2026-05-28, 12:36
Medlem
Är det någon mer än jag som reagerat på hur priser på skogs/jordbruksfastigheter skenat särskilt dom senaste +6 åren?

På 90-00 talet så kostade en medelmåttig gård utanför stan jag bor i, likvärdigt som en villa.

Gårdarna ansågs inte ha ett värde som det gör idag, då förknippades dem med mycket arbete och slit och då såldes dom billigare i förhållande till vanliga huspriser.

Idag kostar gårdarna ofta 4x mer än medelpriset på medelvillan och samma mönster går i hela landet. Mäklarna värderar små jordbruksfastigheter, kanske med 10 hektar mark och ett skapligt hus i Halland för 8-10 miljoner trots att det är 20-30 minuter till större stad.

Jag läste att när Roger Akelius började storhandla marker för 10 år sedan så gick det inflation på markpriserna i Sverige. Ännu mer började priserna accelerera i och med kriget i Ukraina eftersom väst slutade handla billigt virke från Ryssland.

Paradoxalt så befinner vi oss i en lågkonjunktur med ökade levnadskostnader och hög arbetslöshet men likväl sätter mäklarna orimligt höga värderingar för uppenbarligen förblir dom flesta gårdar osålda.

Era tankar?
Citera
2026-05-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Är det någon mer än jag som reagerat på hur priser på skogs/jordbruksfastigheter skenat särskilt dom senaste +6 åren?

På 90-00 talet så kostade en medelmåttig gård utanför stan jag bor i, likvärdigt som en villa.

Gårdarna ansågs inte ha ett värde som det gör idag, då förknippades dem med mycket arbete och slit och då såldes dom billigare i förhållande till vanliga huspriser.

Idag kostar gårdarna ofta 4x mer än medelpriset på medelvillan och samma mönster går i hela landet. Mäklarna värderar små jordbruksfastigheter, kanske med 10 hektar mark och ett skapligt hus i Halland för 8-10 miljoner trots att det är 20-30 minuter till större stad.

Jag läste att när Roger Akelius började storhandla marker för 10 år sedan så gick det inflation på markpriserna i Sverige. Ännu mer började priserna accelerera i och med kriget i Ukraina eftersom väst slutade handla billigt virke från Ryssland.

Paradoxalt så befinner vi oss i en lågkonjunktur med ökade levnadskostnader och hög arbetslöshet men likväl sätter mäklarna orimligt höga värderingar för uppenbarligen förblir dom flesta gårdar osålda.

Era tankar?

jag har också reagerat på detta, även om du bara vill ha en bit obyggd mark på kanske 20 hektar varav hälften är sumpmark o helt omöjligt för något skogsbruk så kan priset ligga på 800 000 kr mitt i småland.

jag tror Akelius har drivit upp priserna något ordentligt då han numera är sverige största privata markägare, men nu när tex granbarrborre sprider sig så verkar det vara rätt tröstlöst att få skogsbruk att funka i södra sverige så då borde priserna gå ner tänker jag,
Citera
2026-05-28, 12:48
Medlem
Citat:

Era tankar?

Jag kommer också från landsbygden och kan hålla med om det du skriver och framför allt på 80-90 talet så var mindre gårdar och ställen inte så värst efterfrågat. Mitt gamla ex köpte ett fint ställe (5 hektar) för 400 tusen mitten av 90-talet och idag är det säkert värt minst 3 miljoner..
Nu för tiden är det mycket "stads folk" som upptäckt hur pass bättre det är att bo på landsbygden säkert därför som priserna stiger..
Citera
2026-05-28, 12:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Det kan vara så att de som har möjligheter försäkrar sig mot väntande stagflation. Guldpriset är en annan indikation.

Läst biljonärer köper mycket mark i USA
Citera
2026-05-28, 13:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det kan vara så att de som har möjligheter försäkrar sig mot väntande stagflation. Guldpriset är en annan indikation.

