2026-06-04, 04:24
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det dyker upp s.k. Per Albin gårdar då och då med rimliga priser, fast det rör Norrland. Registrerade som lantbruk med krav om bosättning.

I södra Sverige har alla mindre f.d. lantbruk blivit hästgårdar efter EU-inträdet. I Skåne fanns det en del minde lantbruk för 30 år sedan som gjorts om (gentrifierats).

Dessutom, idag köps skogsmark som kolsänkor, utöver jakt, en bidragande prisökning.

Finns det verkligen nåt krav på bosättning kvar idag?
Då skulle det inte finnas så många övergivna torp på landsbygden, särskilt i Norrland.

Kolsänkor i form av mer eller mindre urskog är ungefär lika hållbart som korthus. Lika fåfängt som att fånga koldioxid ur luften eller diverse industriprocesser, och pumpa ner den i gamla oljekällor. På marginalen kan det väl bli några promille av verkliga behovet, tillräckligt för att lura alibimiljarder av investerare och skattebetalare. Men inte gör det nån storskalig skillnad. För att kolsänkeuppbyggnaden går oerhört långsamt, mycket långsammare än koldioxidutsläppen från mänsklig verksamhet. Inte minst beroende på att orörd skog förr eller senare brinner, och det mesta av kolsänkeuppbyggnaden går upp i rök. Troligen brinner det oftare när klimatet blir varmare. Säkert blir det också dyrt/omöjligt att försäkra mängder med lättantändlig urskog.
Citera
2026-06-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det dyker upp s.k. Per Albin gårdar då och då med rimliga priser, fast det rör Norrland. Registrerade som lantbruk med krav om bosättning.

I södra Sverige har alla mindre f.d. lantbruk blivit hästgårdar efter EU-inträdet. I Skåne fanns det en del minde lantbruk för 30 år sedan som gjorts om (gentrifierats).

Dessutom, idag köps skogsmark som kolsänkor, utöver jakt, en bidragande prisökning.

Njae, man kan hitta små skogstorp som fungerar som sommarställen eller fritidshus i norra delarna. De har kanske 10 ha skog och en hage. Ofta blir de just hästgårdar som du skriver, men de kan även bli annat.

Det går inte att försörja sig på 10 ha så det blir hobby på olika vis.

Men ibland kan de ha typ äggaförsäljning, tomater och dyl.
Citera
2026-06-04, 13:09
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Är det någon mer än jag som reagerat på hur priser på skogs/jordbruksfastigheter skenat särskilt dom senaste +6 åren?

På 90-00 talet så kostade en medelmåttig gård utanför stan jag bor i, likvärdigt som en villa.

Gårdarna ansågs inte ha ett värde som det gör idag, då förknippades dem med mycket arbete och slit och då såldes dom billigare i förhållande till vanliga huspriser.

Idag kostar gårdarna ofta 4x mer än medelpriset på medelvillan och samma mönster går i hela landet. Mäklarna värderar små jordbruksfastigheter, kanske med 10 hektar mark och ett skapligt hus i Halland för 8-10 miljoner trots att det är 20-30 minuter till större stad.

Jag läste att när Roger Akelius började storhandla marker för 10 år sedan så gick det inflation på markpriserna i Sverige. Ännu mer började priserna accelerera i och med kriget i Ukraina eftersom väst slutade handla billigt virke från Ryssland.

Paradoxalt så befinner vi oss i en lågkonjunktur med ökade levnadskostnader och hög arbetslöshet men likväl sätter mäklarna orimligt höga värderingar för uppenbarligen förblir dom flesta gårdar osålda.

Era tankar?
Har skog blivit väldigt värdefull? Virke har blivit väldigt mycket dyrare. Priserna har tredubblats på femton år.
Citera
2026-06-04, 13:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Då skulle det inte finnas så många övergivna torp på landsbygden, särskilt i Norrland.

Kolsänkor i form av mer eller mindre urskog är ungefär lika hållbart som korthus. Lika fåfängt som att fånga koldioxid ur luften eller diverse industriprocesser, och pumpa ner den i gamla oljekällor. På marginalen kan det väl bli några promille av verkliga behovet, tillräckligt för att lura alibimiljarder av investerare och skattebetalare. Men inte gör det nån storskalig skillnad. För att kolsänkeuppbyggnaden går oerhört långsamt, mycket långsammare än koldioxidutsläppen från mänsklig verksamhet. Inte minst beroende på att orörd skog förr eller senare brinner, och det mesta av kolsänkeuppbyggnaden går upp i rök. Troligen brinner det oftare när klimatet blir varmare. Säkert blir det också dyrt/omöjligt att försäkra mängder med lättantändlig urskog.
Skogen behöver inte ens brinna. När träden dör och bryts ner återgår det infångade kolet till atmosfären. Det enda som kan förhindra det är om träden försvinner ner i nån mosse. Då kan kolet förbli bundet i några tusen år. Annars är det ett eller två sekel det handlar om.
Citera
2026-06-04, 20:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Skogen behöver inte ens brinna. När träden dör och bryts ner återgår det infångade kolet till atmosfären. Det enda som kan förhindra det är om träden försvinner ner i nån mosse. Då kan kolet förbli bundet i några tusen år. Annars är det ett eller två sekel det handlar om.

Sjödränkt ek. Mycket bra material, har det i mina bänkskivor. Kostar multum, men det håller.
Men när det gäller vanlig fur för byggen ELLER massaved, så har jag sålt aktierna där sedan sekelskiftet. (Skogsaktier alltså)

Halva gården som jag fick från farfar i arv utvecklade jag till ett bostadsområde, byggde hus alltså och sålde. Det gick åt en massa virke givetvis, men det lönade sig ändå. En del arrenderar min kusin som jordbruksmark, en del är sjö, en del är skog, mera "sly" än skog. Jaktmark för småvilt.

Jag gillar natur, speciellt fåglar. Min kusin gillar att jaga fåglar, det får han göra på sin mark, inte min..
Senast redigerad av kraftfoder 2026-06-04 kl. 20:12.
Citera
2026-06-04, 20:38
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jo, är fastigheten registrerad som jord/skogsbruk finns bosättningskrav, de går ibland att undkomma med en ansökan till länsstyrelsen.
För två år sedan tittade jag på en Per Albin gård i norra Jämtland med 4ha skog (mer som vedskifte), tror att den gick för 400000kr. En person köpt ett dödsbo med några skogsfastigheter fick gården på köpet, de ville bli av med den före årsskiftet.
Västernorrland speciellt, övriga Norrland en bit från fjäll och residensstäder där går det att hitta smågårdar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in