2026-06-04, 16:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Självklart byter essen jobb så sitter Scania kvar med de som ingen vill ha
Tvärtom var det i min bransch förra året då distansarbete togs bort annat än i undantagsfall.
De intresserade och drivna stannade kvar och var ofta de som var mestadels på kontoret tidigare.
Citera
2026-06-04, 16:48
Medlem
1754s avatar
Bra att fler och fler företag inser att folk ska vara på sin arbetsplats när dom jobbar och inte vara hemma och slöa.
Citera
2026-06-04, 16:49
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Jo essen slutade
Knappast. De jag känner på drivlineutveckling är kvar.
Knappt någon har slutat. Någon har bytt jobb i samband med föräldraledighet men jobbar idag på ett annat företag inom fordonsindustrin och är stationerad på kontoret.
Citera
2026-06-04, 16:52
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

Bra!
Helt rätt beslut.
Min sambo jobbade där fram till förra året.

Enda problemet kommer att bli ett de har katastrofalt dåligt med parkeringsplatser.
Lämnar man barn på morgonen får man gå 10mil för att komma till kontoret.
De får ta ett REJÄLT jävla snack med kommunen om att ordna fler filer och parkeringsplatser omgående.
Eller ordna det själv.
Citera
2026-06-04, 16:55
Medlem
jessewn372s avatar
Så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.
Citera
2026-06-04, 17:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vad går inte att diskutera i ett videosamtal?
Exempel jag har när projektgrupp med 5-6 personer.
Lätt att vid diskussioner prata i munnen på varandra.
En del tystnar och säger sedan inget mer.
Inte kreativt.
Funkar bra för avrapportering.
Detta är mina erfarenheter.
Deltagit även i forskningsprojekt med universitet och större företag.

Vi människor är utvecklade till att interagera i fysisk form.

Men vissa saker fungerar jättebra distans, Exempelvis en del projekt med kinesiska företaget som ingick i gruppen.

Har även en anhörig som jobbar mycket distans men då är det en grupp som finns i olika länder så rätt svårt att ha fysiska möten.
Citera
2026-06-04, 17:01
Medlem
tobbeskinheads avatar
Mycket bra! Känner några som jobbar på Scania och de gör säkert ett bra jobb men det är fan en del mygel när de jobbar på distans. Mycket spelande och skit bland de yngre.
Citera
2026-06-04, 17:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Så är det.
För mig mindre problem än en del som påpekar att de har 30-40 minuters restid och samma hem igen.

Jag har haft max 10 minuter med egen bil och fast parkeringsplats.

Dessutom inga barn hemma som en del har hand om när de kör distans. Jäkligt jobbigt med personer i möten som avbryts av ungar som är hemma.
Citera
2026-06-04, 17:05
Medlem
Mycket bra har alltid imponerats av att hemmajobbare är så effektiva, tänk hur mycket de kommer kunna prestera nu när de plötsligt kan fokusera på jobbet en hel arbetsdag.
Citera
2026-06-04, 17:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Håller med.
Jag har motsvarande erfarenheter när pandemin drog igång och vi skulle minska fysisk kontakterna.
Utveckling av verksamheten i produktionen minskade radikalt.
En del tycker det är bra men som du skriver så funkar grupper sämre via distansarbete. Egen erfarenhet.

Jag och några till på företaget var med i ett forskningsprojekt finansierat av Vinnova med några universitet/högskolor och några svensk företag. Projektet startade januari 2020 och vi träffades då i fysisk form men sedan blev allt på distans. Projektet försenades rätt mycket och resultatet inte speciell bra. Projektet pågick i drygt 2 år och till slut blev det ok att träffas igen för presentation av projektet.

Jag har tidigare varit med i liknande forskningsprojekt före pandemin med flertalet fysiska träffar och några på distans. Helt klart bättre resultat.

Jag tycker Scania är rätt sena med att ta bort distansarbete.
Citera
2026-06-04, 17:17
Medlem
Jag har själv inte spenderat mer än 5-6 dagar om året på kontoret sedan våren 2020, men jag inser varför arbetsgivare vill ta bort hemarbetet. En av de viktigaste orsakerna är att det blir orimligt att arbetsgivaren ska ha ansvar för arbetsmiljön i de anställdas hem. Om man istället har en klar policy att arbetetsplatsen är på kontoret, men att någon anställd i undantagsfall jobbar någon dag hemifrån så behöver man inte göra regelbundna besök i de anställdas bostäder för att kontrollera att det inte finns några risker i arbetsmiljön och att möblerna är ergonomiskt anpassade.
Citera
2026-06-04, 17:19
Medlem
Bara att säga upp sig och börja frilansa istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in