2026-06-04, 22:39
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B18
Jag är inte förvånad men jag vill hävda att detta inte är så mycket Googles fel utan allt annat runt om som trycker på detta.

Jag utvecklar appar lite på hobby-nivå, primärt i Android Studio. Nu har jag en app som jag faktiskt ska släppa seriöst och det är ett helvete. Jag trodde att det skulle vara enkelt på Google jämfört med iOS men det är nog lika illa på båda plattformar.

Men det jag har märkt är att Google i många fall är påtvingad att tvinga på oss utvecklare massa onödiga saker och åtaganden. Som en så enkel sak att man ska fylla i i vilka länder som appen ska vara tillgänglig. Jag valde enbart Sverige eftersom appen är menad till svenska kunder och fyller ingen nytta i andra länder. Det gick bra att välja. Men eftersom dom granskar allt man lägger upp så fick jag nedslag pga att jag bara hade valt Sverige. Varför? Därför att det finns en EU-dom som kräver att om en app släpps i ett EU-land så ska den vara tillgänglig i ALLA EU-länder, annars anser EU att det är diskriminerande emot dom andra EU-länderna och dom kan därför stämma skiten ur Google. Så därför tvingar Google mig att släppa den i hela EU. Nu är det skitsamma för mig för jag tror inte att någon Spanjor kommer att installera appen ändå men det är löjligt.

Men det är inte Googles fel heller. Det finns så skjukt mycket EU-lagar, Amerikanska lagar, lagar i Brasilien och faan och hans moster som gör att det måste vara helt omöjligt för t.ex Google att inte tvinga på utvecklarna dessa saker.

Tråkigt att google gör det jobbigt för dig. Jag hoppas att det ordnar sig.
Citera
2026-06-04, 22:54
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jag kör redan Sailfish på min telefon och det tänker jag fortsätta med. Funkar att köra i praktiken alla Android-apps och jag har en riktig Linux-dist med root som jag kontrollerar.

Rekommenderar alla som bryr sig om detta att kolla in Sailfish och Jolla.

BankID, bank-appar etc. brukar inte gilla rootade telefoner. Hur löser du det? Nyfiken.
Citera
2026-06-04, 23:10
Medlem
Kan någon ge ett exempel på hur detta påverkar användare? Visst fattar att det kan vara ett enormt problem för utvecklare men knappast större än det är på ios.

Jag hatar verkligen appar kanske google har fattat att de flesta av oss inte är intresserade av att installera en ny app varje gång man ska parkerar bilen eller köper en ny produkt, så det är en ärlig fråga om nån kan förklara vad som är problemet?
Citera
2026-06-05, 00:28
Medlem
mlon.eusks avatar
Det var friheten som gjorde att jag först valde Android istället för IOS,

och sedan skiten under skalet som gjorde att jag valde bort googles Android.
Citera
2026-06-05, 00:36
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Kan någon ge ett exempel på hur detta påverkar användare? Visst fattar att det kan vara ett enormt problem för utvecklare men knappast större än det är på ios.

Jag hatar verkligen appar kanske google har fattat att de flesta av oss inte är intresserade av att installera en ny app varje gång man ska parkerar bilen eller köper en ny produkt, så det är en ärlig fråga om nån kan förklara vad som är problemet?
Om någon tar fram en app som låter dig parkera överallt oavsett bolag, eller vill använda en app för en specifik produkt, då kommer google att blockera den appen om den inte är registrerad på specifikt google play.
Citera
2026-06-05, 00:41
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
BankID, bank-appar etc. brukar inte gilla rootade telefoner. Hur löser du det? Nyfiken.
Undvik att använda BankID på android eller fast installerad på ständigt uppkopplad enhet.

Som att ha plånboken framme och öppen konstant och tillgänglig för hackare.

Bekvämt, men med ökad risk.
Citera
2026-06-05, 02:20
Medlem
Mycket, mycket sakta börjar fler inse att Richard Stallman och Eben Moglen mfl hade rätt för 20 år sedan och mer än så. Men än så länge går det åt fel håll.

Folk i gemen begriper mindre om vad en dator faktiskt är idag, än vad folk begrep för över 40 år sedan. Då såg man den som en räknemaskin som kunde minnas och visa datan på en skärm, vilket var tämligen korrekt. Fråga idag och ni får ett mycket diffust svar.

Idag är folk bara helt passiva användare av något andra skapat. Sverige var en gång en spjutspetsnation när det gällde datorer, främst då med Facit som började göra datorer på 70-talet som slog IBMs. Att kunna datorer, programmering osv.. handlar idag mest om att ha lärt sig använda någon annans produkter, som ett passivt får som följer med strömmen.

Jag var engagerad i detta en gång i tiden, var med på ett hörn att stoppa införandet av mjukvarupatent genom FFII och såg hur några av dem startade Piratpartiet. Men idag.. jag har fan gett upp bland alla horder av kälkborgare å döda fiskar som flyter med strömmen. Jisses, tom bland nations-kritiska system används windows. Jävla "wintendo" för barn som spelar spel. System som varken ägs eller kontrolleras av den nationella organisationen i fråga.
Citera
2026-06-05, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Det här hade gärna fått finnas med i trådstarten, så hade man snabbt förstått vad det handlade om:

Starting September 2026, a silent update, nonconsensually pushed by Google, will block every Android app whose developer hasn't registered with Google, signed their contract, paid up, and handed over government ID.

Every app and every device, worldwide, with no opt-out.

Man ska INTE behöva klicka på en länk för att förstå.
Use, but do not try to program act, det var vad man kallade ett lagförslag i USA för sådär 20 år sedan. Liknar ytterst det, dock nu i privata händer. Do not be evil, var en slogan hos google en gång i tiden.. Ska man skratta eller gråta?

Alla tunga entiteter i europa, polis, militär, myndigheter, banker, energisystem osv.. behöver gå över till system de både äger å kontrollerar. Men det kommer inte att hända, inte ens när.. ni fattar.
Citera
2026-06-05, 06:15
Medlem
BalduinGrollers avatar
Vad är bäst lösningen på problemet?
Citera
2026-06-05, 07:05
Medlem
solstrålars avatar
Bra! Ju mer vi kan bekämpa terrorism desto bettre.
Citera
2026-06-05, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Har inga problem att installera varken BankId,swish eller bankens egen app. Förutom Jollas Appsupport (android-emuleringen kan vi kalla det) så har jag MicroG installerad som ersättning för Play services. Appar installerar jag genom Aurora store som är en tredjeoarts program mot googles vanliga appstore. Det går givetvis att ladda hem apk och installera annars om man inte vill använda googles affär.

komplett Android-support fast helt utan Google.

Just Bankid höll på att krångla och medvetet lägga n spärrar mot allt annat än standard android förr om åren men det har jag inte märkt på flera år nu. Vet faktiskt inte om det är Appsupport som är bättre på att spoofa eller om Bankid skärpt sig.
Citera
2026-06-05, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanGenarro
Jag har redan GrapheneOS och saknar inte iOS det minsta
Kan man ha det på en iPhone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto