2026-06-04, 20:34
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Den går via Apple play så de kan strypa den möjligheten eller ta bort den utan att ens behöva uppdatera telefonen
Jo jag läste det. Skulle inte förvåna mig om det till sist blir helt omöjligt köra overifierade appar.
Citera
2026-06-04, 20:35
Medlem
sk33s avatar
Citat:

Kära Flashback-genier, vad tycker ni om detta? Kommer ni byta till andra OS på era Android-enheter efter detta har rullats ut i EU?
Det är nog lättare sagt än gjort, allt fler enheter går inte att läsa upp bootloadern på och Google funderar väl som bäst på när de kan låsa mer pixlarna helt också.

EU driver batteri och laddningskabel som viktiga frågor, bra, men att kunna lägga in custom OS och logga in med annat än Google och Apple är viktigare.
Citera
2026-06-04, 20:38
Avstängd
Blandadajentes avatar
Det här hade gärna fått finnas med i trådstarten, så hade man snabbt förstått vad det handlade om:

Starting September 2026, a silent update, nonconsensually pushed by Google, will block every Android app whose developer hasn't registered with Google, signed their contract, paid up, and handed over government ID.

Every app and every device, worldwide, with no opt-out.

Man ska INTE behöva klicka på en länk för att förstå.
Citera
2026-06-04, 20:52
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jo jag läste det. Skulle inte förvåna mig om det till sist blir helt omöjligt köra overifierade appar.

Det är det som är farhågan. Samt konsekvenserna att HP, Dell, o.s.v. börjat att också bestämma vilka program som användarna får köra.
Citera
2026-06-04, 20:53
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Det är nog lättare sagt än gjort, allt fler enheter går inte att läsa upp bootloadern på och Google funderar väl som bäst på när de kan låsa mer pixlarna helt också.

EU driver batteri och laddningskabel som viktiga frågor, bra, men att kunna lägga in custom OS och logga in med annat än Google och Apple är viktigare.

EU driver tusentals saker parallellt.
Citera
2026-06-04, 21:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det beskrivs här:

https://keepandroidopen.org/

https://keepandroidopen.org/open-letter/

Många relevanta organisationer är emot detta, som Electronic Frontier Foundation, Open Web Advocacy, The European Consumer Organisation, European Digital Rights, Digital Rights Watch, Free Software Foundation och många andra.

"If Google can retroactively lock down billions of devices that were sold as open platforms, every hardware manufacturer on the planet is watching"

Än så länge är det enbart Teknikveckan, Mobil och Swedroid som skrivit om detta i Sverige, dock men en del missuppfattningar. Ove på mobil.se trodde att det var ett malwareskydd exempelvis.

Kära Flashback-genier, vad tycker ni om detta? Kommer ni byta till andra OS på era Android-enheter efter detta har rullats ut i EU?

Massiv text utan att säga något. Du som har läst vad det handlar om, kan du beskriva och förklara lite kort för oss som inte orkar öppna tre länkar för att få samma information?
Bussigt.
Citera
2026-06-04, 21:50
Medlem
Har den varit det nån gång sedan smart phonen kom? Sen dess har ju mobilerna varit fulla med appar som läser av allt man gör.
Citera
2026-06-04, 22:01
Medlem
Jag är inte förvånad men jag vill hävda att detta inte är så mycket Googles fel utan allt annat runt om som trycker på detta.

Jag utvecklar appar lite på hobby-nivå, primärt i Android Studio. Nu har jag en app som jag faktiskt ska släppa seriöst och det är ett helvete. Jag trodde att det skulle vara enkelt på Google jämfört med iOS men det är nog lika illa på båda plattformar.

Men det jag har märkt är att Google i många fall är påtvingad att tvinga på oss utvecklare massa onödiga saker och åtaganden. Som en så enkel sak att man ska fylla i i vilka länder som appen ska vara tillgänglig. Jag valde enbart Sverige eftersom appen är menad till svenska kunder och fyller ingen nytta i andra länder. Det gick bra att välja. Men eftersom dom granskar allt man lägger upp så fick jag nedslag pga att jag bara hade valt Sverige. Varför? Därför att det finns en EU-dom som kräver att om en app släpps i ett EU-land så ska den vara tillgänglig i ALLA EU-länder, annars anser EU att det är diskriminerande emot dom andra EU-länderna och dom kan därför stämma skiten ur Google. Så därför tvingar Google mig att släppa den i hela EU. Nu är det skitsamma för mig för jag tror inte att någon Spanjor kommer att installera appen ändå men det är löjligt.

Men det är inte Googles fel heller. Det finns så skjukt mycket EU-lagar, Amerikanska lagar, lagar i Brasilien och faan och hans moster som gör att det måste vara helt omöjligt för t.ex Google att inte tvinga på utvecklarna dessa saker.
Citera
2026-06-04, 22:02
Medlem
Att man ska få en 24 timmars cooldown från begäran kunna installera osignerade appar till att faktiskt kunna det är RIKTIGT illa. Har inget emot en cooldown, men 24 timmar är på tok för lång.

I övrigt har jag inga som helst problem med ändringen.

Att säga att telefonen inte längre är ens egen är jue en kraftig överdrift.
Är jue inte direkt som Google brickar den som Nintendo gör.
Citera
2026-06-04, 22:20
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Tråden handlar inte om iOS.
Jag vet. Men TS fråga var om man bytt OS och till vilket, vilket jag har. Så? GOS är androidbaserat.
Citera
2026-06-04, 22:27
Medlem
Citat:
Den går via Apple play så de kan strypa den möjligheten eller ta bort den utan att ens behöva uppdatera telefonen
Vad är Apple play och vad har det med Android att göra?
Citera
2026-06-04, 22:35
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad är Apple play och vad har det med Android att göra?

Sorry, menade Google Play Services

"Worse: this flow runs entirely through Google Play Services, not the Android OS. Google can change it, tighten it, or kill it at any time, with no OS update required and no consent needed. And as of today, it hasn't shipped in any beta, preview, or canary build. It exists only as a blog post and some mockups"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in