2026-06-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att det sen i de ena fallet inte är ett lagbrott att vara så korkad att man står på torget och gapar om att jorden är platt, medan det är straffbart att på samma torg gapa om att förintelsen är bluff, tycker jag är olyckligt. Men det är inte jag som stiftar lagar.

Här kommer vi till en intressant punkt. Anser Herr Tinnitus att det bör vara olagligt att ifrågasätta all fakta? Om svaret är nej, vilken fakta ska vara olaglig att ifrågasätta och av vilken anledning?
Citera
2026-06-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Här kommer vi till en intressant punkt. Anser Herr Tinnitus att det bör vara olagligt att ifrågasätta all fakta? Om svaret är nej, vilken fakta ska vara olaglig att ifrågasätta och av vilken anledning?

Enkel förklaring.
Jag är emot lagen om förnekande av förintelsen, men har likväl full förståelse för att den kom. Och orsaken att den kom är förnekarnas egen skuld.
Citera
2026-06-04, 13:20
Medlem
Citat:
Enkel förklaring.
Jag är emot lagen om förnekande av förintelsen, men har likväl full förståelse för att den kom. Och orsaken att den kom är förnekarnas egen skuld.

På vilket sätt är det förnekarnas egen skuld att en sådan lag nyligen klubbades igenom i Sverige och Finland? De som lyfter frågan ur ett kritiskt perspektiv i dessa länder är extremt marginaliserade och saknar helt inflytande inom politik och media. Borde vara enkelt att bara ignorera, kan man tycka?
Citera
2026-06-04, 13:21
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det förnekarnas egen skuld att en sådan lag nyligen klubbades igenom i Sverige och Finland? De som lyfter frågan ur ett kritiskt perspektiv i dessa länder är extremt marginaliserade och saknar helt inflytande inom politik och media. Borde vara enkelt att bara ignorera, kan man tycka?

Du är alltså helt ovetande om hur förintelseförnekare betett sig mot t ex överlevare eller anhöriga som haft t ex judiskt påbrå…?
Citera
2026-06-05, 07:37
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Nej, ingen röstade för att det var "okej att döda judarna". Det stod inte i något valmanifest och framfördes heller aldrig i något tal innan maktövertagandet.

T4-programmet var inget någon hade röstat för och inget som partiet i stort hade tagit ställning för. Dessutom ställdes det in efter folkliga protester.

Nej det är rätt, men de röstade på NSDAP och deras partiprogram står det i paragraf 18: Vi kräver en skoningslös kamp mot de som genom sin verksamhet skadar allmänintresset. Gemena folkförbrytare, ockrare, profitörer etc måste bestraffas med döden, utan hänsyn till religion eller ras.

Eftersom Judarna var landsförrädare, så hade de rätt avrätta dem.

Du vet väl vad partiprogram är för något? Eftersom Tyska folket röstade på NSDAP, så röstade för partiprogrammet. Sedan ska NSDAP genomföra dessa punkter. Och det var A.H's uppgift hålla dessa parti paragrafer.
Citera
2026-06-05, 07:46
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis

Vilken av dessa ämnar att undersöka den officiella siffran?
Vad har det med det vi diskuterade om ??? Hur läser du? Det är påstående om det skulle vara förbjudet att forska om förintelsen. Det är ingen som förbjuder dig att forska om officiella siffran stämmer. Kruxet är du ska kunna belägga det.

Citat:
Herkules och Tinnitus är varken pålästa eller "mosar" något. Det är en nyttig idiot och ett partiskt troll som aldrig lyckas komma med något annat än egna personliga åsikter, lögner eller ljugbloggar. Läs igenom tråden och inse även att alla inte lever sitt liv kroniskt online på flashback.

