2026-06-04, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det fanns bilar från 80-talet som inte var utrustade med servo, som exempelvis Opel Omega GL (lanserades 1987). Volvo hade också bilar från 80-talet utan servo.

Under färd så var det för övrigt inga större bekymmer, men bilarna från den hade också en annan styrutväxling.
1986 blev det standard igen på 240 GL.
Det du skriver är sant det fanns många bilar som inte hade det på 80-talet Audi 100 i snikversion exempelvis.
Citera
2026-06-04, 04:42
Medlem
Att köra var inga större problem, men man kör inte med ett finger. Fickparkera var jobbigt men man lär sig snabbt att ratta när bilen bara rullar lite för det underlättar. Att dra runt ratten från ena änden till andra helt stillastående är jobbigt men går. Vissa bilar är tyngre och andra lättare. Minns att Volvo 244 var asjobbig men minns inte om det var alla årgångarna. Amazon och PV var lättare.

Tog körkort på en bilskola med Audi 80 utan servo. Men det var inga problem att köra, halkbana eller fickparkera vad jag minns idag. Chefen där hade dock en Audi 100 som hade servo. Fick köra den ibland om min lärares bil var krockad eller på service. Det var kul och då körde jag lite med att bara lägga en bit av handflatan på ratten och styra. Men blev tillsagd direkt att så kör man inte, man använder båda händerna.
Citera
2026-06-04, 06:18
Medlem
Facades avatar
Ja och nej.
Vissa bilar är busenkla och andra mycket värre.
Min bror har en rätt stor bil från 40 talet utan servo och den är hemsk faktiskt, men man lär sig och adapterar.
Annars kör jag själv mycket min 60-tals bil utan servo och den är busenkel.

Men en bil med styrservo som blivit av med det pga typ tappad rem, skuren pump eller så är otroligt tung pga att utväxlingen inte är gjord för manuell styrning som det då blir.

Men för det mesta var dom inte alls farliga.
Citera
2026-06-04, 06:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det fanns bilar från 80-talet som inte var utrustade med servo, som exempelvis Opel Omega GL (lanserades 1987). Volvo hade också bilar från 80-talet utan servo.

Under färd så var det för övrigt inga större bekymmer, men bilarna från den hade också en annan styrutväxling.
Servo blev standard bland billigare bilar först på 90-talet. Hade en Opel Kadett från 1988, den saknade servo.
Citera
2026-06-04, 06:39
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Servo blev standard bland billigare bilar först på 90-talet. Hade en Opel Kadett från 1988, den saknade servo.

På 97-års modell av Skoda Felicia var servo fortfarande bara ett tillval.
Citera
2026-06-04, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det var långt tidigare som bilar utan servo försvann!
Det fanns knappt några efter 1975-76 vad jag minns från barndomen.

Nja. Fem av mina sex åttiotalsbilar saknade servo. Blandade märken. Min första bil med servostyrning var från 1989.
Citera
2026-06-04, 08:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Inte så tungt som somliga tror, det var ju standard och bara extrautrustade hade servo under lång tid. En sak som kunde vara lite jobbig var om man körde in i en refug och ratten fick eget liv.

Det fanns bilar utan servobromsar också, ungefär lika stor skillnad där.
Citera
2026-06-04, 08:41
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Däcken var sjukt smala på 70-talet.

Standard var 165 - 185 på bredden, nuförtiden har de flesta över 200 mm.
Citera
2026-06-04, 08:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Farsan hade en 245 utan servo. Som jag minns det var det tungt men inte jättetungt att svänga.
I bland roar jag mig med att stänga av bilen och rulla och svänga. Och Dan vad tungt det är. Nu säger ni att jag har blatte-sulor på bilen men så är inte fallet. Standard 205or på 16tummare.
Inte särskilt tungt alls. Eller så var vi i allmänhet starkare på den tiden.

Det som kunde vara tungt var att vrida hjulen när bilen stod stilla. Man försökte alltid rulla lite sakta medan man vred hjulen. När man körde i vanlig fart var det inte alls någon skillnad.

Jag hade en flickvän som vägde under 50 kilo och hon rattade sin servolösa Volvo 144 utan problem.
Citera
2026-06-04, 09:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vi som är uppväxta utan servo får troligen färre anmärkningar på styrleder med mera vid besiktningen eftersom det sitter i ryggraden att man inte sitter och rattar för fulla muggar när hjulen står still.
Citera
2026-06-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Standard var 165 - 185 på bredden, nuförtiden har de flesta över 200 mm.

Samt att bilarna vägde sjukt lite jämfört med idag.
Citera
2026-06-04, 10:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ja och nej. Vissa bilar hade verkligen behövt servo (eller större ratt alternativt annan utväxling på styrningen) medan andra gick alldeles utmärkt att manövrera utan. Lupo 3L Tdi, och förmodligen motsvarande Audi A2, med sina smala däck klarade sig jättebra utan servo. Detta var en bil som lanserades -99.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in