Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det finns och det gäller alla religioner och även nationaliteter, som av religösa skäl eller nationella skäl bära kniv. Jag gillar när man står upp för traditioner.
Dessutom så var hans religiösa kniv inte mordvapnet. Och de flesta fall så bär sikher små knivar runt halsen eller har de kniven fastsvetsad i skidan. Och de har hårdare regler i England för speciella platser.
Staten får ju bestämma undantag utifrån religiösa eller nationella klädedräkter (Skottland). Om vi i Sverige klädde oss som karoliner under vissa helgdagar så har jag inget problem att man får bära sabel, musköt eller pik.
Som sagt - enkom undfallande gentemot religiösa minoriteter. Det andra tror du såklart inte på, inte jag heller så vi kan stryka detta ur diskussionen - det var ett dåligt exempel av mig, men påvisar hur du tänker kring det hela. Jag gillar också traditioner, men vill dessa sikher som det ju faktiskt handlar om, utöva och kräva sina religiösa rättigheter - gör det då i ditt, eller dina föräldrars hemland! Inte i ett land där du är i minoritet!
Tillåter du små, religiösa knivar är självklart redan gränsen mot något mer drastiskt flyttad. Denne mordiske sikh har redan tidigare figurerat i en video där han viftar med ett cermoniellt(?) svärd och hotat andra. Och beviset är också att denna kniv (mordvapnet) som gömdes undan av modern. Ge dem lillfingret och de tar hela armen!