Ja konstigt i så fall vi kan belägga våra saker, men det verka våra motståndare har svårt med. Våra "personliga åsikter" kan oftast hänvisa till någon forskning med dokumenter. Tvärtom vad ni kan göra. Så den var dålig hahah
Citera
2026-06-05, 08:07
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man ska ha klart för sig att vad lagligt är, är bara rent hittepå. Varenda lag som existerar är något som någon hittat på. I många fall är det bra påhitt, men påhitt är det oavsett. Hur som helst stiftades faktiskt en speciallag just för att rättfärdiga morden. Så det hela var 100% definitivt lagligt, i efterhand i alla fall...

Men ang. rättegångarna: archive.org
The executions, as apart from downright assassinations, took place in the Lichterfelde barracks. The culprits were given a one-minute “trial” before a drum-herd court martial. The procedure in most cases was simply a statement by the officer in charge, “You are accused of treachery and condemned to death.” As each man was brought out to face the firing squad, a blinding searchlight was turned into his eyes and drums rolled. Then the volley.

Eh ja... tysk effektivitet?

Det för mig tänka mig på avrättningarna på x antal tyska officerare som var inblandad i 20 juli mordförsöket på A:H. Många avrättades på löpandeband efter kort rättegång. Det via Roland Freisler, som oftast dömde de snabbt och skoninglöst.

Jag bruka använda denna länk, som bevis att "morden på judarna" förekom. Det var det som fick han joina med att mörda A:H, eftersom de var enda sättet bryta trohetsheden till A:H om total lydnad.
https://youtu.be/ED1YDmLpvkQ?si=m5luznTbWEdpk4HU

Är det förbjudet för mig lägga ut denna länk? Nej det är det inte. Men får folk säga att det är bara påhitt att det var judarna han menade? Men då får de i så fall bevisa det. Innan de har bevisat det så är det förbjudet att diskutera det?
Citera
2026-06-05, 10:43
Medlem
Citat:
Du är alltså helt ovetande om hur förintelseförnekare betett sig mot t ex överlevare eller anhöriga som haft t ex judiskt påbrå…?

Revisionister har funnits i väldigt liten skala i Sverige och deras aktioner har oftast gått obemärkt förbi, så det kan knappast bero på det. Snarare kan man tycka det är anmärkningsvärt att lagstiftningen sammanfaller med det pågående folkmordet i Gaza.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nej det är rätt, men de röstade på NSDAP och deras partiprogram står det i paragraf 18: Vi kräver en skoningslös kamp mot de som genom sin verksamhet skadar allmänintresset. Gemena folkförbrytare, ockrare, profitörer etc måste bestraffas med döden, utan hänsyn till religion eller ras.

Eftersom Judarna var landsförrädare, så hade de rätt avrätta dem.

Du vet väl vad partiprogram är för något? Eftersom Tyska folket röstade på NSDAP, så röstade för partiprogrammet. Sedan ska NSDAP genomföra dessa punkter. Och det var A.H's uppgift hålla dessa parti paragrafer.

Det är en väldigt generös tolkning du gör. Mot bakgrund av den punkten kan man lika gärna hävda att de även hade rätt att mörda (tyska) egenföretagare lite hipp som happ.
Citera
2026-06-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
En fråga uppstår. Hur ska lagens långa arm i så fall veta att du forskar på just den officiella siffran om du inte basunerar ut det i förväg? Typ som: "Jag är oerhört skeptisk till den officiella siffran, som i mina öron låter helt åt helskotta fel. Det kan ju omöjligtvis vara så att 6 miljoner gasades ihjäl i Auschwitz!"

Som jag skrivit tidigare så försiggår normal forskning att man tar reda på saker, i relativ tysthet. När man har ett resultat.. Ja, det är då själva basunerandet kan börja och då får man nog ha lite på fötterna så att säga, med verifierbara fakta alltså.

Edit: Visst. Jag kan förstå att det möjligen kan uppstå vissa problem med själva hypotesen, den som forskningen i det här fallet alltså grundar sig i. Men det finns väl ändå ingen anledning att liksom basunera ut sin hypotes? Ingår man i ett forskarlag så får man väl helt enkelt se till att ens kollegor är med på noterna.

