Citat:
Ursprungligen postat av
Snubchurp
Håller med och det gäller ju både moderna elbilar och ICE-bilar. Nya ICE-bilar är också fyllda med tekniska finesser och elektronik som är datorstyrt. När man kokar ner det så är det lika mycket som kan gå sönder oavsett om man väljer ICE eller elmotor och det är lika komplicerat att göra reparationer i bilarna. Inte så mycket man kan göra själv om man nu inte är väldigt duktig och kunnig.
Det som är intressant att jämföra är drivlinorna. Premie och reparationskostnad är dyrare för elbilar men frågan är hur ofta komponenterna i elbilen går sönder i jämförelse med ICE-bilarna. ADAC:s jämförelse från 2025 visar ju lite statistik kring drivlinorna och det talar för elbilen men det kanske jag inte ska utveckla här för då blir det många upprörda.
Ja alla moderna bilar är rullande datorer som man knappt kan laga något själv på. Jag har då aldrig varit med om att en bils motor gått sönder, däremot växellådan men det handlar nog om hur man tar han om den, tex gör service efter boken.
Många missar att en elbil även den behöver service, oljan i växellådorna slits precis som vilken olja som helst, och extra hårt i elbilars lådor då har ordentligt med vrid.
Skulle jag köpa en ny elbil skulle jag tömma lådan efter inkörningsperioden då den är förbrukad, men det finns inte med på service vad jag vet?
Livstidsolja som de slänger runt med finns inte men det är väl därför många instruktionsböcker nu definierar livstid = garantitid.
Låt dom bli upprörda då, är på ett forum där man ska diskutera. Dessvärre finns det extremt många olika jämförelser och hur de gör testerna. Det man skulle kunna göra är att sammanställa låt säga 10 av de mest populära testerna och dra en slutsats från det?
Jag har ingen elbil eller ny bil av många anledningar(även om jag kör en del sådant i tjänsten och ibland privat med kompisars bilar).
1: Att prenumerera på saker som finns i bilen tilltalar inte mig alls.
2: Elbilar har ett stort batteri, varför kan jag inte driva mitt hus om det blir strömavbrott, eller använda det som lagring om man har sol paneler?(vissa börjar få det).
3: Hur långt man kommer är extremt missvisande. Det förutsätter att du kör 0-100% SOC men då sliter du ut batteriet i förtid, vill du att det ska hålla ska du ha det mellan ca 20-80% =40% räckvidd bort direkt. För att inte tala om att många bilar drar ned effekten och hastighet rejält när man börjar närma sig 0% så även om det gick är det inte användbart.
4: Vilket gäller alla bilar idag och de är att man inte ens kan göra de mest enkla sakerna själv som att byta bromsklossar/backar utan dyra verktyg och programvara.