2026-06-04, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Du har aldrig haft kontorsjobb förstår jag? Du skulle bara veta hur mycket tid som bränns iväg när folk får möjlighet att träffas och sitta och bara jiddra om dittan och dattan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Känner folk som jobbar på Scania och drabbats av detta katastrofa beslut. Många seniora med 20+ erfarenhet som planerar att lämna företaget. I princip alla är överens om att det är bättre och att man får mer gjort när man jobbar på distans än på kontoret. De flesta sitter ju ändå framför datorn med att utveckla hela dagarna ut. Det kan man göra lugn och ro hemma på soffan utan massa störningsmoment. Folk här inne som snackar skit om att det är bättre att vara på kontoret är avundsjuka samhalls-arbetare
Yes, oftast folk som aldrig haft kontorsjobb men ändå vet bergsäkert hur det ligger till. Som du säger, mycket avundsjuka som styr åsikterna.
Citera
2026-06-04, 18:40
Medlem
Twitterturkens avatar
Om din arbetsgivare vill ha koll på dig hela tiden så har du antagligen ett lågstatus jobb, lite vuxendagis att man ska sitta av sin tid.
Citera
2026-06-04, 18:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jahaja där ser man. Volvo cars är i en ännu värre sits får man förmoda. Volvo AB verkar däremot gå väldigt bra fortfarande. Men tycker generellt det brukar vara så att det är företag på dekis som börjar med att förbjuda distansarbete. Jag tror själv på ett rent cyniskt förhållningssätt till detta från ledningen. Statistiskt vet man att kanske 10 % lämnar självmant. Detta är ett väldigt billigt sätt att bli av med personal, kostar i stort sett ingenting.

Det verkar även de anställda ha luskat ut:
https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/

Citat:
Bland era medarbetare talas det om att ni gör det här för att ni vill bli av med folk. Att ni helst ser att folk självmant säger upp sig så att ni slipper köpa ut dem, ligger det något i det?
Citera
2026-06-04, 18:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Där jag arbetade insåg vi rätt snabbt att driva projekt försämrades radikalt när man jobbar distans mot att kunna träffas direkt på arbetsplatsen.
Jag har fått samma koppling från projektgrupper på Volvo. De såg precis samma.
Funkar bra att avrapportera men knappast för mer diskussions former.
Troligen sådant som gjorde att Volvo gått tillbaka till att vara på sin arbetsplats och nu även Scania.

Dessutom krävs det bra arbetsformer för att jobba distans. En del fixar det mycket bra men en del så blir det rätt mycket annat som "jobbas" med.

Men hos oss förbjöd vi inte distansarbete utan hade kvar möjligheten att vid kortare tillfällen kunna jobba hemifrån.

Är självklart stor skillnad beroende på vad man jobbar med, om man kodar funkar det ju utmärkt hemifrån men fattar att det är bättre att ses om man typ bygger hårdvara.
Citera
2026-06-04, 18:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Tvärtom var det i min bransch förra året då distansarbete togs bort annat än i undantagsfall.
De intresserade och drivna stannade kvar och var ofta de som var mestadels på kontoret tidigare.

Är knappast så att mer tid på ett kontor signalerar större intresse eller driv. Det är bara ett antagande som går ihop med traditionella värderingar.
Citera
2026-06-04, 18:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
De får ta ett REJÄLT jävla snack med kommunen om att ordna fler filer och parkeringsplatser omgående.
Eller ordna det själv.

Om syftet med beslutet är att spara pengar tror jag inte det är så sannolikt att de öser ner en massa miljoner på att fixa parkeringsplatser.

Tanken är väl just att folk ska vantrivas och sluta.
Citera
2026-06-04, 18:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Jag har själv inte spenderat mer än 5-6 dagar om året på kontoret sedan våren 2020, men jag inser varför arbetsgivare vill ta bort hemarbetet. En av de viktigaste orsakerna är att det blir orimligt att arbetsgivaren ska ha ansvar för arbetsmiljön i de anställdas hem. Om man istället har en klar policy att arbetetsplatsen är på kontoret, men att någon anställd i undantagsfall jobbar någon dag hemifrån så behöver man inte göra regelbundna besök i de anställdas bostäder för att kontrollera att det inte finns några risker i arbetsmiljön och att möblerna är ergonomiskt anpassade.

