2026-06-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Lämnar dock in den på service så länge vi har batterigaranti, vilket är helt meningslöst för bilens skull, men kostar dock bara 2-3000 att göra.
Vad görs på servicen på en elbil? Man antar att de naturligtvis inte kollar motorolja och byter olje- och luftfilter. Inte heller tändstift eller kamrem.
Lika naturligt antar man att de som vanligt kollar bromsar, däck, servoolja, spolarvätska, 12 V-batteri, kupéfilter, ev rost, AC:en och annat.
Logiskt sett resonerar man att kylvätska för drivbatteriet och hela det systemet blir en ny kontrollpunkt. Plus själva drivbatteriets skick i sig förståss.
Har du möjlighet att lägga ut ett serviceprotokoll på någon bilduppladdnings-sajt så vore det intressant!
Citera
2026-06-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vad görs på servicen på en elbil? Man antar att de naturligtvis inte kollar motorolja och byter olje- och luftfilter. Inte heller tändstift eller kamrem.
Lika naturligt antar man att de som vanligt kollar bromsar, däck, servoolja, spolarvätska, 12 V-batteri, kupéfilter, ev rost, AC:en och annat.
Logiskt sett resonerar man att kylvätska för drivbatteriet och hela det systemet blir en ny kontrollpunkt. Plus själva drivbatteriets skick i sig förståss.
Har du möjlighet att lägga ut ett serviceprotokoll på någon bilduppladdnings-sajt så vore det intressant!

Orkar inte ens läsa protokollet längre, men noterade första gången att det var 90% kontroller att saker fungerade, tex lampor, fönsterhissar mm

Bromsvätska byter de vartannat år.

Smörjer bromsarna gör de i vart fall inte....

Mjukvaruuppdatering ingår iof också
Citera
2026-06-07, 15:21
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:

Det är inte mycket man gör egentligen mer än checkar av väldigt enkla saker, mycket skulle man kunna göra själv. Det mest avancerade är som du nämner egentligen kylvätskan till högvoltsbatteriet som byts inom ett visst intervall och det är väl det som kostar en del pengar. Frågan är, är det så viktigt att byta den här vätskan? Någon som har koll?

Det är ju det här som är grejen med elbilar. Det är så sällan de går sönder och det är egentligen löjlig lite som måste åtgärdas. Besiktningen är otroligt enkel och de flesta man pratat med där tycker det är smidigt att besikta elbilar för det finns inte så mycket att kolla helt enkelt.
Citera
2026-06-07, 18:11
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är inte mycket man gör egentligen mer än checkar av väldigt enkla saker, mycket skulle man kunna göra själv. Det mest avancerade är som du nämner egentligen kylvätskan till högvoltsbatteriet som byts inom ett visst intervall och det är väl det som kostar en del pengar. Frågan är, är det så viktigt att byta den här vätskan? Någon som har koll?

Det är ju det här som är grejen med elbilar. Det är så sällan de går sönder och det är egentligen löjlig lite som måste åtgärdas. Besiktningen är otroligt enkel och de flesta man pratat med där tycker det är smidigt att besikta elbilar för det finns inte så mycket att kolla helt enkelt.
Kylvätskan tappar sina smörjande och antioxiderande egenskaper med åren och bör bytas , mycket billigare än att byta vattenpump i förtid i onödan.
Detta gäller oavsett drivmedel och är sorgligt bortglömt av de flesta.

Att elbilar sällan får sönder får stå för dig .
Besiktningens statistik säger annorlunda.

Det är ju lika mycket att kolla på en elbil förutom avgasvärdena.
Hjulupphängning och bromsar sliter hårt eftersom elbilarna är så mycket tyngre än sina bensindrivna klasskamrater.

Elbilarna toppar besiktningens statistik över fel så helt klart finns utrymme för förbättringar .
Citera
2026-06-07, 18:34
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Kylvätskan tappar sina smörjande och antioxiderande egenskaper med åren och bör bytas , mycket billigare än att byta vattenpump i förtid i onödan.

Hjulupphängning och bromsar sliter hårt eftersom elbilarna är så mycket tyngre än sina bensindrivna klasskamrater.

Elbilarna toppar besiktningens statistik över fel så helt klart finns utrymme för förbättringar .

Ja, slarvigt av mig att inte tillägga att det är mina egna erfarenheter men också vad jag fått återberättat från andra som äger elbil. Det är få av dessa som upplevt problem. Handlar väldigt mycket om vilket märke man väljer.