Läst biljonärer köper mycket mark i USA

Lite grann samma tanke. Realräntan låg, guldet hypat och bör nått en topp, OMX högt värderat. Även andra börser, Tesla inte enda luftslottet med tresiffrigt P/E, någonstans måste s a s pengarna ta vägen.

Sorry f OT men en kul pryl, såg tråden och trodde först att den handlade om "gårdsförsäljning" av ffa vin men även öl...
Citera
2026-05-28, 13:14
Medlem
tnems avatar
Är det åker eller betesvallar nära en bonde så köper de ofta marken. De får lån genom att man pantsätter mark man redan har.

Lika Är det med skogsägarna de kan pantsätta mark de redan har och köpa mer skog. Men inte samma krav på att marken skall hänga ihop med den de redan har.

Är det I obyggden så får ofta husen stå och förfalla. Ladan används I bästa fall som lagring för utrustning.

En mindre gård är inget man kan försörja sig på. Det är svårt att få det att gå ihop även som månskensbonde.
Citera
2026-05-28, 13:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Jag kommer också från landsbygden och kan hålla med om det du skriver och framför allt på 80-90 talet så var mindre gårdar och ställen inte så värst efterfrågat. Mitt gamla ex köpte ett fint ställe (5 hektar) för 400 tusen mitten av 90-talet och idag är det säkert värt minst 3 miljoner..
Nu för tiden är det mycket "stads folk" som upptäckt hur pass bättre det är att bo på landsbygden säkert därför som priserna stiger..
Kan hålla med om det du skriver. Köpte min gård med lite skog och jakträtt för runt 400k under 90taltes första hälft. Bara jakträtten, skogen och ett fyrbilsgarage (ombyggd ladugård) är i dag värt tiodubbla. Du får inte ens en lägenhet på 30khm för den pengen i dag. Då har du också en avgift till föreningen på 3-4k i månaden.
Citera
2026-05-28, 13:29
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
jag har också reagerat på detta, även om du bara vill ha en bit obyggd mark på kanske 20 hektar varav hälften är sumpmark o helt omöjligt för något skogsbruk så kan priset ligga på 800 000 kr mitt i småland.

jag tror Akelius har drivit upp priserna något ordentligt då han numera är sverige största privata markägare, men nu när tex granbarrborre sprider sig så verkar det vara rätt tröstlöst att få skogsbruk att funka i södra sverige så då borde priserna gå ner tänker jag,

Om du tror du får 20 hektar för 800.000kr i Småland idag så har du fel, det kostar betydligt mycket mer!
Citera
2026-05-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Om du tror du får 20 hektar för 800.000kr i Småland idag så har du fel, det kostar betydligt mycket mer!

helvete vad det dragit iväg,
Citera
2026-05-28, 14:36
Medlem
14 miljoner - 60 Ha okej betesmark och lite skog. Fult tegelhus som kräver omfattande renovering och ladugård som är fallfärdigt. Mellersta Sverige.

Långt ute på landsbygden och den lilla gården kan man absolut inte leva av. Så vilken månskensbonde har råd med den? Den skulle visserligen fungera som hästgård men hur många barnfamiljer vill flytta 30 minuter från närmsta skola?

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Citera
2026-05-28, 17:42
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Era tankar?

Priser på fast egendom speglar att papperstillgångar förlorar i värde för var minut som går.

Villor och bostadsrätter är i dagens läge antagligen mer övervärderade än jordbruk.....
Citera
2026-05-28, 19:23
Medlem
Om en villa i Örebro kostade 1.5 miljoner i början av 2000-talet och en gård 1.5 miljoner, så kostar samma villa idag 5 miljoner och gården 10 miljoner. Om gårdarna kommer sjunka i värde får framtiden utvisa, kanske kan den frostiga relationen med Ryssland fortsätta i 100 år till, eller 1 månad...

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Priser på fast egendom speglar att papperstillgångar förlorar i värde för var minut som går.

Villor och bostadsrätter är i dagens läge antagligen mer övervärderade än jordbruk.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in