Så är det, det är absolut en relevant faktor att lyfta fram. Det blir också svårt med arbetsförsäkringar som utgår ifrån arbetsplatsen. Om man kan säga att "policyn säger minst si och så många dagar per vecka på jobbet" så kan man dribbla med eventuella försäkringsfrågor. Om man är öppen med att 100% hemifrån är ok så blir det en del problem på den biten.
Citera
2026-06-04, 19:01
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.

Sannolikt står det inte anställningskontraktet att de bara ska få arbeta hemifrån och om det nu skulle stå så finns det sannolikt en klausul att arbetsgivaren äger rätten att ändra policyn. Om inte så är fallet så har de ett avtal om hybrid.

Jävla gnällande. De är anställda och är Scania's humankapital och det är arbetsgivaren som bestämmer vart resurserna ska utföra sitt arbete.
Citera
2026-06-04, 19:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Bra att fler och fler företag inser att folk ska vara på sin arbetsplats när dom jobbar och inte vara hemma och slöa.

Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Mycket bra! Känner några som jobbar på Scania och de gör säkert ett bra jobb men det är fan en del mygel när de jobbar på distans. Mycket spelande och skit bland de yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Du har aldrig haft kontorsjobb förstår jag? Du skulle bara veta hur mycket tid som bränns iväg när folk får möjlighet att träffas och sitta och bara jiddra om dittan och dattan.

Håller med 555-553. När jag själv är på kontoret blir det inte mkt gjort, det fikas och snackas dagarna i ända och kollegorna vill luncha och ta en kaffe stup i kvarten. Vilket såklart är trevligt, men jobbet blir knappast gjort de dagarna.

Som det är nu med en del hemifrån och en del på plats är rätt bra balans, man får det sociala de dagarna man är på kontoret även om inte mkt jobb blir gjort då, så gör man själva jobbet de dagar man är hemifrån.

Men som det var innan 2020 var verkligen inte effektiva dagar, minns att både jag och mina kollegor brukade inleda dagarna med att läsa nyheter och sitta och snacka i typ 2 timmar innan vi började jobba.
Citera
2026-06-04, 19:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Sannolikt står det inte anställningskontraktet att de bara ska få arbeta hemifrån och om det nu skulle stå så finns det sannolikt en klausul att arbetsgivaren äger rätten att ändra policyn. Om inte så är fallet så har de ett avtal om hybrid.

Jävla gnällande. De är anställda och är Scania's humankapital och det är arbetsgivaren som bestämmer vart resurserna ska utföra sitt arbete.

Problemet är att de högst troligt har en hel del föräldrar i personalstyrkan som lär behöva vabba och sjukskriva sig lite då och då istället för att bara jobba hemma om man själv eller barnet är lite småkrassligt. Och alla de sjukdagarna och vab-dagarna ska ju arbetsgivaren betala för samtidigt som inte en sekunds jobb blir gjort.
Citera
2026-06-04, 19:08
Medlem
Riktigt efterblivet att ha on-site tvång för tjänster som inte behöver vara det. Någon extrovert idiot bestämmer att man "minsann samarbetar så mkt bättre face to face", och tvingar folk till 10-20h pendling i veckan samt massor annat som säkerligen påverkar "livspusslet". Det är 2026 och många jobb kan skötas helt digitalt. Ser det ofta i min bransch (IT) hur företag stänger ute 99% av talangpoolen för att de envisas med on-site.
Citera
2026-06-04, 19:08
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Bra intiativ, hoppas de går vidare i det sunda förnuftets anda och kickar alla hittepåjobbare inom HR, kommunikation etc och att kommunerna etc följer efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in