Statistiken säger annorlunda möjligtvis och det är nog mycket på grund av vikten som jag ser som ett stort minus med elbilar. Det gör också att de måste byggas så lätta som möjligt vilket medför att hållbarheten försämras avsevärt på vissa vitala delar.
Om jag ska nämna något som kanske inte gått sönder men som slitits ner ordentligt på den bil jag kör så är det däcken som jag tycker äts upp ganska snabbt av elbilar.
Citera
2026-06-07, 20:28
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ja, slarvigt av mig att inte tillägga att det är mina egna erfarenheter men också vad jag fått återberättat från andra som äger elbil. Det är få av dessa som upplevt problem. Handlar väldigt mycket om vilket märke man väljer.

Statistiken säger annorlunda möjligtvis och det är nog mycket på grund av vikten som jag ser som ett stort minus med elbilar. Det gör också att de måste byggas så lätta som möjligt vilket medför att hållbarheten försämras avsevärt på vissa vitala delar.
Om jag ska nämna något som kanske inte gått sönder men som slitits ner ordentligt på den bil jag kör så är det däcken som jag tycker äts upp ganska snabbt av elbilar.
Flera av mina ingenjörskamrater är Applefanatiker och köpte givetvis Tesla S då den dök upp .
De förklarade stolt att nu var det slut med krånglande bensin- och dieselbilar , framtiden var här .
Gissa om vi har retat dem , det finns bevisligen ingen gräns för hur mycket som kan paja på en model S .
Det märks att det var Teslas första riktiga försök att bygga en bil .
Som en sade till mig : " Det spelar ingen roll om bilen sätts ihop av robotar så länge komponenterna är köpta på rea hos Aliexpress "

Det är en i byn som köpte en Ioniq och han är väldigt nöjd med den efter fem års pendlande .
Inget har pajat ännu , bara vanlig service har behövts och den är såpass klen att den inte äter så mycket däck som de mer motorstarka elbilarna gör .

Om jag någon gång köper en elbil som andrabil blir det troligen en KIA/Hyundai just pga att de verkar fungera , det finns billiga gamla elbilar på Finn.no att tillgå .
Senast redigerad av sealstryper 2026-06-07 kl. 20:34.
Citera
2026-06-07, 22:29
Medlem
Citat:
Orkar inte ens läsa protokollet längre, men noterade första gången att det var 90% kontroller att saker fungerade, tex lampor, fönsterhissar mm

Bromsvätska byter de vartannat år.

Smörjer bromsarna gör de i vart fall inte....

Mjukvaruuppdatering ingår iof också
Mmm, OK. Jag är väl främst ute efter om det är några detaljer som behöver kollas på elbilar som skiljer från ICE-bilar och man kanske inte riktigt tänker på. Typ DC / DC-laddare för 12 V-batteriet.
Senast redigerad av Gissa vem 2026-06-07 kl. 22:38.
Citera
2026-06-07, 22:36
Medlem
Citat:

Var hittar man den statistiken? Så får vi kolla själv vad det handlar om.
Citera
2026-06-07, 23:34
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:

Inte elbilar i sig utan mer amatörmärket Tesla. Resterande elbilar presterar utmärkt på besiktningen.

https://www.borskollen.se/nyheter/27/bilmarkena-som-klarar-sig-bast-och-samst-vid-besiktningar

Också en elbil som är nummer etta för bäst besiktningssiffror. Gäller bara välja annat än amatörskräp från USA.
Citera
2026-06-08, 12:07
Medlem
Citat:
Mmm, OK. Jag är väl främst ute efter om det är några detaljer som behöver kollas på elbilar som skiljer från ICE-bilar och man kanske inte riktigt tänker på. Typ DC / DC-laddare för 12 V-batteriet.

Elektronik har sällan servicepunkter. Antingen funkar det eller så gör de det inte.
Citera
2026-06-08, 12:09
Medlem
Citat:

Om hjulupphängning och bromsar är anpassade för fordonets vikt så slits de inte mer, och bromsar slits generellt betydligt mindre då de inte används speciellt mycket då huvuddelen av bromsverkan sker genom elmotorn.
Citera
2026-06-08, 12:42
Medlem
Citat:
Elektronik har sällan servicepunkter. Antingen funkar det eller så gör de det inte.
Förvisso. Men du säger ju själv att "90 % var kontroller att lampor och fönsterhissar o d fungerade"...
Har du tråkigt en kväll och hittar serviceprotokollet i skrivbordslådan så släng upp det. Imgur.com t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in