Vad gäller forskning så är det pengar inblandat och man följer en viss procedur. Ifall du ansöker kommer du nekas då du planerar att begå lagbrott
Citera
2026-06-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ja det är ju så synd om dig/er som inte tror på den vetenskapliga teorin om förintelsen…….

Men har det någonsin fallit dig att den vetenskapliga teorin om förintelsen är i det stora hela korrekt, att det gått till på så sätt som vetenskapen förklarat det och att det ledde till ca 6 miljoner judars död plus en massa andra?
Då kan det ju av naturliga skäl bli väldigt svårt att finna seriösa bevis som slår hål på det du och andra menar inte kan stämma, alltså den vetenskapliga teorin om förintelsen.

Kan du då ha förståelse för att förintelseförnekare av allmänheten i allmänhet, och vetenskapen i synnerhet, ses som lika infantilt korkade som de stolpskott som envist hävdar att jorden är platt, trots en oräknelig mängd konkreta kontrollerbara vetenskapliga bevis för att den faktiskt är klotformad?

Att det sen i de ena fallet inte är ett lagbrott att vara så korkad att man står på torget och gapar om att jorden är platt, medan det är straffbart att på samma torg gapa om att förintelsen är bluff, tycker jag är olyckligt. Men det är inte jag som stiftar lagar.

Men hur som helst så har den seriösa historievetenskapen en mycket stor mängd samlade bevis (av många olika slag) som stöd för allt de säger i den vetenskapliga teorin om förintelsen och skedena som ledde fram till denna, och hur den sen bedrevs.

Dessa bevis har granskats av massvis av andra forskare, men ingen har kunnat slå hål på det som vetenskapen säger om förintelsen, vare sig i delar av den, eller i sin helhet, eller det den resulterade i.
Och ännu i dag pågår det en massa forskning om förintelsen och man finner ännu mer som styrker det man redan tidigare funnit, och alltså styrker naziregimens brott och övergrepp än mer.

Du är handikappad. Jag har aldrig förnekat förintelsen. Allt jag har gjort är att påpeka faktumet om den nya lagändringen i Sverige. Som på en given signal börjar du, ett av forumets största troll, tramsa på alla växlar. Snyggt.
Citera
2026-06-05, 16:16
Medlem
Citat:
Vad har det med det vi diskuterade om ??? Hur läser du? Det är påstående om det skulle vara förbjudet att forska om förintelsen. Det är ingen som förbjuder dig att forska om officiella siffran stämmer. Kruxet är du ska kunna belägga det.

Det är olagligt att ifrågasätta den officiella siffran, vilket jag visat flera gånger. Därmed är forskning olagligt, vilket jag förklarat flera gånger. Snälla sluta tramsa.

Citat:

Ja konstigt i så fall vi kan belägga våra saker, men det verka våra motståndare har svårt med. Våra "personliga åsikter" kan oftast hänvisa till någon forskning med dokumenter. Tvärtom vad ni kan göra. Så den var dålig hahah

Ni har ju inte kommit med några belägg. Jag har ju visat för er och förklarat, samt påpekat att det pågår mål i domstolen idag i Sverige om just detta. Du och Tinitus sätter fingrarna i öronen och blundar.... sedan kommer ni enbart med personangrepp och trams. Det är ett effektivt sätt att visa hur obildad och oseriös man är.
Citera
2026-06-05, 16:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Är det förbjudet för mig lägga ut denna länk? Nej det är det inte. Men får folk säga att det är bara påhitt att det var judarna han menade? Men då får de i så fall bevisa det. Innan de har bevisat det så är det förbjudet att diskutera det?
Det lagen (hm, lagförslaget?) säger är väl att det gäller "det svensk eller internationellt erkänd domstol meddelat", vilket innebär att chansen att bevisa eller motbevisa något liksom inte finns. Om du säger emot domstolen i fråga är du olaglig även om du kommer med fakta du kan bevisa. Det är det som folk tycker är att gå lite över gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in