2026-06-04, 15:08
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
På bilar utan servo så gällde det att vrida hjulen rätt vid
backning. I slutet av manövern så vred man hjulen i den
riktning man skulle köra iväg.
Nu står ungarna och vrider på hjulen stillastående.
Det blir fula fäckar på min gräsmatta

Det där är finlir nuförtiden, en person som gör den manövern visar att den kan.
Skrap i asfalt är för amatören.
Citera
2026-06-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inte så tungt som somliga tror, det var ju standard och bara extrautrustade hade servo under lång tid. En sak som kunde vara lite jobbig var om man körde in i en refug och ratten fick eget liv.

Det fanns bilar utan servobromsar också, ungefär lika stor skillnad där.
Åsså fanns det nåt som kallades "duoservobromsar".
Ett mellanting innan vakuumservoassistans till huvudbromscylindern infördes.
Var effektiva när man körde framåt - men näst intill farligt dåliga då man backade och behövde bromsa.
Vanligen fram på trumbromsbilar.
Dubbla hjulcylindrar medgav att man kunde vinkla bromsbackarna så att de "sögs med" vid framåtkörning - och därför mindre effektiva vid backning.
Citera
2026-06-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Vi som är uppväxta utan servo får troligen färre anmärkningar på styrleder med mera vid besiktningen eftersom det sitter i ryggraden att man inte sitter och rattar för fulla muggar när hjulen står still.
Citera
2026-06-04, 15:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.

Jo rätt tungt var det, speciellt bilar som hade små rattar.
Citera
2026-06-04, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Ja ingen orkar med det. Blir bara arg.

Lite armstyrka krävdes ju
Citera
2026-06-04, 15:51
Medlem
Bidragande till "stymotståndet" kan kanske vara att smala diagonaldäck inte sög fast så mycket vid stillastående rattvridning som radialdäck av lågprofiltyp.

Minns att på 60-talet ansågs en VW typ 1 lättstyrd jämfört med en SAAB av motsvarande årsmodell.

Största "styrsensationen" upplevde jag när jag körde en Citroen DS19.
Även "bromssensationen, var omtumlande.

Senaste "styrsensationen" upplevde jag med Citroen CX!

Omtumlande var det även att provköra Pat Moss Carlssons grupp 2 trimmade RallyBarracuda.
Vanliga Valianterna hade ungefär 6 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Pat Moss Carlssons RallyBarracuda hade 2½ varv - UTAN STYRSERVO.
Hon hade även en 4-stegad Getraglåda.
Årsmodellen var 1965 - första årsmodellen med skivbromsar fram(till Sverige).

Läskigaste styrningen jag upplevt är att backa med en Citroen A-modell(2CV, Dyane, AMI6/8 m fl) i hög fart och styra.
Då gäller det att hålla mycket hårt i ratten för att den inte ska slitas ur händerna.
Orsaken är den ovanliga Castervinkeln och därmed försprånget.
Sviterna av att Citroen på 2CV införde (nästan) Nollpunktstyrning.
En "vanlig" bil blir "vanligen" lugnare i styrningen då man backar - men inte 2CV!!!!
Citera
2026-06-04, 15:51
Medlem
zoombos avatar
Hade en gång en 245:a från -87. Utan servo men stooor ratt. Inte populär att ratta bland kvinnfolk men till nöds gick det. Fick man bara upp farten så hade en servo ingen direkt påverkan och på vintern: ännu mindre. Den hade väl också bara standarddäck som inte var speciellt breda. Visst, man fick jobba lite vid fickparkering på asfalt men det funkade för en frisk människa. Nu finns det ju faktiskt de som har begränsad kraft i armarna av olika skäl och för dessa är givetvis styrservo mer eller mindre en nödvändighet.

Idag sitter det ju servo i princip i alla bilar, stora som små och det skulle nog vara lika otänkbart att hitta en modern bil idag utan detta som t ex ABS, elhissar eller bromsservo. Även fast det inte finns såna lagkrav. Sen killgissar jag att den elektrohydrauliska servon som blivit vanlig idag är billigare att tillverka än den rent mekaniska som har en pump som drivs av en rem. Hade en Opel en gång från runt -04. Där kukade den elektriska pumpen ur då den var placerad så att det kunde stänka vatten på den som blev liggande på ovansidan och som sedan trängde ner på kretskortet därunder. Idiotisk konstruktion. Blev till att byta hela pumpen.
Citera
2026-06-04, 16:03
Avstängd
Knivur-273s avatar
Mitt f.d. hade en Volvo 245 utan servostyrning och med en något mindre sportratt. Hon gnällde aldrig om att den var tungstyrd, för tydligen räckte hennes feminina armar till för att vrida ratten och framhjulen även vid parkering.

Allt är relativt. Med servostyrning kan man nästan vrida om framhjulen med pekfingret på ratten stillastående.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-06-04 kl. 16:13.
Citera
2026-06-04, 17:01
Medlem
HBTKuks avatar
Man fick försöka hålla hjulen i svag rullning medan man vred ratten. Annars var det trögt som helvete.
Citera
2026-06-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Lite armstyrka krävdes ju
Handlar mer om att bilen ska vara smidig så att jag kan leka racerförare.
Citera
2026-06-04, 17:16
Medlem
Blir tungt i låg hastighet, annars inte så farligt. Förr löste man det problemet med en komiskt stor ratt för att få bättre grepp, dagens bilar har pyttesmå rattar och väger oftast mer så en modern bil utan servo hade vart hemskt tung att styra, i stillastående läge åtminstone.
Citera
2026-06-04, 17:49
Medlem
AnomalyxDs avatar
Det beror mest på hur tung bilen är, hur styrningen är uppbyggd och om den står stilla eller om man kör.

Att parkera en nästan stillastående jänk på 2.5 ton med manuell styrning och med 5-6 pers i bilfan kräver rejäl armstyrka och teknik medans en 90 tals honda känns som att parkera ett moln i jämförelse.
Kör man normalt så är det hyffsat lättstyrt på båda, även om jänken mer känns som en båt och man behöver vrida ratten nästan ett helt varv bara för att kunna svänga lite. Hondan är dock tight och det känns nästan som att man har servo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in