt destination, likt Bodensee. Fjällen kanske har störst potential. Vandringar etc under sommaren, skidorter under vintern. Men det har kanske inte samma kulturupplevelser som Bodensee.
Hittade tex detta:
”En ny målgruppsanalys visar att utländska turister helst vill resa till Stockholm, Göteborg med Bohuslän samt Lappland. Studien bygger på 9 000 intervjuer i nio länder.
Vilka platser som turister helst vill besöka varierar något mellan länderna, men sammanlagt vill besökare från Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige främst resa till:
1. Stockholm
2. Göteborg, Bohuslän
3. Lappland (främst Norrbotten/Västerbotten)
4. Skåne
5. Gotland”
Källa:
https://www.dagensnaringsliv.se/20250414/279190/har-vill-utlandska-turister-helst-semestra-i-sverige
Det är även platser som svenskar åker till. Brukar folk tycka att det är så tråkigt och behöver anpassas mer efter turister? Eller att det behövs på andra platser i Sverige? Har dålig koll på det. Vad är det exakt folk efterfrågar om de tycker att det behövs förbättringar? Man kan väl utgå från vad folk vill ha när man gör förändringar, och förhoppningsvis finns det tillräckligt med kundunderlag för det också.